1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مدل کسب و کار
  4. آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکار من مناسب است؟

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکار من مناسب است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ با گسترش اینستاگرام در ایران روز به روز بزرگ‌تر و مهم‌تر از قبل می‌شود. اینفلوئنسرها افرادی هستند که توانسته‌اند با محتوایی که تولید می‌کنند اقبال عمومی را به خود جذب کنند و دنبال کنندگان یا فالوئرهای قابل توجهی دارند و با برندها و کسب‌وکارهای گوناگون همکاری می‌کنند و محصولات و خدمات آنها را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند.

کسب‌وکارها هم برای تبلیغات و فعالیت‌های مارکتینگی خود به دنبال یک اینفلوئنسر می‌گردند که از سرمایه اجتماعی او و دنبال کنندگانش استفاده کنند تا بیشتر دیده شوند یا فروش آنها افزایش یابد. اما اینفلوئنسر مارکتینگ برای همه کسب‌وکارها مناسب است؟ در استفاده از این سبک از مارکتینگ باید به چه نکاتی دقت کرد؟ در این مقاله به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ رفتیم تا ابعاد مختلف این پدیده را بررسی کنیم تا شما بهترین گزینه را با رعایت تمام اصول مارکتینگ برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

 اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ همکاری بین برندها و کسب‌وکارها با کاربران محبوب و پرفالوئر در شبکه‌های اجتماعی است. در این همکاری تبلیغ محصولات و خدمات برندها توسط اینفلوئنسرها کاربران و برندهای محبوب رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات برندها است. این مشارکت‌ها از ابتدای ظهور رسانه‌های اجتماعی به‌طور غیررسمی ادامه داشته است.

اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند؟

اینفلوئنسر مارکتینگ مزیت‌های زیادی دارد. نه تنها می‌تواند به شما در افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش کمک کند، بلکه می‌تواند به شما کمک کند از مسدود کننده‌های تبلیغاتی (ad blockers) جلوگیری کنید، به مخاطبان خاص دسترسی مستقیم پیدا کنید، سئوی خود را تقویت کنید و موارد دیگر. مخاطبان اعتماد بیشتری به محتوایی که از طرف فردی که به آن اعتماد دارند نشان می‌دهند و این اعتمادسازی به کسب‌وکارها کمک شایانی خواهد داشت.

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه کار می‌کنند؟

اولین قدم این است که اینفلوئنسرهای مرتبط با برند و کسب‌وکار خود را شناسایی کنید. آنها را در اینستاگرام، یوتیوب و به صورت کلی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار می‌توان پیدا کرد. در پیدا کردن این افراد باید مخاطبان آنها را هم تحلیل کرد. جنسیت، موقعیت مکانی، سن، علایق و عواملی از این دست را مورد بررسی قرار دهید.

قبل از انعقاد قرارداد با این افراد به تعداد دنبال کنندگان آنها توجه کنید. اینفلوئنسرها از نانو اینفلوئنسرها (با کمتر از 1000 فالوئر) تا اینفلوئنسرهای مشهور (با چند میلیون نفر فالوئر) متغیر هستند. صرف نظر از تعداد فالوئرها، درباره نرخ تعامل و مشارکت دنبال کنندگان پرس و جو کنید و از آنها بخواهید که از مهم‌ترین اطلاعات صفحه شان مانند نرخ تعامل برای شما اسکرین شات بفرستند. هرچه نرخ تعامل بیشتر باشد، درصد بیشتری از مخاطبان اینفلوئنسر محتوای آنها را می‌بینند.

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود برندها و کسب‌وکارها به سراغ اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی بروند و کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد کنند این است که برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان برای برندها دشوار است و با استفاده از اینفلوئنسرها می‌توانند این ارتباط را به شیوه‌ای مناسب بسازند.

بسیاری از صاحب نظران حوزه مارکتینگ، اینفلوئنسر مارکیتنگ را برای اکثر کسب‌وکارها مناسب می‌دانند ولی نکته مهم آن است که به سراغ اینفلئونسر مناسب با کسب‌وکار خود بروید. مثلا اگر فروشنده لاستیک خودرو هستید به سراغ اینفلوئنسرهای حوزه آرایشی و بهداشتی نباید بروید. یا اگر کسب‌وکار شما مخاطبان محدودی دارد و با آنها در ارتباط هستید نیازی به همکاری با یک اینفلوئنسر میلیونی ندارید.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد فرآیندی هستند که مخاطبان درون پلتفرم با چند کلیک خرید خود را انجام دهند و در این موقعیت اهمیت اینفلوئنسرها بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. حتی در بسیاری از موارد قبل از آنکه یک اینفلوئنسر محصولی را تبلیغ کند آن محصول شناخته شده نبود و با آن اینفلوئنسر بود که آگاهی از برند به بالاترین سطح خود رسید. اینفلوئنسر مارکتینگ حتی یک استراتژی سئو نیز می‌تواند باشد. این روش برای اینکه محتوای شما در رسانه‌های اجتماعی بازدید خوبی داشته باشد و عملکرد سئو سایت را ارتقا دهد نیز کاربردی است.

