شرکتهای بزرگ و قدرتمندی که میشناسید را در ذهن خود مرور کنید. تا چه حد مدیرعامل آن شرکت را میشناسید و شخصیت آن فرد تا چه حد بر کسبوکارش تاثیر داشته است؟ اکثر ما اسامی مانند بیل گیتس، ایلان ماسک و جف بزوس را شنیده ایم. در بعضی موارد اطلاعاتی که درباره شخصیت مدیرعامل داریم بیشتر از برند و کسبوکاری است که او راهاندازی کرده است. شخصیت مدیرعامل نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک شرکت ایفا میکند. تحقیقات نشان داده است که شخصیت مدیرعامل میتواند بر عملکرد مالی شرکت، رضایت کارکنان و حتی ارزش سهام شرکت و به صورت کلی ارزش تجاری شرکت تاثیر میگذارد.
در یک مطالعه، محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که مدیرعاملانی که دارای ویژگیهای شخصیتی مثبتتری، مانند وجدانگرایی، برونگرایی و سازگاری هستند، شرکتهایی را رهبری میکنند که بازده سهام بالاتری دارند.
شخصیت مدیرعامل و عملکرد مالی
تحقیقات دیگر نیز نشان داده است که شخصیت مدیرعامل میتواند بر عملکرد مالی شرکت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مدیرعاملانی که دارای ویژگیهای شخصیتی مثبتتری هستند، شرکتهایی را رهبری میکنند که بازده سرمایهگذاری بالاتری دارند.
محققان این مطالعه معتقدند که ویژگیهای شخصیتی مثبتتر مدیرعاملان میتواند به دلایل مختلفی بر عملکرد مالی شرکت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مدیرعاملان با وجدانگرایی بیشتر، بیشتر احتمال دارد که از منابع شرکت به طور کارآمد استفاده کنند. مدیرعاملان برونگرا نیز بیشتر احتمال دارد که فرصتهای تجاری جدیدی را شناسایی کنند. و مدیرعاملان سازگار نیز بیشتر احتمال دارد که در شرایط دشوار، روحیه کارکنان را حفظ کنند.
شخصیت مدیرعامل و رضایت کارکنان
شخصیت مدیرعامل همچنین میتواند بر رضایت کارکنان تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که کارکنان شرکتهایی که توسط مدیرعاملان با وجدانگرایی بیشتری رهبری میشوند، بیشتر احتمال دارد که از کار خود راضی باشند.
محققان این مطالعه معتقدند که ویژگیهای شخصیتی مثبتتر مدیرعاملان میتواند به دلایل مختلفی بر رضایت کارکنان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مدیرعاملان با وجدانگرایی بیشتر، بیشتر احتمال دارد که شرایط کاری عادلانه و حمایتکنندهای ایجاد کنند. مدیرعاملان برونگرا نیز بیشتر احتمال دارد که با کارکنان ارتباط برقرار کنند و از آنها حمایت کنند. و مدیرعاملان سازگار نیز بیشتر احتمال دارد که در شرایط دشوار، به کارکنان خود کمک کنند.
12 ویژگی شخصیتی مدیران عامل استراتژیک
هیچ کس در یک سازمان به اندازه مدیرعامل توسط کارکنان دیده نمیشود. از لحظه ای که پای خود را به سازمان میگذارند در حال بررسی اقدامات و رفتارهای مدیرعامل هستند تا الگوهای رفتاری و سازمانی و نگرشها را از دل حرفها و رفتار و عملکرد مدیرعامل بسنجند. رهبران سازمانی که قادر به هدایت استراتژیک هستند را مدیران عامل استراتژیک مینامند و رفتار و ویژگیهای زیر را میتوان برای آنها برشمرد:
1. مدیران عامل استراتژیک به طور مداوم سطح خود و کسبوکارشان را بالا میبرند. موفقیتهای امروز برای مدیران عامل استراتژیک، که همیشه به دنبال راههایی برای رسیدن به سطح بعدی هستند، کافی نیست.
2. مدیران عامل استراتژیک تصویری بزرگتر به اشتراک میگذارند. این مدیران عامل از استعارهها و قیاسها استفاده میکنند و به احساسات اعضای سازمان خود توجه میکنند تا در بهترین حالت خود به معنای واقعی قرار بگیرند. مدیران عامل استراتژیک به نیروی انسانی خود کمک میکنند تا بتوانند در شرکت موفق شوند و به آنها نشان میدهند که چه نقشی میتوانند برای ایجاد این امر بازی کنند.
3. مدیران عامل استراتژیک گزینههای جدید ایجاد میکنند. مدیرعامل استراتژیک با بالا بردن سطح سازمان و به اشتراک گذاشتن تصویری بزرگ و کامل، به تیمهای زیر نظر خود کمک میکنند تا امکانات جدید را توسعه دهند، فرصتهای رشد جدید ایجاد کنند و گزینههای جدید را شناسایی کنند.
4. مدیران عامل استراتژیک از ابهام لذت میبرند. آنها میدانند که هیچ چیز در بازارهای امروز قطعی یا برای همیشه نیست، اما به همان اندازه درک میکند که هرج و مرج و آشفتگی به اندازه تهدیدات، فرصتهای زیادی را ایجاد میکند. آنها عملگرایان خوش بینی هستند هستند که به دنبال روشن کردن نوری در تاریکی هستند و نیروی انسانی خود را به جلو سوق میدهند. آنها میدانند که همه چیز را نمیدانند و در بهترین حالت خود هستند.
