1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. برند و تبلیغات
  4. انواع لوگو و کاربرد آن – معرفی 9 سبک طراحی لوگو

انواع لوگو و کاربرد آن – معرفی 9 سبک طراحی لوگو

لوگوها دارایی بسیار مهمی در هر کسب و کاری است و برای نشان دادن هویت برند و متمایز کردن آن از رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوگوی خلاقانه و ماندگار، نه تنها برند و شخصیت آن را به خوبی نشان می‌دهد، بلکه در ذهن مصرف‌کنندگان باقی می‌مانند. لوگوها در شکل‌های مختلف از نماد تنها گرفته تا فونت و ترکیبی از این دو وجود دارند. در این مقاله ضمن معرفی انواع لوگو، در مورد کاربرد هر یک نکاتی را مطرح می‌کنیم.

انواع لوگو

  • تایپوگرافی
  • حروف الفبا
  • مونوگرام یا تک‌نگاره
  • نماد و علائم تصویری
  • انتزاعی
  • مسکات (Mascots)
  • نشان‌ها (Emblems)
  • لوگوهای ترکیبی
  • لوگوهای پویا

انواع لوگو

1- تایپوگرافی

 

تایپوگرافی یکی از انواع لوگو است که در آن نام برند با فونتی خاص طراحی شده است. این لوگوها بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما بنابر گفته استیو جابز «ساده می‌تواند سخت‌تر از پیچیده باشد.» برای طراحی لوگوی خلاقانه باید به جزئیات توجه بیشتری داشت. اگر به لوگوهای تایپوگرافی علاقه دارید، چند گزینه پیش‌رو خواهید داشت. برخی برندها، مانند کوکاکولا، فونت سفارشی (Typeface) خود را ایجاد می‌کنند که این کار نه تنها زمان‌بر است، به طراح حرفه‌ای نیاز دارد و فرآیندی طولانی است.

دقت داشته باشید که فونتی را انتخاب کنید که حس و حال برند شما را منتقل کند. شناخت روانشناسی طراحی لوگو به شما در انتخاب فونت کمک زیادی می‌کند. برای مثال لوگوهای مدرن بیشتر از فونت نرم «sans serif» استفاده می‌کنند؛ اما لوگوهایی که از روند و مد روز پیروی می‌کنند، باید جزئیات را بیشتر در نظر بگیرند. در لوگوهای تایپوگرافی به استفاده از حروف کوچک و بزرگ دقت داشته باشید.
از میان انواع لوگو، تایپوگرافی برای برندهایی مناسب‌تر است که نام جذابی دارند یا قصد دارند تا در سطح بین‌المللی فعالیت کنند. مثال‌هایی از این نوع لوگو شامل موارد زیر است.

نمونه لوگوهای تایپوگرافی

 

2- حروف الفبا

لوگو الفبایی

این لوگوها شامل تنها یک حرف هستند. اغلب کسب و کارهایی که از حرف اول نام برند خود برای لوگو استفاده می‌کنند، نسخه دیگری از لوگو هم دارند، که در آن نام کامل کسب و کار خود را در لوگو گنجانده‌اند. از آن جایی که چنین لوگوهایی کوچک هستند، مقیاس‌پذیری بالایی دارند و حتی اگر در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار بگیرند، باز هم قابل تشخیص خواهند بود. این موضوع به خصوص زمانی است که طراحی ساده و بدون جزئیات باشد. استفاده از تنها یک حرف در لوگو، آن را برای برنامه‌های موبایل، فاوآیکون‌ها (Favicons) و تصویر پروفایل در شبکه‌های اجتماعی کاربردی می‌کند.

حروف انتخاب خوبی برای طراحی لوگوی برندهایی است که از قبل شناخته‌شده هستند. در غیر این صورت شناختن و به خاطر سپردن نام کسب و کار و برند شما دشوار می‌شود. این لوگوها برای برندهایی با نام طولانی نیز مناسب هستند. شرکت‌های بزرگ برای ریبرندینگ از لوگویی با تنها یک حرف بهره می‌گیرند. برای طراحی لوگوهایی به سبک مینیمالیسم، حروف گزینه خوبی به حساب می‌آیند. برندهای زیر تنها از یک حرف در لوگوی خود استفاده کرده‌اند.

نمونه لوگوهای الفبایی

3- مونوگرام یا تک‌نگار

 لوگو مونوگرام یا تک‌نگار

مونوگرام‌ها یکی از انواع لوگو هستند که از حروف اول نام کسب و کار تشکیل می‌شوند. بیشتر برندهایی که لوگوی مونوگرام دارند، با نسخه اختصاری یا لوگویشان مورد اشاره قرار می‌گیرند. برای مثال IBM یا NASA نمونه‌هایی هستند که با نسخه اختصاری مرسوم شده‌اند. به طور معمول برای اشاره به سازمان ملی هوانوردی و فضایی (National Aeronautics and Space Administration) می‌گوییم ناسا. در لوگوهای مونوگرام نیز از فونت استفاده می‌شود. فونتی که در این لوگوها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید هویت برند را منتقل کند. این فونت می‌تواند از میان فونت‌های موجود انتخاب یا به صورت سفارشی طراحی شود.
مولفه‌هایی که در فونت مونوگرام باید در نظر بگیرید شامل فاصله بین حروف (Kerning)، عرض، وزن و سبک (مانند برجسته یا مورب) می‌شود. در صنایع خاص، استفاده از نسخه اختصاری نام تجاری به عنوان برند مرسوم است. مونوگرام‌ها برای کسب و کارهایی با نام طولانی انتخاب مناسبی به حساب می‌آیند، چرا که با استفاده از نام اختصاری می‌توانند به‌یادماندنی‌تر شوند. البته باید در مورد نام اختصاری خود بازخورد دریافت کنید و مطمئن شوید که از حرف نامرتبط یا نامناسبی استفاده نکرده‌اید. برندهای زیر نمونه‌های شناخته‌شده با لوگوی مونوگرام هستند.

4- نماد و علائم تصویری

 لوگو نماد و علائم تصویری

لوگوها می‌توانند شامل نماد یا تصاویر باشند، به گونه‌ای که هویت یا فعالیت برند را مشخص کند. به طور معمول لوگوهایی در این سبک، یک شئ از دنیای واقعی را نشان می‌دهند. برای مثال لوگوی اپل شامل تنها یک نماد است. می‌توان از نمادها به طور ماهرانه برای نشان دادن ارزش یا پیام برند استفاده کرد. برای مثال، لوگوی پیشین توییتر، پرنده‌ای رو به بالاست و امید و آزادی را نشان می‌دهد.

نمونه لوگوهای نماد و علائم تصویری

یافتن تصویر یا نماد مناسب برای لوگو می‌تواند چالشی بزرگ برای کسب و کار شما باشد، به خصوص اگر برندی جدید و تازه‌کار هستید. با گذشت زمان احتمال رشد، تغییر و افزوده شدن محصولات و خدمات جدید وجود دارد و از طرف دیگر مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا مشتریان لوگوی شما را بشناسند و در ذهن خود ارتباطی بین لوگو و برند شما برقرار کنند. حتی می‌توانید نام برند خود را در لوگو بگنجانید. لوگو باید جاودانه باشد و در ضمن با نام کسب و کار و همسو با برند، تکامل پیدا کند.
اگر چه لوگوهایی که از روند روز پیروی می‌کنند و بر اساس مد هستند، جذابیت دارند، اما استفاده از این لوگوها باعث می‌شود که ماه‌ها یا سال‌ها بعد دوباره مجبور به طراحی لوگویی جدید شوید. لوگوهایی که شامل نماد و تصویر هستند، لحنی قوی برای برند ایجاد می‌کنند. اگر شرکت شما به رسمیت شناخته شده باشد، این نوع از لوگو بسیار کاربردی و به‌یادماندنی خواهد بود. مثال‌هایی از این لوگو را در زیر می‌بینیم.

