شبکهسازی یکی از ضروریترین اقدامات برای هر کسبوکاری است. یکی از قدرتمندترین و موثرترین اشکال مارکتینگ برای بسیاری از متخصصان شبکهسازی محسوب میشود. مدیران سطح بالا حتی در روزهای پرمشغله خود برای ملاقات و برقراری ارتباط با متخصصان و رهبران کسبوکارها وقت میگذارند. در حالی که میتوان گفت شبکهسازی یکی از بهترین نوع ارتباطات در حوزه کسبوکار است اما نباید از تاثیراتی که در رشد و توسعه فردی میگذارد غافل بود. شبکهسازی فقط برای حفظ موقعیت خود یا ارتباط با دیگران نیست بلکه شبکهسازی علاوه بر ارتباطات در حوزه فردی نیز فرد را توسعه میدهد.
شبکهسازی علاوه بر تاثیراتی که در حوزه ارتباط سازی و توسعه مارکتینگ دارد میتواند به فرد در حوزه پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی نیز تاثیرگذار باشد.
چرا برند شخصی خیلی خیلی مهم است؟
«مردم از افراد معتبر خرید میکنند» این جمله را احتمالا بارها شنیدهایم و کاملا درست است. تصور کنید که با محصولی مواجه شدید که فقط در یک تبلیغ آن را دیدید و محصول مشابهی را یکی از دوستان قابل اعتمادتان آن را توصیه کرده است. طبیعتا به سراغ محصولی میروید که از طرف دوستتان معرفی شد. چرا؟به دلیل ارتباط شخصی و اعتمادی که ذهن شما به محض دریافت تاییدیه مثبت از کسی که میشناسید ایجاد میکند.
برند شخصی شما با همین الگو ولی در مقیاسی بزرگتر عمل میکند. برند شخصی به مخاطبان و مشتریان تصویری از شما ارائه میکند که با آن ارتباط میگیرند و آن تصویر بر فرد متمرکز است و صرفا بر برند کسبوکار تکیه نمیکند. وقتی برند شخصی خود را میسازید، هر کاری که انجام میدهید از راهاندازی کسبوکار تا مارکتینگ و حتی خدمات، از شما پشتیبانی میکند.
شبکه شما که حول برند شخصی شکل گرفته است تبدیل به شبکه کسبوکار شما میشود. چون دیدگاههای شما با چشمانداز تجاری و اخلاقیات شخصی در هم آمیخته میشود، موفقیت شما به طور ذاتی با موفقیت کسبوکار شما مرتبط است. در دنیای تجارت، برند شخصی یا پرسونال برندینگ چیزی است که شما و کسبوکارتان را قابل اعتماد و قابل اعتماد میکند. حال به سوال اصلی این مقاله میرسیم: چگونه از شبکهسازی برای ساختن برند شخصی خود استفاده کنیم؟
چرا شبکهسازی برای رشد برند شخصی مهم است؟
بسیاری از آدمها و حتی متخصصان به دلیل ترس و استرس و فشار روانی از وارد شدن به اتاقی پر از غریبه و شروع گفت و گو و ارتباط سازی دوری میکنند و سعی میکنند بدون شبکهسازی سطحی از ارتباط را به وجود بیاورند.
همانطور که گفته شد مردم از افراد اصیل خرید میکنند و از آنها حرف شنوی دارند. به همین خاطر است که هیچ فرصتی بهتر از یک محیط حضوری برای ارتباط سازی و شبکهسازی وجود ندارد. علاوه بر این، شبکهسازی ما را قادر میسازد تا دسترسی فیزیکی خود را نه فقط در سطح یک اتاق یا واحد یا سازمان نگه دارید بلکه باعث میشود ما را به دیگران و در یک شبکه گستردهتر معرفی کنند. برخی از مدیران نیروی انسانی خود را به رویدادهایی میفرستند و از آنها توقع دارند که با دستی پر از سرنخ و لید بازگردند. شبکهسازی یک فرآیند طولانی است و یک دستاورد سریع را نمیتوان از شبکهسازی توقع داشت.
شبکهسازی فعال شما را قادر میسازد تا:
- برند شخصی خود را تقویت کنید.
