هوش مصنوعی همه چیز را تغییر میدهد. چه دوست داشته باشیم چه نه. این تغییرات رفته رفته خود را نشان میدهد و یکی از مهمترین حوزههای در حال تغییر، بازاریابی دیجیتال است. به صورت مشخص کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در حوزه تحلیل داده، شخصیسازی محتوا، پیشبینی آینده بازار و رفتار مشتری، چت باتها و اتوماسیون بازاریابی خواهد بود. در این مقاله تاثیرات هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را بررسی کردهایم. با ما همراه باشید.
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) با تحمیل خود به حوزههای مختلف، در حال تغییر مناسبات حاکم در اکثر کسبوکارها است. بازاریابی دیجیتال در دو دهه اخیر چهره تجارت را در سطحی جهانی تغییر داد و امروز این هوش مصنوعی است که دارد این سبک از بازاریابی را نیز متحول میکند. کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال به حدی است که اکثر کسب و کارها به دنبال آنند تا به زودی بخشی از فعالیت های خود را با محوریت هوش مصنوعی ساماندهی کنند.
با گسترش اینترنت و فناوریهای جدید کسبوکارها به سراغ نوعی از بازاریابی رفتند که محوریت آن فضای دیجیتال بود. رفته رفته پای واحدهای دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها باز شد. امروز با ظهور هوش مصنوعی (AI)، کسبوکارها میتوانند استراتژیهای بازاریابی خود را به سطح بالاتری برسانند. به خصوص، اگر میخواهند در زمینه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت کنند، باید نگاه مثبت و آغوش بازی برای پذیرش فناوریها و ایدههای نسل بعدی داشته باشند.
هوش مصنوعی در سه محور، بازاریابی دیجیتال را به سمت بهتری هدایت میکند:
- تجربه کاربری بهتر
-
پیشبینی رفتار مخاطب
-
پشتیبانی Real-time از مشتری
کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ
کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ تحولات شگرفی به وجود آورده که زمانی غیرقابل تصور بود. کسبوکارها با هوش مصنوعی میتوانند تجربیات شخصی و جذاب برای مشتریان خود ایجاد کنند، رفتار آنها را در آینده تحلیل کنند و تجربه کاربری بهتری بسازند. در ادامه در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی چشمانداز بازاریابی دیجیتال را تغییر میدهد و چه کاربردهایی برای کسبوکارها دارد، بیشتر صحبت خواهیم کرد.
ایجاد محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی
اکثر افرادی که در اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستند این جمله معروف را شنیدهاند: «محتوا در بازاریابی دیجیتال پادشاه است». کیفیت محتوا تا حدی مهم است که میتواند باعث موفقیت یا شکست یک کمپین بازاریابی شود. با ایجاد محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی، کسبوکارها میتوانند در عرض چند ثانیه محتوای باکیفیت تولید کنند. هوش مصنوعی میتواند دادهها را تجزیه و تحلیل کند، رفتار مشتری را درک کند و محتوای شخصیسازی شدهای ایجاد کند که برای مخاطب هدف تجربهای کارآمد، منحصر بفرد و لذت بخش به وجود آورد.
بیشتر بخوانید: 7 کاربرد چت جی پی تی (ChatGPT) در کسب و کارها
بازاریابی شخص محور با هوش مصنوعی
یکی از بزرگترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شخصیشده (personalized marketing) است. با هوش مصنوعی، کسبوکارها میتوانند رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و کمپینهای بازاریابی شخصی ایجاد کنند که نیازها و ترجیحات منحصر به فرد هر مشتری را برآورده میکند. این رویکرد شخصیشده میتواند اثربخشی کمپینهای بازاریابی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و فروش بیشتری به وجود بیاورد.
هوش مصنوعی یا پیشگو؟!
تجزیه و تحلیل داده آن هم به شیوهای پیشگویانه یکی دیگر از حوزههایی است که هوش مصنوعی در آن تأثیر قابل توجهی دارد. هوش مصنوعی میتواند حجم زیادی از دادهها را تجزیه و تحلیل کند و الگوهایی را شناسایی کند که ممکن است انسان قادر به تشخیص آنها نباشد. با این اطلاعات، کسبوکارها میتوانند تصمیمات آگاهانهتری در مورد استراتژیهای بازاریابی، محصولات و خدمات خود بگیرند. کسبوکارها از این طریق میتوانند از رقبا پیشی بگیرند و عملکرد کلی خود را بهبود بخشند.
