برندسازی مدیرعامل به اندازه برندسازی کسبوکار از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر میخواهید کسبوکار خود را به سطح بالاتری برسانید، تبلیغ خدمات یا محصول به تنهایی کافی نیست. برندسازی مدیر عامل میتواند به ارتقای کسبوکار کمک کند. برندسازی یا پرسونال برندینگ به ایجاد روابط بهتر با مخاطبان کمک میکند چون مخاطبان عاشق یک داستان خوب و چهرهای شاخص برای همراهی هستند. در مقابل آنها به برندی که قصه ندارد و فردی آن را پشتیبانی نمیکند خیلی زود بی علاقه میشوند.
مدیران عامل میتوانند مروج قوی برای برند خود باشند. با این حال، ترسیم دقیق استراتژیهایی که باید برای برندسازی موثر مدیر عامل بکار گرفته شود، ضروری است. نگاهی به برخی از بهترین استراتژیها برای راهنمایی مدیرعامل در مسیر برندسازی مفید است. همیشه صرف زمان و انرژی برای بهبود برند خود یک سرمایه گذاری محسوب میشود پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.
برندسازی مدیر عامل چیست؟
برند شخصی مدیرعامل بخشی از برندسازی برند اصلی محسوب میشود. همچنین برندسازی مدیرعامل به هم راستا کردن چهره مدیرعامل و برند کمک خواهد کرد. برندسازی مدیر عامل یک عامل کلیدی برای موفقیت شرکت است و مهم نیست که کسبوکار خرد باشد یا کلان؛ در هر حوزهای مدیران عامل باید به برندسازی خود توجه داشته باشند.
برندسازی مدیرعامل به این معنا است که خود را از طریق ارزشهای شخصی، جایگاه فعلی و نحوه رفتار با افرادی که با او کار میکنند و در دایره ارتباطاتی مدیرعامل قرار میگیرند، به دیگران معرفی کند. فعالیتهای روابط عمومی، مصاحبه با رسانههای مطرح، اقدامات عام المنفعه و بشردوستانه، رفتار با کارکنان، نوع پوشش، لحن و نوع بیان و ... از جمله مواردی است که در برندسازی شخصی مدیرعامل باید به آن توجه داشت.
برندسازی مدیر عامل به طور مستقیم بر آگاهی از برند (brand awareness) تاثیر میگذارد. در یک بازار رقابتی برند شخصی مدیرعامل یکی از عوامل متمایز کننده برای هر کسبوکاری خواهد بود. ساختن برند مدیرعامل میتواند به افزایش درآمد، توسعه نام تجاری، راهاندازی و توسعه بخشهای جدید و ایجاد میراث برای یک برند کمک کند. در واقع یک مدیرعامل با برندسازی شخصی این قدرت را بدست میآورد که با مخاطبان و سرمایه گذاران پیوند ایجاد کند و آنها نیز به برند شخصی و سازمانی مدیرعامل اهمیت میدهند.
5 استراتژی مهم در برندسازی مدیرعامل
با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات و ظهور شبکههای اجتماعی، انتظارات جامعه و افراد از کسانی که در جایگاههای قدرتمند و ثروت ساز هستند تغییر کرده است. مردم میخواهند به رهبرانی که شفاف، در دسترس و الهام بخش هستند متصل شوند.
استراتژیهای زیر برای کمک به یک مدیرعامل برای برندسازی بهتر خود گردآوری شده است:
1. مدل رهبری خود را تعریف کنید
مدل رهبری و خط فکری رهبر یک سازمان بیان کننده ایدهها و حوزه تخصصی او خواهد بود. برخی از صاحب نظران سه نوع رهبری فکری سازمان را مشخص کردهاند. نکته مهم این است که مدیرعامل تعیین کند کدام یک از موارد زیر با برند او مطابقت بیشتری دارد.
سلبریتی یا فرد مشهور (Celebrity): این مدیران عامل بیشتر به خاطر شخصیت خود شناخته میشوند. شخصیت و سبک آنها پایه و اساس برند است. به عنوان مثال میتوان به ریچارد برانسون و اپرا وینفری اشاره کرد.
ذهنی (Cerebral): این رهبران به دلیل تفکر و ایدههای خود مشهور هستند. به عنوان مثال میتوان به بیل گیتس و مارک زاکربرگ اشاره کرد.
اهمیت و دستاورد (Consequential): این رهبری فکری حول نتایج و دستاوردها متمرکز است. به عنوان مثال میتوان به استیو جابز و آنگلا مرکل اشاره کرد.
بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سبک رهبری - مهم ترین مزایا
2. ماموریت خود را زندگی کنید
مدیرعامل در قدم اول باید ماموریت اصلی خود را تعریف کند. علاوه بر تعریف ماموریت، باید آن را با تمام وجود انجام دهد. ماموریت شخصی مدیرعامل باید با رسالت برند او و کسبوکارش هماهنگ باشد. همچنین مدیرعامل باید مطمئن باشد که مخاطب پیام او و ماموریتش را به وضوح هر چه تمامتر درک میکند.