- به تصمیم گیرندگان دسترسی پیدا کنید.
- دسترسی فیزیکی خود را گسترش دهید.
- در ارتباط با مخاطبان هدف خود اعتماد ایجاد کنید.
- اعتبار حرفهای خود را افزایش دهید (ارجاعات، توصیفات و توصیههایی برای کار خود به دست آورید).
- شریک تجاری بعدی یا تامین کننده مورد اعتماد خود را پیدا کنید.
- فرصت شغلی بزرگ بعدی خود را پیدا کنید.
- ارتباطات تجاری و روابط سودمند متقابل خود را حفظ کنید.
چگونه از شبکهسازی استفاده کنیم؟
همه چیز به نحوه ارائه خود و همسویی با دیگران برمیگردد. زمانی که برند شخصی بخشی از استراتژی کلی مارکتینگ کسبوکار شما باشد، همسویی و ارتباط خود با کسبوکارها و صاحبان مشاغل همفکر بلافاصله شما را در همان دسته قرار میدهد. شبکهسازی در مورد ایجاد ارتباطات است و در آموختن به افراد خلاصه نمیشود، بلکه به طوری که کسبوکار شما با کسبوکار و موفقیت آنها همسو و مرتبط شود، ارتباط دارد.
دلیلی اصلی که کسبوکارها میخواهند در رویدادهای خاص، در حضور صاحبان کسبوکار و کارآفرینان خاص، و در مراسمهای اهدای جوایز دیده شوند، این است که آنها را به افراد مرتبط میکند. این به نوبه خود باعث میشود که پایگاه مشتری آنها و شما به هم متصل شوند، در هم تنیده شوند و یکسان شوند.
شبکهسازی چگونه بر پرسونال برندینگ تاثیر میگذارد؟
در ادامه چند توصیه کلیدی در رابطه با شبکهسازی ارائه میشود. این توصیهها را جدی بگیرید چون بخش عمدهای از پرسونال برندینگ شما که در جریان شبکهسازی بروز پیدا میکند در این بخش مطرح میشود.
انتخابگر باشید
فرصتهای شبکهسازی فراوانی وجود دارد که به صورت آنلاین و حضوری در دسترس هستند. تلاش برای شرکت در همه این رویدادها میتواند برای زمان، منابع و مهمتر از آن، پولی که به سختی به دست آوردهاید، بسیار پرهزینه باشد. رویدادهای مختلف را در سطوح مختلف در صنعت خود آزمایش کرده و در آن شرکت کنید. این شامل تفکر خارج از چارچوب و قرار دادن خود در فرصتهای جدید، نوآورانه و اغلب غیرمنتظره برای ایجاد ارتباطات در گوشههای مختلف صنعت است. این ممکن است شامل کنفرانسها، نمایشگاهها و نمایشگاههای تجاری باشد. شما هرگز نمیدانید چه زمانی ممکن است شناختن شخصی در یک کسبوکار خاص یا در یک نقش شغلی خاص مفید باشد پس انتخاب کنید و بعد شبکهسازی داشته باشید.
تحقیق کنید
قبل از شروع تجربه شبکهسازی، اهداف خود را در نظر بگیرید:
- چرا در این مراسم شرکت میکنید؟
- در واقع میخواهید به چه چیزی برسید و با چه کسی؟
- آیا نوع خاصی از اشخاص وجود دارند که میخواهید آنها را ملاقات کنید؟
- آنها در چه سطحی از ارشدیت هستند و چه مسئولیتهایی دارند؟
- آیا در یک رویداد خاص صنعت (مانند تدارکات، منابع انسانی یا بازاریابی) شرکت میکنید یا یک رویداد عمومیتر که طیف وسیعی از صاحبان کسبوکارها در آن حضور دارند؟
آماده باشید
برای کسب بیشترین موفقیت از شبکهسازی، آمادگی نکته کلیدی است. وقت شناسی، ظاهر مرتب و تعداد زیادی کارت ویزیت، همیشه از نیازهای اصلی شبکهسازی محسوب میشود. در برخی موارد از شما خواسته میشود که «خودتان را معرفی کنید». معرفی خود فرصتی برای صحبت کردن درباره شخصیت، محصول یا خدمات شما است. چیزی فراتر از اسم و عنوان شغلی و حوزه فعالیتهای شما. سعی کنید از عناوین شغلی دوری کنید درعوض، بر چگونگی حل مساله و رفع نیاز مخاطبان تمرکز کنید.