پاسخ دهی به مشتریان با چت باتهای هوش مصنوعی
رباتها میتوانند با مشتریان کسبوکارها چت کنند و آنها را راهنمایی کنند. چت رباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی دیجیتال تبدیل شدهاند. چت باتها میتوانند در هر زمانی با مشتریان ارتباط بگیرند، به سؤالات آنها پاسخ دهند و توصیههای شخصی به آنها ارائه دهند. این رباتها به کسبوکارها کمک میکنند تا خدمات مشتریان را بهبود بخشند و یک تجربه لذت بخش ایجاد کنند.
با هوش مصنوعی بهتر هدف گذاری کنید
هوش مصنوعی میتواند با تجزیه و تحلیل اطلاعات مشتریان و شناسایی الگوها، در راستای بهبود استراتژیهای هدفیابی و هدف گذاری، به کسبوکارها کمک کند. با استفاده از این اطلاعات، کسبوکارها میتوانند کمپینهای بازاریابی هدفمندتری ایجاد کنند که با مخاطبان هدف آنها ارتباط بهتری برقرار شود. این مورد اثربخشی کمپینهای بازاریابی را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد و باعث فروش بیشتر نیز میشود.
اتوماسیون بازاریابی با هوش مصنوعی
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به کسبوکارها کمک کنند تا وظایف مختلف بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانههای اجتماعی و تولید لید را به صورت خودکار انجام دهند. هوش مصنوعی با ورود به اتوماسیونهای بازاریابی میتواند گزارشگیری و گزارشدهی را نیز به صورت خودکار انجام دهد و گزارشات را به دست واحدهای مربوطه برساند. افزایش بهرهوری و صرفهجویی در زمان و هزینه برای کسبوکارها با این شیوه به دست میآید و همچنین عملکرد کلی بازاریابی را بهبود میبخشد.
تجزیه و تحلیل Real-time با هوش مصنوعی
اصطلاح Real-time در متون بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ از جمله عبارتهای پر تکرار است. مفهوم کلی آن زمان درست، بی درنگ و به موقع است و ترجمه زمان واقعی برای آن درست به نظر نمیرسد. در مواقعی که واژه معادل مناسبی نداریم بهتر است از همان عبارت اصلی استفاده شود.
تجزیه و تحلیل زمان برای کسبوکارها در راستای تصمیمگیری آگاهانه در مورد استراتژیهای بازاریابی، بسیار مهم است. با استفاده از تجزیه و تحلیل Real-time مبتنی بر هوش مصنوعی، کسبوکارها میتوانند بینشی فوری در مورد کمپینهای بازاریابی، رفتار مشتری و عملکرد فروش بدست آورند. این ویژگی به کسبوکارها کمک میکند تا تصمیمات آگاهانهتری بگیرند و عملکرد کلی بازاریابی را بهبود بخشند.
مهارتهای مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال در عصر هوش مصنوعی
براساس آمار مجله فوربس (Forbes) 53 درصد از بازاریابها قصد دارند تا دو سال آینده هوش مصنوعی را در کسبوکارهای خود به کار گیرند. افراد فعال در این حوزه نیاز دارند مهارتهای اختصاصی هوش مصنوعی را بیاموزند تا از کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بهره ببرند. در ادامه به مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال در عصر هوش مصنوعی پرداختهایم.
ماشین لرنینگ در دیجیتال مارکتینگ
از آنجایی که هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ (Machine Learning) در بازاریابی دیجیتال رواج بیشتری پیدا میکنند، بازاریابان باید در این فناوریها مهارت داشته باشند یا حداقل به ادبیات این حوزه مسلط باشند. درک چگونگی استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها، الگوریتمها و مدلسازی پیشبینیها، برای ایجاد کمپینهای بازاریابی از طریق یادگیری ماشین لرنینگ حاصل میشود.
