1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. دیجیتال مارکتینگ
  4. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

شما در حال سرمایه گذاری زمان و پول در بازاریابی رسانه های اجتماعی هستید. اما آیا تلاش شما نتایج مثبتی دارد؟

برای دانستن این موضوع باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مناسب را ردیابی کنید.در این مقاله KPIهای مهم رسانه های اجتماعی، نحوه انتخاب مناسب و نحوه ردیابی آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.اما ابتدا بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.

 

شاخص های کلیدی عملکرد

KPI های رسانه های اجتماعی چیست؟

شاخص های کلیدی (KPI) عملکرد رسانه های اجتماعی معیارهایی هستند که شما برای اندازه گیری میزان موثر بودن تلاش های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود انتخاب کرده اید.

این شاخص های کلیدی تعیین می کنند که آیا استراتژی شما موفق بوده است یا خیر و مشخص می کند که کدام فعالیت‌ها شما را به اهدافتان می رسانند و کدام فعالیت ها شما را از اهدافتان دور کرده اند.

چرا ردیابی KPI رسانه های اجتماعی مهم است؟

از مهمترین دلایلی که شما باید KPIهای بازاریابی رسانه های اجتماعی را تعریف و پیگیری کنید :

برای اندازه‌گیری پیشرفت به سمت اهداف: شاخص‌های کلیدی (API) عملکرد رسانه‌های اجتماعی چارچوبی برای ردیابی پیشرفت شما به سمت اهداف بزرگ‌تر بخش و شرکت فراهم می‌کنند.

برای تصمیم گیری آگاهانه: شاخص های کلیدی  ()عملکرد بازاریابی رسانه های اجتماعی موفقیت های خاصی را برجسته می کنند و الگوها را آشکار می کنند. ارائه یک مبنای واقعی برای تصمیمات استراتژیک.

برای معیار در برابر رقبا: آنها به شما اجازه می دهند عملکرد خود را با رقبا مقایسه کنید. برای به دست آوردن بینش در مورد موقعیت خود در بازار و برجسته کردن مناطقی که در آنها مزیت رقابتی دارید.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) رسانه های اجتماعی بر روی دید متمرکز شده اند

این معیارها نشان می دهد که چند نفر (هم دنبال کنندگان شما و هم کسانی که شما را دنبال نمی کنند) محتوای شما را می بینند.

هرچه بیشتر برای افراد شما قابل مشاهده باشید فرصت های بیشتری برای تعامل با کاربران، ایجاد روابط و افزایش جذب خواهید داشت.

نحوه انتخاب KPI های مناسب رسانه های اجتماعی 

ابزار های مختلفی هستند که نمونه‌های KPI رسانه‌های اجتماعی را آزمایش می کنند. اما لازم نیست همه آنها را بررسی کنید.

در ادامه چند نکته برای انتخاب KPI های بازاریابی رسانه های اجتماعی مناسب آورده شده است:

اهداف خود را مشخص کنید

  • با شناسایی اهداف تجاری خود شروع کنید. برای اطلاع از اهداف و استراتژی رسانه های اجتماعی خود.
  • آیا هدف شما افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش یا بهبود خدمات مشتری است؟
  • شاخص های کلیدی عملکرد رسانه های اجتماعی شما باید با این اهداف هماهنگ باشد.

به عنوان مثال هدف اولیه برای یک کسب و کار کوچک می تواند افزایش فروش باشد. بنابراین آنها ممکن است بخواهند روی معیارهایی مانند نرخ تبدیل و درآمد فروش تمرکز کنند.

 به حرفه و صنعت خود نگاه کنید

  • صنعتی که در آن قرار دارید نیز می تواند بر این که کدام KPI مهم است تأثیر بگذارد.
  • برای مثال اگر در صنعت تجارت الکترونیک هستید، نرخ تبدیل و درآمد فروش ممکن است اولویت اصلی شما باشد.
  • از سوی دیگر اگر یک سازمان غیرانتفاعی هستید میانگین نرخ مشارکت و دسترسی ممکن است برای انتشار پیام شما مهم تر باشد.