یک داستان، حکایت یا تجربه برای حمایت از موقعیت خود به اشتراک بگذارید. به مخاطبان خود بگویید برای چه کسانی کار کردهاید و میخواهید با چه کسانی کار کنید. همیشه با درخواست ارجاع به پایان برسانید و فرد و سازمانی که به دنبال برقراری ارتباط با آنها هستید را معرفی کنید.
ساخت شبکه «آنلاین» به اندازه محیط «آفلاین» مهم است
بعد از همه گیری کرونا اهمیت فضای آنلاین بیش از پیش خود را نشان داد. در حوزه شبکهسازی نیز موفقترین صاحبان کسبوکار و کارآفرینان آنهایی بودند که شبکههای اجتماعی فعالی دارند و به طور منظم این پلتفرمها را چک میکنند و با افراد مختلفی در ارتباط هستند. هنگامی که با همتایان و متخصصان صنعت خود ارتباط برقرار میکنید، پس از رویداد یا جلسه با آنها در لینکدین و سایر پلتفرمهای حرفهای ارتباط برقرار کنید. مطمئن شوید که به جای متنهای از پیش نوشته شده و آماده یک درخواست شخصیشده ارسال میکنید. به یاد داشته باشید ساختن برند شخصی و ایجاد ارتباط ارزشمند یک بازی طولانی است و پرورش روابط زمان میبرد.
خود واقعیتان را در فضای مجازی نشان دهید
تمام هدف برندسازی شخصی این است که خود را در مرکز برند خود قرار دهید، بنابراین به نمایش گذاشتن خود واقعی چیزی است که شما را به فرد قابل اعتمادتری تبدیل میکند. برخی از کارهایی که میتوانید انجام دهید عبارتند از:
- فیلمهای پشت صحنه از محل کار.
- به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد نحوه گذراندن اوقات فراغت.
- ارائه جزئیات به دنبال کنندگانی که ممکن است درباره شما ندانند.
- به اشتراک گذاری بیشتر در مورد تجربیات و داستان برند.
کسی باشید که قابل اعتماد است و به صورت منظم با افراد در ارتباط است به جای کسی که هر چند وقت یکبار ظاهر میشود و بیشتر از آنچه میدهد میگیرد. به یاد داشته باشید، شما در تلاش برای ایجاد اعتماد در برند شخصی خود هستید.
سخن پایانی:
شبکهسازی و تاثیر آن بر پرسونال برندینگ فقط بخش کوچکی از فرآیند برندسازی شخصی نیست بلکه در اصل شما را با مخاطبانتان مرتبط میکند. مخاطبانی که برای شما ارزش و شخصیت و جایگاه مشخصی دارند. شبکهسازی راهی برای ملاقات با افراد جدید، جذب مخاطبان جدید و آموختن از آنها است. فراموش نکنید که شبکهسازی و برندسازی شخصی یک فرآیند زمان بر و طولانی است. نمیتوان به این راحتیها برند شخصی قوی ساخت و از دل شبکهسازی و برقراری ارتباطات آن را توسعه داد. باید اهداف و زمان بندی مشخصی داشت تا در نهایت به هدف اصلی که توسعه برند شخصی و گسترش شبکهسازی است برسید.
حرفه پلاس ارائه دهنده دورههای آموزشی آفلاین است. در پلتفرم حرفه پلاس که بزرگترین پلتفرم آموزش غیرحضوری کشور محسوب میشود دورههای بازاریابی، فروش، مدیرعاملی، دیجیتال مارکتینگ، منابع انسانی و ... ارائه میشود. در همه حوزههای گفته شده مبحث شبکهسازی و برندسازی شخصی جزو مهمترین مباحث است و یک بازاریاب، یک مدیر فروش، یک دیجیتال مارکتر و یک مدیرعامل میتواند از آنها استفاده کافی را ببرد.