تفکر تحلیلی و داده محور در هوش مصنوعی
بازاریابی دیجیتال دائما با اطلاعات سر و کار دارد و بدون اطلاعات نمیتوان در این حوزه قدمی برداشت. با حجم وسیعی از دادههای موجود، بازاریابان دیجیتال باید بتوانند دادهها را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کنند تا کمپینهای خود را به خوبی پیش ببرند. فهم داده و داشتن یک تفکر تحلیلی به بهبود عملکرد بازاریابان دیجیتال کمک میکند.
خلاقیت و نوآوری در هوش مصنوعی
در حالی که هوش مصنوعی میتواند به سادهسازی برخی از جنبههای بازاریابی دیجیتال کمک کند، نمیتواند جایگزین خلاقیت و نوآوری انسان شود. بازاریابان دیجیتال باید بتوانند خارج از چارچوب فکر کنند و کمپینهای خلاقانه و نوآورانهای را توسعه دهند که در طوفان محتواییای که به دست مخاطبان میرسد، برجسته شوند.
سازگاری و یادگیری مستمر
فناوری هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و بازاریابان دیجیتال باید بتوانند خود را با فناوریهای جدید وفق دهند و با روندهای صنعت به روز بمانند. این مهم مستلزم تمایل به یادگیری و تعهد به آموزش مستمر و توسعه فردی و حرفهای است. با یادگیری مستمر می توان به صورت کامل از کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد.
تفکر استراتژیک
فناوری هوش مصنوعی جایگزینی برای تفکر استراتژیک در بازاریابی دیجیتال نیست. بازاریابان باید قادر به توسعه و اجرای برنامههای استراتژیک باشند که با اهداف تجاری همسو باشد و نیازها و ترجیحات مشتری را در نظر بگیرد. به زبان ساده راه رسیدن به اهداف تعریف شده از طریق استراتژی بدست میآید و یک بازاریاب دیجیتال باید صاحب تفکر استراتژیک باشد تا کسبوکار را برای رسیدن به اهداف همراهی کند.
آینده بازاریابی دیجیتال در عصر هوش مصنوعی
دیجیتال مارکتینگ از زمان پیدایش خود مسیر طولانی را پیموده است و با پیشرفت تکنولوژی، پیوسته تکامل مییابد. به احتمال زیاد تا 15 سال آینده شاهد نوآوریها و تغییرات متنوعی در دیجیتال مارکتینگ خواهیم بود. برخی نظرسنجیها نشان میدهند که تا شش سال آینده حتی خردهفروشیها هم فناوریهای هوش مصنوعی را به کار خواهند گرفت. مروری بر تغییرات احتمالی دیجیتال مارکتینگ در عصر هوش مصنوعی در آینده، ما را به نکات قابل تاملی میرساند.
افزایش شخصیسازی در عصر هوش مصنوعی
با در دسترس بودن دادههای مختلف و هوش مصنوعی، بازاریابان دیجیتال قادر خواهند بود تجارب شخصیتری را برای مشتریان خود ایجاد کنند. این موضوع خود را در استفاده از دادهها برای درک بهتر رفتار و ترجیحات مشتری و تنظیم تلاشهای بازاریابی برای ارائه محتوای مرتبطتر و شخصیشده نشان میدهد.
بهینهسازی جستجوی صوتی در عصر هوش مصنوعی
همانطور که استفاده از دستیارهای صوتی مانند سیری (Siri)، الکسا (Alexa) و دستیار گوگل (Google Assistant) رایجتر میشود، بازاریابان دیجیتال باید محتوای خود را برای جستجوهای صوتی نیز بهینه کنند. محتوایی که لحن و ساختار محاورهای داشته باشد و به راحتی هر چه بیشتر دستیاران صوتی کمک کند.
تکنولوژی واقعیت افزوده در عصر هوش مصنوعی
فناوری واقعیت افزوده (AR) در حال حاضر راه خود را به بازاریابی دیجیتال باز کرده است، اما در 10 تا 15 سال آینده بیش از پیش رایج خواهد شد. AR به بازاریابان این امکان را میدهد تا تجربیات همه جانبهای ایجاد کنند تا مشتریان محصولات و خدمات را به روشی معنادارتر تجسم کنند.