همچنین می توانید با استفاده از ابزار های مختلف مانند EyeOn متوجه شوید که رقبای شما برای رسیدن به اهداف خود در رسانه های اجتماعی چه می کنند.

  • تعداد انگشت شماری KPI را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید
  • با چند معیار کلیدی شروع کنید که مستقیماً با اهداف کسب و کار شما مطابقت دارد.
  • از جستجو و بررسی بیش از حد خودداری کنید. زیرا می تواند منجر به اضافه بار اطلاعات شود و نتیجه گیری معنادار را دشوار کند.
  • در صورت نیاز همیشه می‌توانید بعداً جستجوی KPI  بیشتری را شروع کنید.

نحوه تعیین اهدافKPI رسانه های اجتماعی

هنگامی که KPI های بازاریابی رسانه های اجتماعی را که می خواهید ردیابی کنید، شناسایی کردید، گام بعدی تعیین اهداف مشخص برای هر KPI است.

دو مرحله کلیدی برای تعیین اهداف KPI در رسانه ای اجتماعی

1-خود را در برابر رقبای خود محک بزنید

این موضوع بسیار مهم است که بدانید رقبای شما چگونه کار می کنند. برای به دست آوردن اطلاعات و آگاهی یافتن در مورد آنچه قابل دستیابی است و بر اساس معیار های به دست آمده تعیین اهدافی که در دسترس تر  هستند  و شما در صنعت یا کار خود به آنها زودتر خواهید رسید.

 در این رابطه ابزار های زیادی هستند که به شما در این مسیر کمک میکنند تا بهترین خود باشید

2-اهداف SMART را تعیین کنید

SMART مخفف عبارت خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان است. هر هدفی که به یک KPI برای رسانه های اجتماعی اختصاص می دهید باید این معیارها را داشته باشد.

  • خاص: هدف شما باید واضح و قابل درک باشد
  • قابل اندازه گیری: شما باید بتوانید پیشرفت هدف خود را به روشی قابل اندازه گیری پیگیری کنید
  • دست یافتنی: هدف شما باید دست یافتنی باشد
  • مرتبط: هدف شما باید با اهداف تجاری گسترده تر شما هماهنگ باشد
  • محدود به زمان: هدف شما باید ضرب الاجل داشته باشد

 نحوه ردیابی شاخص های کلیدی(KPI)

دو راه اصلی برای ردیابی شاخص های کلیدی (KPI) شما وجود دارد:

    • ابزارهای تحلیلی داخلی
    • ابزارهای تجزیه و تحلیل شخص ثالث

ابزارهای تحلیل داخلی

ابزارهای تجزیه و تحلیل بومی توسط هر پلتفرم رسانه اجتماعی ارائه شده است.آنها داده هایی را در مورد نمایه، پست ها و مخاطبان شما ارائه می دهند.

برای مثال، گزارش‌های Insights Meta Business Suite آمار دقیقی درباره عملکرد شما در فیس‌بوک و اینستاگرام ارائه می‌دهند.

این ابزارهای تحلیلی داخلی به شما کمک می‌کنند بفهمید چه محتوایی با مخاطبان شما طنین‌انداز می‌شود، بهترین زمان‌ها برای ارسال پست و اینکه چگونه تلاش‌های رسانه‌های اجتماعی شما بر اهداف کلی کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد.

ابزارهای تجزیه و تحلیل شخص ثالث

ابزارهای تجزیه و تحلیل شخص ثالث مانند Social Analytics یک نمای تلفیقی از عملکرد رسانه های اجتماعی شما در چندین پلت فرم ارائه می دهند.این ابزارها بینش های عمیقی را ارائه می دهند و ردیابی و مقایسه عملکرد شما را در طول زمان آسان تر می کنند.

سخن پایانی

شروع به شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) برای رسانه های اجتماعی کنید. (KPI) های مختلفی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد. بنابراین مطمئن شوید که آنهایی را انتخاب کنید که برای کسب و کار شما منطقی تر هستند. و مطمئن شوید که ابزار مناسبی برای نظارت بر معیارهای خود دارید.

 

 

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha