اینستاگرام با بیش از دو میلیارد کاربر فعال در سطح جهانی توانسته در بازاریابی شبکههای اجتماعی جریانساز باشد. اینستاگرام برای بیش از یک دهه چشمانداز، روندها و جریانات تجارت اجتماعی، اقتصاد خرد و نحوه استفاده از برندها در شبکههای اجتماعی را تغییر داده است و هر میزان از اهمیت این بستر بگوییم کم است. کسبوکارها چه در سطح خرد و چه در سطح کلان نمیتوانند برای رشد خود از اینستاگرام چشم پوشی کنند. حتی آنلاینشاپها که چند سالی است که در کشور ما گسترش پیدا کردهاند نیز باید استراتژیهای خود را توسعه دهند وگرنه در نهایت به نتایج دلخواه نمیرسند.
بازاریابی اینستاگرام چیست؟
بازاریابی اینستاگرام تمرین استفاده از اینستاگرام برای افزایش آگاهی از برند، مخاطبان، سرنخها (لیدها) و فروش کسبوکار شماست. اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی مورد علاقه افراد 16 تا 34 ساله شناخته میشود و مخاطبان جوان در این بستر بخش زیادی از فضا را اشغال کردهاند. اینستاگرام برای برندها در حوزه مارکتینگ بسیار موثر عمل میکند و میتواند برای کارآفرینان و تولیدکنندگان نیز موثر باشد.
استراتژیهای بازاریابی اینستاگرام به صورت کلی عبارتند از:
- محتوای ارگانیک: عکس، ویدیو، ریلز، استوری و ... که به صورت اختصاصی و ویژه ساخته شده باشد.
- محتوای پولی: تبلیغات اینستاگرام، از جمله تبلیغات استوری، تبلیغات خرید و ... .
- اینفلوئنسر مارکتینگ
ابزار خرید: فروشگاهها، برچسبها و کاتالوگ محصولات، خرید زنده، پرداخت در اینستاگرام و ...
1. تعیین اهداف اسمارت S.M.A.R.T
اهداف برای هر کسبوکاری باید دقیق و کمی باشد و متناسب با شرایط آن کسبوکار باشد. منظور از هدف اسمارت نیز یعنی مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان باشد. میخواهید اکانت اینستاگرام شما برای کسبوکار شما چه کاری انجام دهد؟ برخی به دنبال تولید لید و سرنخ هستند. برخی از اینستاگرام توقع آگاهی از برند و شناختن آن توسط دیگران را دارند. گروهی دیگر به دنبال شبکهسازی و ارتباطات با دیگران و جذب نیروی انسانی هستند.
مهم این است که چگونگی هدف گذاری در شبکههای اجتماعی را متناسب با کسبوکار خود یاد بگیرید و آن را پیادهسازی کنید. پس از آن است که متوجه خواهید شد هدفگذاری تا چه حد به صورت مستقیم روی مارکتینگ کسبوکار شما در اینستاگرام تاثیرگذار خواهد بود.
2. پروفایل اینستاگرام را جدی بگیرید
موارد زیادی برای اینکه یک پروفایل اینستاگرام قوی داشته باشید وجود دارد ولی حتما از مراحل زیر اطمینان حاصل کنید تا پروفایل قوی بسازید:
- بیوگرافی جذاب اینستاگرام که نام تجاری شما را به صورت خلاصه و خوانا به مخاطب معرفی میکند.
- کال تو اکشن (call to action) یا دعوت به اقدام برای کلیک روی لینک درج شده در بیو (bio).
- یک عکس پروفایل با کیفیت بالا (یا لوگو).
- هایلایت استوری و کاورهایی با طراحی خوب.
در مارکتینگ دیجیتال هیچ چیز از قبل مشخص نیست و باید به مرور به نتیجه مطلوب رسید. برای ساختن پروفایل اینستاگرام عجله نکنید و منعطف بمانید چون همیشه گزینه تغییر روی میز است و میتوان به سراغ آن رفت. در خاطر داشته باشید که محتوای پستها و ریلزها به مراتب از پروفایل و بیو مهمتر است.