انجام ماموریت مدیرعامل آن هم با شیوهای اصیل در ایجاد شهرتی فوق العاده برای او تاثیرگذار است. وقتی صحبت از برندسازی مدیر عامل میشود، شهرت بسیار مهم است. شهرت یک مدیر عامل میتواند در ساخت یا شکستن یک برند اثرگذار باشد.
3. با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید
ارتباط با مخاطب هدف به اندازه تبدیل شدن به یک رهبر فوق العاده برای کسبوکار برای مدیرعامل اهمیت زیادی دارد. تعامل واقعی با افراد به مدیرعامل در ساختن برند شخصی کمک شایانی خواهد کرد. یکی از راههای انجام این کار، شرکت در رویدادها و سخنرانیهایی است که با مأموریت شخصی و سازمانی مدیرعامل هماهنگ هستند. پیشنهاد دیگری که میتوان مطرح کرد نوشتن مقاله در نشریاتی است که مخاطبان هدف مدیرعامل آنها را میخوانند.
یک مدیرعامل باید از بازاریابی محتوایی، روابط عمومی و شبکههای اجتماعی سر در بیاورد و دائم در این بسترها فعالیت کند. مردم باید مدیرعامل را به عنوان فردی علاقه مند به هر سوالی در صنعت تخصصی او ببینید. ارتباط با مخاطب جنبههای گوناگونی دارد اما تمرکز بر مخاطبانی که کارایی بهتری برای مدیرعامل دارند گزینه مطلوبتری به نظر میرسد.
4. یک نیچ (niche) پیدا کنید
اگر بخواهیم نیچ را ترجمه کنیم باید گفت که «بخش تخصصی بازار برای نوع خاصی از محصول یا خدمات» است. برای برندسازی مدیرعامل باید مشخص شود که چه چیزی فرد و کسبوکارش را از بزرگترین رقبا متمایز میکند. مدیرعامل باید به این سوال پاسخ دهد که چرا مشتری شما را به جای او انتخاب میکند.
پیدا کردن جایگاه تخصصی به ارزشها و برند شخصی مدیرعامل در ذهن مخاطبان کمک میکند. همچنین مدیرعامل باید به برندهای معروف و دلایل موفقیت و ماندگاری آنها فکر کند و الگوهای موفق را در فعالیتهای خود استفاده کند. مدیرعامل باید به این نکته فکر کند که چه چیزی در نیچ او منحصر بفرد است.
5. ثابت قدم باشید
آخرین استراتژی که اهمیت زیادی دارد ثابت قدم بودن در مسیر برندسازی مدیرعامل است. ساختن برند شخصی مدیرعامل به زمان و تلاش نیاز دارد و نباید انتظار نتایج جادویی در کوتاه مدت را داشت. تولید محتوا و حضور مستمر در شبکههای اجتماعی و رسانهها به برندسازی مدیرعامل کمک میکند. اگر فرد از جمله افرادی باشد که مدتی در شبکههای اجتماعی فعالیت میکند و پس از آن دیگر سکوت میکند و خبری از او نیست، در فرآیند برندسازی به مشکل میخورد. مخاطبان به زودی فرد را فراموش میکنند و مدیرعامل باید مدام خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهد.
سخن پایانی:
برندسازی مدیرعامل یک فرآیند بلند مدت است و میتواند زمین بازی را تغییر دهد. مدیران عامل در بسیاری از موارد علاقهای به حضور فعال در عرصه رسانه و ساخت برند شخصی ندارند ولی باید به صراحت گفت که این افراد نباید حضور خود را نادیده بگیرند. برندسازی موفق برای مدیرعامل به او کمک میکند تا برند کسبوکارش بیش از پیش به چشمها بیاید. برندسازی مدیرعامل روحی تازه در برند کسبوکار میدمد. مدیران عامل باید اشتیاق خود را در حوزه تخصصی به اشتراک بگذارند و کاری کنند این اشتیاق در تمام مسیر به چشم مخاطبان بیاید.
با ایجاد یک برند شخصی قوی، مدیران عامل میتوانند خود را از رقبا متمایز کنند، خود را به عنوان رهبران فکری معرفی کنند، استعدادهای برتر را جذب کنند و بر شهرت شرکت خود تأثیر مثبت بگذارند.
همانطور که دیدید برندسازی شخصی برای مدیرعامل یکی از مهمترین اقدامات برای فردی است که در این جایگاه قرار میگیرد. اما مدیرعاملی فقط در این موضوع خلاصه نمیشود. «دوره مدیرعامل حرفه پلاس» با بیش از 37 ساعت محتوای ویدیویی که همراه با تمرین، آزمون و جزوات ارائه میشود فرصت خوبی برای توسعه مهارتهای مدیریتی است. کاربردی بودن ویژگی اصلی دورههای حرفه پلاس محسوب میشود. برای طراحی دوره مدیرعاملی حرفه پلاس نیازسنجی گستردهای صورت گرفته و دغدغههای مدیرعاملها در نظر گرفته شده است. برای توسعه مهارتهای خود به عنوان مدیرعامل و برای رسیدن به این جایگاه حرفه پلاس در کنار شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.