5- انتزاعی

 لوگو انتزاعی

لوگوهای انتزاعی نیز مبتنی بر تصویر به حساب می‌آیند و بر خلاف تصاویر که شئ واقعی را نشان می‌دهند، این لوگوها بیشتر استعاری هستند. از آنجایی که لوگوهای انتزاعی یک شئ قابل تشخیص و خاص را به تصویر نمی‌کشند، این قابلیت را دارند که که در طراحی خود لوگویی منحصربه‌فرد را ایجاد کنید. ابتدا باید ارزش‌های اصلی برند خود را مشخص کنید و انعکاسی از آن‌ها را به صورت ساده و هندسی در لوگوی خود بازتاب دهید. برای مثال لوگوی شرکت Airbnb علاه بر اینکه شبیه حرف «A» است، یادآور نماد آشنای مکان و شکل انتزاعی قلب وارونه است. این شرکت در حوزه اجاره خانه با هدف گردشگری و ایجاد تجربه فعالیت می‌کند.

لوگوی شرکت airbnb

برای اینکه این نوع از لوگو را برای برند خود به کار بگیرید، ابتدا باید هویت برند خود را تثبیت کرده باشید و به طور دقیق بدانید که قصد انتقال چه پیامی را دارید. لوگوهای انتزاعی انتخاب مناسبی برای برندهای جهانی است. چرا که نام برخی از برندها در زبان‌های مختلف کارکرد خوبی ندارد، از این رو لوگوی انتزاعی برای برندهایی که می‌خواهند در سطح بین‌المللی کار کنند، ایده خوبی به حساب می‌آید.

 

نمونه لوگوهای انتزاعی

6- مسکات (Mascot)

مسکات لوگو

Mascot یکی از انواع لوگو است که از شخصیت‌های مصور تشکیل می‌شود. این شخصیت مصور به عنوان نمایش بصری یا سفیر آن برند عمل می‌کند و می‌تواند هر چیزی باشد، از موجودات ساختگی گرفته تا افراد واقعی که هویت برند را منعکس می‌کنند. برای مثال لوگوی انجام میدم شامل شخصیتی مصور با نام آقای تواناست که نه تنها در لوگو مورد استفاده قرار گرفته است، بلکه نسخه‌های دیگری از آن نیز در تبلیغات و بنرهای این برند نیز دیده می‌شود.

لوگوهای Mascot ارتباط خوبی با مشتریان برقرار می‌کنند، زیرا افراد به طور طبیعی با انسان‌ها و شخصیت‌های دیگر بهتر از اشیا ارتباط می‌گیرند. از این لوگو می‌توان برای ایجاد فضایی سرگرم‌کننده بهره گرفت که برای مخاطبان جذاب باشد. به طور معمول شرکت‌هایی که کودکان و خانواده‌ها را مخاطب هدف قرار می‌دهند، از Mascot به خوبی بهره می‌برند. ابتدا بررسی کنید که نوع فعالیت و کسب و کار شما مناسب این لوگو است یا خیر. لوگوی شما چه پیامی را باید انتقال دهد و آیا استفاده از Mascot شما را به این هدف می‌رساند؟

نمونه لوگوهای مسکات

به دلیل ماهیت دوستانه و جذاب این سبک لوگو، کارکرد خوبی از آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های بازاریابی می‌بینیم. همچنین لوگوهای Mascot در انیمیشن‌ها و جلوه‌های حرکتی کاربرد دارند. اما توجه داشته باشید که این سبک لوگو جزئیات بیشتری از یک لوگوی استاندارد دارد، بنابراین برای ابعاد کوچک مانند فاویکون (Favicon) یا کارت ویزیت نیاز به نسخه ساده‌تری نیز خواهید داشت. تصویر زیر نمونه‌هایی از این سبک لوگو را در برندهای مشهور نمایش می‌دهد.