3. گرافیک صفحه را ارتقاء دهید
قبل از هر چیز باید بدانید که اینستاگرام یک پلتفرم بصری است و با فیلم و عکس میانه بهتری دارد تا با متن. مخاطبان از یک کسبوکار کوچک که در حد یک آنلاین شاپ اینستاگرامی فعالیت میکند توقع یک برند قوی و باسابقه از لحاظ گرافیکی ندارند ولی نباید از گرافیک غفلت کرد. همواره تلاش کنید پستهای چشمنوازی از لحاظ گرافیکی طراحی کنید. در صورت امکان از یک عکاس حرفهای برای عکاسی کردن از محصولات خود استفاده کنید. از قابلیتهای ساخت ریلز و طراحی استوریها درون خود اینستاگرام بهره بگیرید چون تصویر راحت و خودمانی از کسبوکار شما ارائه میکند و از لحاظ گرافیکی نیز استانداردهای لازم را دارد.
4. کاربران به جای شما تولید محتوا میکنند!
بهترین راه برای تقویت اینستاگرام آن هم به صورت رایگان چیست؟ استفاده از محتوای ایجاد شده توسط کاربر. هر کسبوکاری باید دنبال کنندگان خود را تشویق کند تا مشارکت بالایی داشته باشند. ارسال عکس و ویدیو از محصول شما و انتقال تجربیات مشتریان به دیگر مخاطبان میتواند یک محتوای آماده با کمترین هزینه برای شما باشد. مخاطب در چنین شرایطی احساس صمیمیت بیشتری با برند پیدا میکند و اعتمادسازی نیز به صورت غیرمستقیم شکل میگیرد. وقتی مخاطبان میبینند که مشتریان فعلی و گذشته چه مسائلی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند و با چه عبارتهایی از برند شما یاد میکنند نسبت به خرید رغبت بیشتری پیدا خواهند کرد.
5. زیبایی شناسی برند خود را بسازید و ارتقاء دهید
مخاطبان صرفا به خاطر یک ظاهر متفاوت یا ویژه اقدام به خرید نمیکنند ولی داشتن شخصیت برند و نشان دادن آن از نظر ظاهری میتواند بخشی از شناسنامه برند باشد. مخاطبان پستهای شما را در اکسپلور یا فید اینستاگرام خود میبینند و اگر کاراکتر خاص خود را طراحی کنید و متناسب با آن تصویرسازیها و فیلمها را منتشر کنید مخاطب با دیدن یک پست میفهمد که مربوط به کدام برند و کسبوکار است. ارتقای زیبایی شناسی مساله مهمی است که باید در جزییترین بخشهای صفحه اعمال شود.
6. خیلی هم به زیبایی شناسی اهمیت ندهید!
داشتن ظاهری زیبا و قابل تشخیص به کسبوکار شما کمک میکند تا مخاطبان مورد نظر را جذب کند و تاثیری گذاری لازم را هم داشته باشد. اما داشتن فرم و طراحی زیبا بدون محتوای مناسب یک استراتژی دقیق نیست. 58 درصد از کاربران اینستاگرام میگویند زمانی که برندها محتوای صریح و بدون پرداختن به حاشیه را به اشتراک میگذارند بیشتر دوست دارند. اجازه ندهید ترس از اینکه محتوا به اندازه کافی «زیبا» به نظر نمیرسد شما را متوقف کند.
7. صدا و لحن برند متمایزی بسازید
یکی از مواردی که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به لحن برند است. صدا و لحن برند شما بخش مهمی از دستورالعملهای فعالیت در شبکههای اجتماعی محسوب میشود. لحن و صدا مختص فایلهای صوتی نیست و حتی در برخی نوشتارها هم لحن برند متمایز خود را باید حفظ کنید. لحن برند در کپشن پستها خود را نشان میدهد. یا در نوشتن بیوگرافی صفحه نیز باید لحن برند را رعایت کنید. نمایندگان شما که مقابل دوربین میآیند نیز باید لحن برند را رعایت کنند. حتی زیرنویسهایی که در ریلزها بکار برده میشود نیز باید لحن برند شما را در نظر بگیرند. لحن و صدای شما باید متناسب به کسبوکارتان طراحی شود. معمولی و سرگرم کننده هستید یا جدی و علمی؟ با طنز به سراغ محتوای ارائه شده میروید یا در عین رسمیت تلاش میکنید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید؟ در هر راهی که قدم بگذارید ثبات قدم را فراموش نکنید چون راه اشتباهی وجود ندارد مهم این است که راه متناسب با کسبوکار خود را پیدا کنید.