چه زمانی از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده نکنیم؟

یکی از بزرگترین اشکالات اینفلوئنسر مارکتینگ، نداشتن اصالت و اعتبار لازم برای فرد است. بسیاری از اینفلوئنسرها به صورت نمایشی و بدون آنکه محصولی را استفاده کرده باشند آن محصول را تبلیغ می‌کنند و این مساله در زمینه اعتمادسازی اختلال ایجاد می‌کند. انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای هر کسب‌وکاری مهم‌ترین بخش در این نوع از مارکتینگ است. اگر اینفلوئنسری می‌شناسید که مخاطبان زیادی دارد ولی ارتباطی به کسب‌وکار شما ندارد و در اعتمادسازی نیز رزومه قوی‌ای ندارد باید از او دوری کنید.

چگونه با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توان موفق شد؟

توجه به اینفلوئنسرها مختص کشور ما نیست و این مساله در سطح جهانی دیده می‌شود. به همین خاطر است که اکثر برندها و کسب‌وکارها به دنبال ایجاد یک کمپین با حضور اینفلوئنسرها هستند. نکته‌ای که بسیاری از کسب‌وکارها به آن توجه نمی‌کنند عدم انتخاب درست اینفلوئنسر است. همکاری با یک اینفلوئنسر نادرست و نا مرتبط با کسب‌وکار شما بیش از آنکه برای برند مفید باشد، ضرر دارد. استفاده از اینفلوئنسر نا مرتبط حتی می‌تواند به برند آسیب‌های جبران ناپذیری بزند.

اینفلوئنسر مارکتینگ تنها در صورتی برای کسب‌وکار شما مناسب است که دیدگاه درستی را برای مشارکت با مخاطبان ارائه دهید. ایده‌های محتوایی خود را داشته باشید و با اینفلوئنسرها در میان بگذارید اما از آنها نخواهید که تماما آن را اجرا کنند. محتوا باید تعاملی باشد و مشارکت مخاطبان را بر انگیزد. استفاده مقطعی از اینفلوئنسرها یک دیدگاه کاملا اشتباه است. حداقل باید برای یک بازه زمانی قابل توجه این همکاری ادامه داشته باشد و استمرار در این بخش بسیار مهم است. در کنار استمرار باید فردی را انتخاب کنید که بتواند به طور موثر برند شما را نمایندگی کند.

بعد از انتخاب اینفلوئنسر مناسب برای برند خود، به او آزادی عمل گسترده‌ای بدهید تا پیام شما را با لحن و ادبیات و کلام اختصاصی خود و روشی که خودش به آن رسیده و تا به امروز از آن جواب مثبتی گرفته است به دست مخاطبان برساند. نمی‌توان اینفلوئنسری را به خاطر ظاهر و محتوای اختصاصی خودش انتخاب کرد ولی از او خواست که با سبک کاری شما وظیفه اش را انجام دهد.

سخن پایانی:

اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) همانطور که از اسمش بر می‌آید استفاده از افرادی است که در سطح شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار هستند. اینفلوئنسرها با معرفی برند، کسب‌وکار، محصول یا خدمات مجموعه‌ای که با آن همکاری دارد آنها را به اهداف خود که احتمالا آگاهی از برند، ارتباط با مشتریان، اعتمادسازی، افزایش فروش و ... است برساند. اینفلوئنسر مارکتینگ انواع مختلفی دارد و بستگی به تعداد دنبال کنندگان و نرخ تعامل هر اینفلوئنسر متفاوت است. کسبوکارها نیز از خرد تا کلان می توانند از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند تا به اهداف خود برسند. باید توجه داشت که اینفلوئنسری که متناسب با کسب‌وکار شما فعالیت می‌کند حتما انتخاب شود. محتوای ارائه شده توسط اینفلوئنسر باید بر تعامل و مشارکت با مخاطبان متمرکز باشد ولی نباید به صورت دیکته شده به او منتقل شود و خلاقیت و انعطاف را باید برای اینفلوئنسر در نظر گرفت.

با دوره دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس با ابعاد مختلف مارکتینگ در بستر دیجیتال آشنا خواهید شد که اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از آنها است. بیش از 28 ساعت محتوای ویدیویی توسط اساتید مجرب حرفه پلاس در بزرگترین پلتفرم آموزش غیر حضوری کشور آماده است تا شما را به این جایگاه شغلی برساند.


نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha