استراتژی برای کسبوکارها فقط مختص برندهای بزرگ و سازمانهای غول پیکر نیست و هر کسبوکاری حتی در سطح کوچک یا یک آنلاین شاپ نیز نیاز به استراتژیهای مارکتینگی است. اگر صاحب کسبوکار کوچکی هستید یا میخواهید به زودی یک کسبوکار کوچک راه اندازی کنید ولی اطلاعاتی در این باره ندارید احتمالا اولین حسی که به سراغ شما آمده ترس است. اما نترسید در این مقاله چند استراتژی که به صورت مشخص در بازاریابی آنلاین میتواند برای کسبوکار شما کاربردی باشد را معرفی میکنیم. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب استراتژیهای مشخص نیاز به بررسی کسبوکار شما دارد و باید نسخه اختصاصی خود را داشته باشید.
مارکتینگ به صورت کلی به منظور افزایش آگاهی از برند، تولید لید یا سرنخ، تبلیغات و ... انجام میشود و به این خاطر که منابع و زمان محدود است، چالشهای مختلفی در این حوزه وجود دارد که یک کسبوکار خرد بیش از دیگران با آن چالشها سر و کار دارد. با داشتن یک برنامه بازاریابی مشخص میتوان به بخش زیادی از چالشها فائق آمد.
هفت استراتژی بازاریابی برای کسبوکارهای کوچک
1. مخاطبان خود را بشناسید
یک اشتباه کلیدی در کسبوکارها و مخصوصا کسبوکارهای کوچک این است که همه افراد را خریدار خود میدانند. در حالی که کسبوکار شما نمیتواند نیاز همه مخاطبان را بر طرف کند یا به چالشهای آنها پاسخ دهد. کسبوکار شما باید روی یک نقطه خاص دست بگذارد. در قدم اول باید دردها، مشکلات، نیازها و اولویتهای مخاطبان خود را درک کنید.
چه چیزی آنها را وادار به تصمیم گیری برای خرید میکند؟ دوست دارند چگونه به نظر برسند؟ دانستن این موارد به شما کمک میکند پیامهایی را بسازید که در ذهنها طنینانداز شده و راه حلهای شما را به روشی قانع کننده ارائه کند.
با فکر کردن به مشتریان فعلی خود و افرادی که میخواهید با آنها کار کنید و بررسی شخصیت و ویژگیهای آنها شروع کنید. پس از آن میتوانید پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید تا به ذهن مشتریان ایده آل خود برسید.
2. بر ارزش پیشنهادی (مزیت رقابتی) خود تاکید کنید
اگر تفاوتی بین شما و رقبا وجود ندارد، دلیلی وجود ندارد که خریدار مجبور شود با شما کار کند. ارزش پیشنهادی شما چیزی است که شما را در فضای کسبوکار خود از سایرین متمایز میکند و مشتریان احتمالی شما را به این فکر میاندازد که شما ارائه دهنده آن چیزی هستید که به دنبالش میگردند. به این سوال مهم پاسخ دهید: «چه کاری را بهتر از هر کسی در این صنعت انجام میدهید؟» انتقال این موضوع به مخاطبان یک استدلال قانع کننده محسوب میشود.
3. روی اهداف منحصر به فرد متمرکز بمانید
صاحبان کسبوکارهای کوچک با طوفانی از ایدهها درباره استراتژیهای کسبوکار خود روبرو میشوند و ممکن است متوجه شوند که مسیرهای زیادی وجود دارد که میتوانند به سراغ آنها بروند. این وسوسه که همه کارها را به یکباره انجام دهند و یک ماشین پیچیده مارکتینگ بسازند تا در اکثر حوزهها با قدرت ادامه دهند در ذهن بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک شکل میگیرد. این نگاه برای کسبوکار کوچک جوابگو نیست و در عوض بهتر این است که مشخص کنند که بیشترین تاثیر را در چه زمینه ای دارند.
همچنین شما به عنوان یک کسبوکار کوچک باید مشخص کنید که بزرگترین نقطه کور در بازاریابی کجاست که مانع رشد میشود؟ برای حل این مشکل باید یک هدف عملکردی پیرامون حوزه کلیدی خود تعیین کنید و منابع خود را روی فعالیتها و تاکتیکهایی متمرکز کنید که شما را به آن هدف عملکردی میرساند. زمانی که به سمت آن هدف منحصر به فرد پیشرفت کردید، میتوانید تلاشهای خود را گسترش دهید یا به ابتکارات دیگری بپردازید.
4. قدرت مشتریان فعلی را درک کنید
به طور متوسط، دستیابی به یک مشتری جدید پنج برابر بیشتر از بستن یک قرارداد یا فروش محصول به مشتری فعلی هزینه دارد. این بدان معناست که شما نباید پس از خرید توسط مشتری، بازاریابی را متوقف کنید. فرصتهای خود را برای تکرار خرید شناسایی کنید چون مشتریان فعلی قبلا خرید کرده اند و شما را میشناسند و احتمالا شما را دوست دارند و اعتماد آنها را جلب کرده اید.
اگر تجربه خوبی از خرید داشته باشند، به آنها دلیلی داده اید که در صورت لزوم دوباره با شما تجارت کنند، حتی اگر نیاز نباشد. مشتریان فعلی خود را خوشحال نگه دارید. ارائه تخفیفهای مناسبتی، هدایای مناسبتی و ... میتواند در خوشحال نگه داشتن مشتریان فعلی تاثیرگذار باشد و به تبلیغات دهان به دهان برای شما ختم شود. ابزاری قدرتمند و البته رایگان.
5. شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید؛ هم برای خود هم کسبوکار
در سطح جهان روزانه میلیاردها نفر از پلتفرمهای مختلف در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و هر کدام از آنها مشتریان بالقوه شما محسوب میشوند. چرا از این بستر استفاده نکنید و خود را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار ندهید؟ شبکههای اجتماعی دیگر فقط بستری برای ارتباط با دوستان و اعضای خانواده نیست و امروز یک ابزار قدرتمند تجاری محسوب میشود. بازاریابی شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا با مشتریان بالقوه در تعامل باشید، آگاهی از برند خود را ارتقا دهید و محصول خود را تبلیغ کنید.
علاوه بر فعالیت کسبوکار شما در شبکههای اجتماعی، شما به عنوان یک صاحب کسبوکار نیز باید در شبکههای اجتماعی فعال باشید تا علاوه بر توسعه برند شخصی خود به توسعه هر چه بیشتر کسبوکارتان نیز کمک کنید.
6. با مشاغل محلی ارتباط برقرار کنید
یکی از روشهای موثر در مارکتینگ استفاده از فرصتهای محیطی است. شما میتوانید کسبوکار خود را به میان جامعه محلی ببرید و با دیگر صاحبان مشاغل در منطقه خود ارتباط برقرار کنید. برای ایجاد تخفیف، معاملات خاص یا کوپن برای مشتریان، شراکت با مشاغل محلی و ... گزینههایی است که باید آنها را در نظر بگیرید. رویدادهای محلی بهترین فرصت برای برقراری ارتباطات و شبکه سازی است. ارتباط با سایر مشاغل کوچک هم برای تبلیغات شفاهی و هم برای همکاری عالی است.
7. آنچه کارآمد است را دوبرابر کنید
صاحبان کسبوکار بعد از مدتی فعالیت و خرج کردن تمامی ابتکارات اولیه خود و آزمایش مسیرهای گوناگون به جمع بندی هایی خواهند رسید. البته باید در طول مسیر همواره دادهها را ثبت کنند و مسیر را رصد کنند. کسبوکارها بعد از اجرایی کردن تمام ایدههای خود و رصد مسیر متوجه خواهند شد که در کدام بخش نتیجه بهتری گرفته اند.
تمرکز خود را به جای امتحان راههای گوناگون، بر نقاط قوت و مسیرهایی بگذارید که از آنها نتیجه دلخواه گرفتهاید. همواره استفاده از روشهای اثبات شده بهتر از رفتن سراغ راههای ناشناخته است.
سخن پایانی:
صاحبان مشاغل کوچک به دنبال راهی هستند که بازگشت سرمایه و آگاهی از برند تسریع شود. به صورت مشخص استفاده از استراتژیهای گفته شده میتواند تا حدی به این نوع از کسبوکارها کمک کند. شناخت مخاطبان، رصد فعالیتها، تمرکز بر مشتریان فعلی، فعالیت موثر در شبکههای اجتماعی، ارائه ارزش پیشنهادی از جمله مهمترین استراتژیهایی است که یک کسبوکار خرد به آنها نیاز دارد. توجه به بازاریابی دیجیتال نیز یکی از اقداماتی است که هر کسبوکاری باید به سراغ آنها برود.
دوره بازاریابی حرفه پلاس با بیش از 20 ساعت محتوای ویدیویی بهترین گزینه برای توسعه دانش مارکتینگ شما است. پلتفرم حرفه پلاس این امکان را به شما میدهد تا در هر مکان و زمانی و فقط با یک گوشی همراه در کلاس درس حاضر شوید و خود را برای رسیدن به جایگاه شغلی خود آماده کنید. دورههای کاربردی یکی از تخصصهای حرفه پلاس است.