آیا تا به امروز به استراتژیها و ترندهای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 اندیشیدهاید؟ آیا برای سال 2024 تصمیم درستی برای کشف بزرگترین روندها و الهام گرفتن از ترندهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارتان گرفتید؟ سال 2023 سال آسانی نبود. بودجههای بازاریابی اغلب محدود و چشماندازهای کسب و کار با چالشهای زیادی روبرو شدند. بسیاری از کسبوکارها به دلیل عدم برنامهریزی درست، فرصت را از دست دادند و نتوانستند در مارکت دوام بیاورند. براساس آمار و دادهسنجیهای اخیر سال 2024 نیز کسب و کارها با مشکلات مارکتینگی بسیار زیادی روبرو هستند. بنابراین در صورت عدم انتخاب استراتژی درست و ترند دیجیتال مارکتینگ بازار را از دست خواهند داد و رقبایشان از آنها پیشی خواهند گرفت. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترندهای دیجیتال مارکتینگ که هر مارکتر باید آنها را بداند، شما را آشنا کنیم.
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ با انقلاب دیجیتالی که در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، شروع میشود. این انقلاب ناشی از گسترش اینترنت و به وجود آمدن فناوریهای مرتبط با آن بود که برای شرکتها این امکان را فراهم کرد تا بازاریابی خود را به صورت آنلاین انجام دهند و به مشتریان خود در فضای مجازی دسترسی داشته باشند.
ابتدای دهه ۱۹۹۰؛ اینترنت به عنوان یک ابزار جدید برای ارتباطات تجاری شناخته شد. وبسایتها، ایمیل مارکتینگ و بنرهای تبلیغاتی از اولین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در این دوره بودند. در دهه ۲۰۰۰ با توسعه و رشد وبسایتها، سؤالاتی در مورد بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو به وجود آمد. این باعث تولید بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) شد. اواخر دهه ۲۰۰۰ با پیدایش شبکههای اجتماعی مانند Facebook، Twitter و LinkedIn، بازاریابان شروع به استفاده از این شبکهها به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی خود کردند. در دهه ۲۰۱۰ با توسعه فناوریهای موبایل و استفاده گسترده از دستگاههای هوشمند، مارکتینگ مبتنی بر موبایل به عنوان یکی از روشهای اصلی دیجیتال مارکتینگ شناخته شد.
دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
اواخر دهه ۲۰۱۰ تا کنون، رشد روزافزون تکنولوژیهای مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی امکانات جدیدی را برای بازاریابان فراهم کرده است تا به شکلهای نوآورانهتری با مشتریان ارتباط برقرار کنند و استراتژیهای موثرتری را به اجرا درآورند.
این تاریخچه نشان میدهد که دیجیتال مارکتینگ چگونه از یک روش جدید تبدیل به یکی از اصلیترین روشهای بازاریابی تبدیل شده است که شرکتها برای رسیدن به مشتریان و تأثیرگذاری بر آنها از آن بهره میبرند.
اهمیت ترند های دیجیتال مارکتینگ
ترندهای دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیاری دارند زیرا به شرکتها کمک میکنند تا راهبردهای بازاریابی خود را به روزرسانی کنند و با تغییرات محیطی و رفتار مشتریان همگام شوند. این ترندها اطلاعاتی ارزشمند ارائه میدهند که میتواند به افزایش بازدهی و موفقیت در بازاریابی کمک کند. در زیر تعدادی از اهمیتهای ترندهای دیجیتال مارکتینگ آورده شده است:
تطبیق سریع با تغییرات بازار
با تحلیل ترندهای دیجیتال مارکتینگ، شرکتها میتوانند به سرعت به تغییرات بازار و رفتار مشتریان واکنش نشان دهند. این امر به آنها کمک میکند تا استراتژیهای خود را بهبود بخشند و به شکلی که با نیازهای مشتریان همخوانی داشته باشد عمل کنند.