5. مدیران عامل استراتژیک قصه گوهای خوبی هستند. آنها دائما از داستانها و حکایات به عنوان راهی برای درگیر کردن افراد و ذینفعان خود استفاده میکنند و میدانند که مردم به مراتب بهتر از آنکه به منطق واکنش نشان دهند، به احساسات پاسخ میدهند. هیچ کس جزئیات یک نمودار را به خاطر نمیآورد، اما جزئیات داستانی را که در آن یک همکار با انجام کاری ارزشهای شرکت را زنده نگاه داشته است را در خاطر حفظ میکنند.
6. مدیران عامل استراتژیک مایل به انتخاب و انجام معاملات واضح هستند. آنها میدانند که همه چیز را با هم در یک رقابت نمیتوانند داشته باشند و باید دست به انتخاب بزنند. مدیران عامل در مورد آنچه که کسبوکارشان انجام نمیدهد، همانطور که باید روی آن متمرکز شود، به وضوح اطلاع دارند.
7. مدیران عامل استراتژیک به دلیل بینش عمیق خود به راحتی به اعداد اعتماد نمیکنند. آنها زمان قابل توجهی را با مشتریان، همکاران و تأمین کنندگان میگذرانند تا درک خود را از تجارت با دیدگاههای آنها نزدیک کنند.
8. مدیران عامل استراتژیک پذیرا هستند. آنها به جای امید، با حقایق سر و کار دارند، اما همچنان برای ایدهها، امکانات و مفاهیم جدید آغوش بازی دارند. آنها از استراتژی خود برای هدایت اقدامات خود استفاده میکنند، اما در زمان مناسب نیز از فرصتهای جدید برای شکل دادن به استراتژی خود استفاده میکنند.
9. مدیران عامل استراتژیک تیم قدرتمندی را در اطراف خود ایجاد میکنند. آنها از چالشهایی که مدیران و سرپرستان ایجاد میکنند استقبال میکنند چون قرار نیست کارها به تنهایی توسط کسی انجام شود و همه اعضای تیم آن را انجام میدهند.
10. مدیران عامل استراتژیک موانع را کنار میزنند. آنها اجازه نمیدهند موانع عملکردی، در راه موفقیت شرکت خود قرار بگیرند. این مدیران میتوانند به نیروی انسانی خود کمک کنند تا زمینه مشترکی پیدا کنند و راهی را انجام دهند که همه بتوانند با هم به جلو حرکت کنند. مدیران عامل استراتژیک شبکههای قدرتمندی را در داخل و خارج از سازمانهای خود ایجاد میکنند که به آنها امکان میدهد در مواقع دشوار حسن نیت دیگران را جلب کنند.
11. مدیران عامل استراتژیک به نیروی انسانی اعتبار میدهند و همیشه آنها را دنبال میکنند. رشد و تعالی در مسیر شغلی برای آنها بسیار مهم است. این مدیران هرگز آنچه را که به دیگران قول دادهاند را فراموش نکردهاند. فرآیندهای شغلی که آنها طراحی کردهاند این امکان را ایجاد میکند که به طور مرتب پیشرفت را بررسی کنند، مسائل را شناسایی کرده و مدیران خود را بر تحویل آنچه وعده دادهاند متمرکز کنند.
12. مدیران عامل استراتژیک بی رحم و جدی هستند. آنها همواره بر اتمام کاری که خود آغازگر آن بودند اصرار میورزند. آنها مایل به خطرات محتاطانه و تجربه کردن هستند، اما اجازه نمیدهند که در مسیر اجرا، عزم خود را در دستیابی به اهداف مورد توافق، کمرنگ کنند. مدیریت استراتژیک با ترس همخوانی ندارد و در این امر هر چه از شجاعت، عزت نفس و توانایی الهام بخش بودن در خود دارند، بهره میگیرند.
سخن پایانی:
شخصیت مدیرعامل میتواند بر ارزش سهام شرکت، عملکرد مالی و رضایت کارکنان تأثیر بگذارد. بنابراین، مهم است که مدیران شرکتها هنگام انتخاب مدیرعامل، به شخصیت او نیز توجه کنند. مدیران عامل استراتژیک جدی هستند، به نیروی انسانی اعتبار میدهند، موانع را کنار میزنند، تیم سازی میکنند، پذیرا هستند، از وضوح استقبال میکنند، الهام بخش هستند، چشمانداز مشخصی طراحی میکنند و شاید بتوان هزاران ویژگی دیگر نیز برای آنها برشمرد. اما برای اینکه یک مدیر عامل استراتژیک باشیم باید تفکر استراتژیک را در خود تقویت کنیم و موارد گفته شده را با وسواس رعایت کنیم.
دوره مدیرعامل حرفه پلاس کاربردیترین مباحثی که یک مدیر در جریان کارهای خود به آنها نیاز دارد را گردآوری کرده و توسط اساتید مجرب خود به مخاطبان ارائه میکند. دوره مدیرعامل حرفه پلاس بیش از 37 ساعت آموزش ویدیویی در اختیار شما قرار میدهد که فقط با یک گوشی همراه میتوانید در کلاس درس حاضر شوید. حرفه پلاس ارائه دهنده دورههای کاربردی است و این دورههای در پلتفرم آموزش غیرحضوری حرفه پلاس ارائه میشود.