افزایش استفاده از چت باتها در عصر هوش مصنوعی
رباتهای چت در حال حاضر توسط بسیاری از مشاغل برای ارائه خدمات و پشتیبانی به مشتریان استفاده میشوند، اما احتمالا استفاده از آنها در سالهای آینده گستردهتر خواهد شد. چتباتها قادر خواهند بود وظایف پیچیدهتری را انجام دهند و به کسبوکارها این امکان را میدهند تا خدمات کارآمدتر و مؤثرتری به مشتریان ارائه دهند.
تاکید بیشتر بر بازاریابی ویدئویی در عصر هوش مصنوعی
بازاریابی ویدئویی در سالهای اخیر به طور فزایندهای محبوب شده است و این روند احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد داشت. نگاهی به پدیده ریلز در اینستاگرام و گسترش استفاده از یوتیوب این ادعا را ثابت میکند. با ادامه بهبود سرعت اینترنت و پهنای باند، ویدیو در بازاریابی دیجیتال بیشتر خود را نشان میدهد. هوش مصنوعی نیز در ساخت ویدیو و افزایش سرعت به کمک بازاریابی ویدیویی خواهد آمد.
محتوای تعاملی بیشتر در عصر هوش مصنوعی
محتوای تعاملی، مانند آزمونها و نظرسنجیها به طور فزایندهای در بازاریابی دیجیتال محبوب شدهاند. این روند احتمالا ادامه خواهد داشت، زیرا محتوای تعاملی میتواند به افزایش تعامل و ارائه دیدگاههای ارزشمند در مورد رفتار مشتری کمک کند. هوش مصنوعی در راستای تعامل هر چه بیشتر میتواند مشارکت بیشتری در بین مخاطبان برانگیزد.
سخن پایانی:
جهانی که در آن زندگی میکنیم همواره در حال تغییر است. آنهایی که خود را با تغییرات جدید به روز نمیکنند و اصرار دارند با الگوها و روشهایی قدیمی ادامه دهند محکوم به شکست و نابودی هستند. شاید اگر خیلی از کسبوکارها قبل از آنکه شبکههای اجتماعی در سطح جهان با اقبال عمومی روبرو شوند به این پدیده جدید توجه میکردند، امروز در این حوزه با مشکلات کمتری روبرو بودند.
هوش مصنوعی و کاربردهای آن در دیجیتال مارکتینگ بخشی از فضای کسبوکارها را به خود اختصاص داده و اگر امروز به سراغ آن نرویم به احتمال زیاد در آیندهای نزدیک با مشکلات مختلفی روبرو خواهیم بود. این مقاله تلاش کرد تا به پرسش اصلی یعنی «هوش مصنوعی چگونه بازاریابی دیجیتال را متحول میکند؟» پاسخ دهد. تاثیر هوش مصنوعی بر محتوا، شخصیسازی، اتوماسیون، تجزیه و تحلیل، استراتژی و ... مورد بررسی قرار گرفت و مهارتهای لازم برای بهبود عملکرد در عصر هوش مصنوعی نیز مطرح شد. نکته مهم اما لزوم تغییر، فهم تغییر و نترسیدن از تغییر در عصر هوش مصنوعی است. با این نگاه میتوان قدمهای بزرگی در دیجیتال مارکیتنگ در عصر هوش مصنوعی برداشت و گرنه... .
هر مدیر دیجیتال مارکتینگ باید همواره به روز باشد چون حوزه کاریاش دائم در حال تغییر است. «دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ» حرفه پلاس به روزترین و کاربردیترین مباحث این حوزه را توسط برجستهترین اساتید کشور ارائه میکند. مشغله کاری زیاد مدیران، امکان شرکت در کلاسهای حضوری را از آنها میگیرد ولی استفاده از پلتفرم آموزش غیرحضوری حرفه پلاس میتواند این مشکل را بر طرف کند. بیش از 28 ساعت محتوای ویدئویی در این پلتفرم در کنار کارگاههای هفتگی شما را به یک مدیر دیجیتال مارکتینگ فعال و به روز تبدیل میکند.