افزایش قابلیت رقابت
با دنبال کردن ترندهای دیجیتال مارکتینگ، شرکتها میتوانند با رقبا رقابت کنند و حتی در برخی موارد از آنها پیشی بگیرند. با اجرای استراتژیهای مبتنی بر ترندهای جدید، شرکتها میتوانند نوآوری و بازارهای جدید را فتح کنند.
افزایش ارتباط با مشتریان
ترندهای دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم میکنند تا شرکتها به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. با درک بهتر رفتار و نیازهای مشتریان، شرکتها میتوانند استراتژیهای مارکتینگ خود را به شکلی تنظیم کنند که بهترین تجربه را برای مشتریان ارائه دهند.
استفاده از فرصتهای جدید
ترندهای دیجیتال مارکتینگ میتوانند به شرکتها فرصتهای جدیدی را معرفی کنند که ممکن است پیشبینی نشده باشند. با شناختن و بهرهمند شدن از این فرصتها، شرکتها میتوانند در بازار رقابتیتر و موفقتر عمل کنند.
ایجاد تفاوت رقابتی
با پیشبینی و استفاده از ترندهای دیجیتال مارکتینگ، شرکتها میتوانند تفاوتهای رقابتی خود را مشخص کنند و به شکلی منحصر به فرد در بازار حضور داشته باشند که میتواند به آنها کمک کند تا بازدهی و سهم بازار خود را افزایش دهند.
به طور کلی، ترندهای دیجیتال مارکتینگ ابزاری اساسی برای شناخت محیط کسب و کار، تدوین استراتژیهای موفق و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان است که به شرکتها کمک میکند در بازار رقابتی موفق عمل کنند.
دوره کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
10 ترند دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بهره از ترندهای دیجیتال مارکتینگ به کسبوکار این فرصت را میدهد تا بتواند در فضای رقابتی امروز، موفقتر عمل کند. 10 ترند دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:
هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری پیشرفته در دنیای بازاریابی دیجیتال، تجربههای نوآورانه و کاربردی را برای بازاریابان فراهم کرده است. در سال 2022، پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه ایجاد شده است و دو نمونه بارز از این تلاشها DALL-E و ChatGPT از OpenAI هستند.
DALL-E با قابلیت تولید تصاویر بر اساس پیامهای متنی، یک ابزار قدرتمند برای بازاریابان دیجیتال است. این فناوری به بازاریابان این امکان را میدهد تا تصاویری خلاقانه و شگفتآور را برای مقالات وبلاگ، صفحات فرود یا حتی تبلیغات ایجاد کنند و به جای استفاده از عکسهای استوک معمولی از عکسهای خلاقانه و مخاطبپسند استفاده نمایند.
ChatGPT و GPT-4 نیز از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی معروف هستند که میتوانند به بازاریابان دیجیتال کمک کنند. این ابزارها با قابلیت ایجاد محتوای متنی در حوزههای مختلف از جمله نوشتن جوکها، ایجاد محتوای وب یا حتی نگارش سناریوهای فیلم به بازاریابان این امکان را میدهند تا با استفاده از محتوایی اصیل و متنوع به مخاطبان خود جلب توجه کنند.
با این پیشرفتها، OpenAI به عنوان یک شرکت تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی به بازاریابان ابزارهایی عالی برای تحول استراتژیهای محتوای دیجیتال و افزایش تأثیرگذاری ارائه میدهد. این ابزارها نه تنها به ارتقاء خلاقیت و نوآوری کمک میکنند بلکه به شکل مؤثری در زمان و هزینه بازاریان دیجیتال صرفهجویی میکنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ قبلا به شکل کنونی پیچیده نبود و فرایند سادهای داشت. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ صفحات و پروفایلها را بررسی میکردند و پروفایل با فالور زیاد را انتخاب و تبلیغات محصول را به او میدادند. برخلاف گذشته اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار پیچیده شده است. در حقیقت امکان دارد در صورت کوچکترین اشتباه پول و هزینه را از دست بدهید و نتیجه مطلوب را دریافت نکنید.
چرا که کاربران رسانههای اجتماعی به خوبی از اینفلوئنسر مارکتینگ آگاه هستند و دیگر به هر چیزی که در فیدهای خود می بینند اعتماد ندارند.
تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر رسانههای اجتماعی اکنون یک روش زندگی است. برای اینکه یک تأثیرگذار عالی باشید، باید بدانید که چگونه تعامل ایجاد کنید و به دانش تخصصی زیادی نیاز دارید. بنابراین شما هم به عنوان یک دیجیتال ماکتر باید به دنبال اشخاص یا اینفلوئنسرهایی باشید که تاثیرگذاری بالایی دارند.
ویدیومارکتینگ
ویدیو مارکتینگ به عنوان یکی از ترندهای برجسته در دنیای دیجیتال مارکتینگ، ابزاری قدرتمند برای ارتباط با مخاطبان و تبلیغ محصولات و خدمات است. ویدیوها میتوانند اطلاعات مفیدی از محصولات و خدمات هر کسب و کار را ارائه دهند و تاثیر بسزایی در بهبود سئو و بهینهسازی وبسایت، افزایش درآمد، رسیدن به رتبههای برتر در موتورهای جستجو، ایجاد بکلینکهای بیشتر و افزایش ترافیک سایت داشته باشند.
استفاده از ویدیوهای تاثیرگذار و جذاب برای نمایش ویژگیها و جزئیات محصولات به خریداران اطلاعات دقیقتری ارائه میدهد و احساس اطمینان بیشتری را در آنها ایجاد میکند. تغییر زاویه دید و نمایش گوناگون محصولات در ویدیوها، باعث میشود که مخاطبان احساس کنند که به طور کامل با محصول آشنا شدهاند و این موضوع احتمال خرید آنها را افزایش میدهد.
به طور کلی، ویدیو مارکتینگ به عنوان یک راهکار بسیار مؤثر برای ارتباط با مخاطبان و تبلیغ محصولات و خدمات، در دنیای مدرن امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و میتواند به بهبود کسب و کارها در زمینه های مختلف کمک شایانی کند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی چند کانالی
تغییرات در فضای رسانههای اجتماعی و پیشرفت پلتفرمهای جدید نشاندهنده اهمیت بیشتر این پلتفرمها برای بازاریابان دیجیتال است. اگرچه در گذشته، فیسبوک به عنوان یکی از اصلیترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در نظر گرفته میشد اما اکنون با پیدایش پلتفرمهای جدیدی مانند TikTok، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و... باید به دیگر پلتفرمها نیز اهمیت بدهیم.
TikTok به خصوص یکی از پلتفرمهای محبوب جوانان و نسل Z است و برندهای بسیاری از پتانسیل بازاریابی در آن را بهره میگیرند. این نشان میدهد که بازاریابان باید آماده باشند تا برای هر پلتفرم جدیدی که ممکن است ظاهر شود استراتژیهای جدیدی را اجرا کنند و به تغییرات بازار پاسخ دهند.
بنابراین تنها به یک یا دو رسانه اجتماعی جهت گسترش کسب و کار یا توسعه برند نباید اکتفا کنید و بازاریابان دیجیتال مارکتینگ باید حتما به این نکته مهم توجه ویژه داشته باشند.
به طور کلی، بازاریابان باید با توجه به تغییرات در فضای رسانههای اجتماعی، آماده باشند تا بهبودات در استراتژیهای خود اعمال کنند و به نیازهای جدید مخاطبان پاسخ دهند.
سئو
تغییرات اخیر در الگوریتمهای موتورهای جستجو نشان میدهند که دورانی که تنها با پر کردن صفحات و مقالات با کلمات کلیدی بود، به پایان میرسد. الگوریتمهای هوش مصنوعی اکنون میتوانند با دقت بیشتری تشخیص دهند که آیا محتوا توسط یک انسان واقعی ساخته شده است و به خواننده کمک میکند یا فقط یک محتوای سئو شده و بیارزش است.
با این حال، این نکته مهم است که کلمات کلیدی هنوز هم اهمیت دارند و باید به سئو آنها توجه کرد. اما تفاوت این است که باید به سمت ایجاد محتوایی با کیفیت حرکت کرد که به طور کامل به سوالات و نیازهای کاربران پاسخ دهد نه اینکه فقط به تکنیکهای کلمات کلیدی و بک لینکهای هرزنامهای اکتفا کنیم.
یکی از تغییرات دیگر در دنیای سئو، جستجوهای بدون کلیک است. این به معنای آن است که گوگل ممکن است از پاسخهای ما به عنوان یک قطعه برجسته استفاده کند و این باعث کاهش ترافیک به طور قابل توجهی میشود. برای جلوگیری از این موضوع، محتوای ما باید به گونهای باشد که کاربران مایل به خواندن بیشتر باشند و به دنبال جوابهای دقیق و جذاب باشند.
به طور خلاصه، باید از تغییرات در الگوریتمهای موتورهای جستجو آگاه باشیم و سعی کنیم بهبوداتی را در استراتژیهای سئو خود اعمال کنیم تا با تغییرات در فضای رقابتی روزگار برآییم و به کاربران ما ارزش اضافه کنیم.
تجربه مشتری
تجربه مشتری به یکی از مهمترین عوامل موفقیت در دنیای دیجیتال تبدیل شده است. در این دورانی که دسترسی به اطلاعات به سرعت و با سهولت امکانپذیر است، نظرات و تجربیات مشتریان به سرعت منتشر میشوند و تأثیر بسیار زیادی روی اعتبار و موفقیت کسب و کارها دارند.
در سال 2024، هیچ بهانهای برای ارائه خدمات ضعیف به مشتریان وجود ندارد. بازاریابان دیجیتال باید تمرکز خود را روی ارائه بهترین تجربه ممکن به مشتریان متمرکز کنند. این شامل سرعت و سهولت در دسترسی به صفحات وب، ارائه اطلاعات مهم و حیاتی به کاربران، طراحی و ساختار واضح و آسان برای سایت و استفاده از ابزارهایی مانند چتباتها برای ارتباط سریع و آسان با مشتریان است.
بهبود تجربه مشتری بدون شک یکی از روندهای اصلی بازاریابی دیجیتال در سال2024 است و کسب و کارها باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند تا بتوانند رقابتی برتر و پایدار در بازار دیجیتال داشته باشند.
اخلاق در بازاریابی دیجیتال
در دنیای امروزی، اخلاق در بازاریابی دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. استفاده از روشهای غیراخلاقی و مرتبط با تقلب بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. مصرفکنندگان حالا به موضوعاتی مانند محیط زیست و اخلاق سرمایهداری بسیار حساس هستند و انتظار دارند کسب و کارها از ارزشهای اخلاقی پایدار پیروی کنند.
به همین دلیل، صداقت و صراحت در ارتباطات با مشتریان بسیار مهم است. در صورتی که محصول یا خدمات شما بهترین گزینه برای مشتریان نباشد، بهتر است این را اعتراف کنید تا از از دست دادن اعتماد و رضایت مشتریان جلوگیری نمایید. مشتریان از صداقت شما قدردانی خواهند کرد و احتمالاً به دوستان و آشنایان خود کسب و کار، محصول یا خدمات شما توصیه میکنند.
در عین حال، شرکتها باید به سوی CRM (بازاریابی مرتبط با علت) حرکت کنند و از کانالهای مختلفی مانند رسانههای اجتماعی برای ترویج بشردوستی و رفتارهای مشابه استفاده کنند.
نکته اصلی این است که باید در همه جنبههای استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اخلاقی عمل کنید. این باعث ایجاد رابطه قوی و مستدام با مشتریان میشود و حتی ممکن است به جذب مشتریان جدید کمک کند. در غیر این صورت، ممکن است به دست دادن اعتماد مشتریان و حتی دست دادن به امکانیتهای آینده کسب و کارتان برسد.
بازاریابی فراگیر
با افزایش آگاهی و حساسیت بیشتر مشتریان، تمرکز بر بازاریابی فراگیر به عنوان یک جنبه حیاتی در استراتژیهای بازاریابی دیجیتال به ویژه مورد توجه قرار میگیرد. در گذشته، برندها ممکن بود به اقلیتها و گروههای خاص توجه کمتری نشان دهند، اما این موضوع کاملا تغییر کرده است و بازاریابی برای همه برندها باید فراگیر باشد.
در طراحی پیامهای بازاریابی، لازم است به فراگیری فکر کرد. برای مثال، اگر یک شرکت SaaS یا کسبوکار آنلاین دارید، وبسایت شما باید برای افراد با بینایی ضعیف قابل دسترسی باشد. همچنین، اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید باید فضا را برای افراد دارای معلولیت مناسب کنید.
همچنین، فراگیری تنها به معلولیتها مربوط نیست. تحقیقات نشان میدهد که افراد سیاهپوست اغلب ترجیح میدهند از مارکتهایی خرید کنند که هویت آنها را در تبلیغات نشان میدهند. لذا، در تلاشهای باشید تا به این نکات ریز و جزئی نیز توجه کنید.
اقلیتها نیز مشتریان شما هستند و نمیتوانید به سادگی آنها را در پیامهای بازاریابی خود نادیده بگیرید. به همین دلیل، تلاش کنید تا با رسیدن به همهپرسی در بازاریابی خود، همه گروهها را در نظر بگیرید و از ارتباطات خود با مشتریان برای ایجاد تجربه مثبتی برای همه استفاده کنید.
توجه به گوگل آنالیتیکس 4
با اعلام Google Analytics درباره جایگزینی کامل GA4 برای Google Analytics Universal، حالا زمان مناسبی است که به نسخه جدید این ابزار مهم و تاثیرگذار عادت کنید و آن را به خوبی یاد بگیرید و به عنوان یک دیجیتال مارکتر از آن بهره ببرید. اگر هنوز از GA قدیمی استفاده میکنید باید به طور جدی نسخه جدید را آزمایش کنید.
شروع استفاده از GA4 بسیار آسان است و شما میتوانید از قبل آن را در وب سایت خود نصب کنید. همچنین، برای آموزش و استفاده بهتر از این ابزار، میتوانید به دورههای رایگان و پولی موجود مراجعه کنید. در صورتی که به مشکلی برخوردید، همیشه میتوانید به دنبال پشتیبانی متخصص باشید.
علاوه بر این، میتوانید برخی از جایگزینهای تحلیلی دیگر را هم بررسی کنید. این جایگزینها اغلب امکانات و ویژگیهای اضافی دارند که در ابزار Google Analytics ممکن است موجود نباشد. به عنوان مثال سرچ کنسول یکی از آن ابزارها محسوب میشود.
در استراتژی بازاریابی دیجیتال سال 2024 نسل Z را فراموش نکنید!
با نزدیک شدن به ورود نسل Z به بازار کار و افزایش قدرت خرید آنها، ضروری است که استراتژی بازاریابی دیجیتال شما نیز با این تغییرات همگام شود.
اطلاعات موجود نشان میدهد که رفتارهای خرید آنلاین نسل Z با سایر نسلها متفاوت است. بنابراین، بررسی دقیق و تحلیلی از این رفتارها اساسی است. همچنین، ابزارهای تجزیه و تحلیل باید به طور کامل مورد استفاده قرار گیرند تا به شناخت دقیقتری از مخاطبان و سن آنها برسید.
اگر متوجه شوید که مخاطبان شما به سمت نسل Z جابجا میشوند، اصلاح و بهروزرسانی استراتژی بازاریابی خود الزامی است. باید به طور مداوم خود را با رفتارها و ترجیحات جدید این نسل آشنا کرده و پیامهایتان را بهطور موثرتری به آنها هدایت کنید. امکاناتی مانند محتوای تولید شده با توجه به سلیقه آنها، استفاده از رسانههای اجتماعی محبوب آنها و ارائه تجربههای شخصیسازی شده میتواند به بهبود بازاریابی شما در مقابل این نسل جدید کمک کند.
سخن پایانی
همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، اگر قصد دارید در بازار رقابتی امروزی با رقبای خود رقابت کنید باید حتما به ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2024 توجه ویژه داشته باشید. در این حالت کسب و کار شما همیشه رو به رشد و پیشرفت خواهد بود.