8. هایلایت استوری کاربردی بسازید
استوریها در اینستاگرام فقط 24 ساعت عمر میکنند ولی نکات برجسته در استوریها میتوانند برای همیشه زنده بمانند. هایلایتها همان نکات برجسته در استوریهای کسبوکار شما است و میتواند شامل سوالات متداول یا اطلاعات سفارش باشد.
در ساختن یک هایلایت استوری خوب به نکات زیر توجه کنید:
- عناوین کوتاه و واضح
- کاور هایلایت متناسب با برند
- بهترین محتواها نمایش داده شود
- نکات کاربردی برجسته سازی شود
- اطلاعات شما به راحتی به دست مخاطب برسد
9. درباره هشتگها به روز باشید
بحث درباره هشتگها و نحوه استفاده آنها طولانی است و تقریبا دیدگاه دقیق و روشنی در این باره وجود ندارد. در هر پست اینستاگرامی میتوان از 30 هشتگ استفاده کرد ولی استفاده بیشتر از هشتگها به معنای بازدید بیشتر نیست. برخی از کارشناسان بیش از 5 هشتگ را توصیه نمیکنند. اما همانطور که گفته شد یک قاعده پیشینی در این باره وجود ندارد و باید خود را به روز نگاه داشت و از هشتگهای اختصاصی استفاده کرد و به مرور فهمید که چه تعداد هشتگ برای هر پست لازم است. هیچ کس نمیتواند بگوید که چه تعداد هشتگ عالی است.
10. با اینفلوئنسرها شریک شوید
تنها در سال 2021، اینفلوئنسر مارکتینگ 13.8 میلیارد دلار ارزش داشت و همچنان نیز این حوزه با قدرت فعال است و پیش بینی میشود که هر سال رشد بیشتری نیز داشته باشد. در این همکاری به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که در حوزه فعالیتهای شما مشغول هستند یا حرفی برای گفتن دارند. انتخاب اینفلوئنسر متناسب با کسبوکار شما میتواند به تاثیرگذاری بیشتر در ذهن مخاطب ختم شود. اما فراموش نکنید که با ارزشترین افرادی که میتوانند بر کسبوکار شما تاثیر بگذارند کارمندان شما هستند.
بیشتر بخوانید: جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی
سخن پایانی:
برای فهم بهتر استراتژیهای بازاریابی در اینستاگرام یک راه دیگر باقی مانده است که هم درباره آن صحبت شد و هم نشد: تجربه کنید!
بسیاری از قواعد مارکتینگ در شبکههای اجتماعی یا نکاتی که در بالا آمد شاید یک درصد هم به درد کسبوکار شما نخورد. پس راه حل چیست؟ راهی جز تجربه کردن و آزمون و خطا و رصد مسیرهای طی شده و بازبینی آنها نمیتواند به کسبوکارها کمک کند. شاید برخی مخاطبان از استوریها لذت نبرند و در عوض به دنبال لایوهای اینستاگرامی باشند. شاید برخی با طرحهای گرافیکی پیچیده ارتباط برقرار کنند و برخی دیگر با سادگی. در نهایت همه چیز به شما و کسبوکارتان و تجربیاتی که در مسیر بدست میآورید و الگوهایی که متناسب با کسبوکارتان طراحی شدهاند بستگی دارد.
برای فعالیت در اینستاگرام آن هم فعالیت در حوزه فروش محصول مهم است که آگاهی درستی نسبت به قواعد کار در بستر دیجیتال داشته باشید. دوره دیجیتال مارکتینگ و دوره بازاریابی حرفه پلاس برای آشنایی با اصول فعالیت در فضای دیجیتال و اصول فعالیتهای اقتصادی با هدف کسب درآمد و تسخیر بازارها بهترین گزینه برای شما است. همین الان با مشاوران حرفه پلاس در ارتباط باشید تا مسیر یادگیری و مهارت آموزی خود را شروع کنید.