7- نشان‌ها (Emblems)

 لوگو نشان‌ها

لوگوهای Emblem که با عنوان «بج» هم از آن‌ها یاد می‌شود، متن و تصاویر نمادین را با هم ترکیب می‌کنند تا طرح‌هایی با حس و حال سنتی را به وجود آورند. برای اینکه متوجه شوید که آیا این نوع از لوگو برای شما مناسب است یا خیر، ابتدا به حوزه کسب و کار و صنعت خود فکر کنید. البته هیچ قانون مشخصی وجود ندارد و این سبک لوگو بین دانشگاه‌ها، تیم‌های ورزشی و برندهای قهوه محبوبیت زیادی دارد. روند معاصر لوگوهای Emblem رویکردی مینیمال را پیش گرفته است و بیشتر از وکتورها و خطوط تشکیل شده است. 
لوگوهای Emblem فضایی را در لوگو فراهم می‌کنند که می‌توانید شعار برند خود را نیز به طراحی اضافه کنید. به دلیل وجود جزئیات بسیار در این سبک، در مقیاس کوچک کارکرد ندارند و برای این موارد باید نسخه ساده‌تری نیز داشته باشید. تصویر زیر نمونه‌هایی از این سبک لوگو را در برندهای مختلف و تیم‌های ورزشی نشان می‌دهد.

نمونه لوگوهای نشان ها

 

8- لوگوهای ترکیبی

 لوگوهای ترکیبی

لوگوهای ترکیبی، تصاویر و متن را با هم دارند. برای مثال یک لوگوی ترکیبی می‌تواند شامل نماد و یک حرف الفبا یا Mascot به همراه تایپوگرافی باشد. در لوگوهای ترکیبی، گاهی از بخش تایپوگرافی و گاهی از بخش تصویر به تنهایی استفاده می‌شود تا تطابق بیشتری با زمینه ایجاد شود.

این سبک از لوگو به دلیل تنوع بین کسب و کارها بسیار محبوب است. کسب و کارها نسخه‌های مختلفی از لوگو را ایجاد می‌کنند و از آن‌ها برای اهداف مختلف بهره می‌گیرند. نکته جالب توجه اینجاست که همه نسخه‌ها باید زبان بصری واضح و منسجمی را داشته باشند. برای مثال برند Lacoste از لوگوی ترکیبی در وب‌سایت خود استفاده می‌کند، اما در بیشتر محصولات آن تنها تصویر تمساح سبز دیده می‌شود.

لوگو شرکت lacoste

برای شرکت‌هایی که هنوز شناخته شده نیستند، لوگوهای ترکیبی نقطه شروع خوبی است و به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند. با گذشت زمان این آزادی را خواهید داشت که فقط از بخش متنی یا تصویری لوگوی خود استفاده کنید و در عین حال مخاطبان برند شما را تشخیص دهند. همچنین همراهی متن و تصویر باعث انتقال بهتر پیام برند شما می‌شود.

نمونه لوگوهای ترکیبی

9- لوگوهای پویا

 لوگوهای پویا

یکی از انواع لوگو، لوگوهای پویاست که خلاف قاعده عمل می‌کنند و می‌توانند شکل‌های مختلفی را به خود بگیرند. این موضوع عجیب به نظر می‌رسد، زیرا قانون کلی طراحی لوگو، ثبات و یکنواختی است. اما این دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود لوگوهای پویا همه جا کار کرد داشته باشند. این سبک لوگوها به چارچوبی به عنوان اصل نیاز دارند که در هر نسخه از لوگو ظاهر شود.
برای مثال، وب‌سایت گوگل را باز می‌کنیم و تایپوگرافی آشنای آن را می‌بینیم که بنا بر مناسبت، نمادی از شخصیت‌های تاریخی، جشن‌ها یا تعطیلات را نشان می‌دهد. با این حال همیشه می‌دانیم که این لوگوی گوگل است. در واقع برند به اندازه کافی نفوذ دارد که لوگو را در پیکربندی و موقعیت‌های مختلف قابل تشخیص کند و نه تنها مرتبط و به موقع است، بلکه به تقویت پیام برند نیز کمک می‌کند.
یکی دیگر از نمونه‌های لوگوی پویا، نماد «H» در لوگوی هیلاری کلینتون است. در شکل اصلی، لوگو دارای پالت رنگی قرمز، آبی و سفید است که میهن‌پرستی او را به عنوان یک آمریکایی نشان می‌دهد. در نسخه‌های دیگر لوگو، تغییراتی را می‌بینیم که به انتقال پیام کمپین مورد نظر کمک می‌کند و در عین حال ارزش‌های اصلی را حفظ کرده است.

 نمونه لوگوهای پویا

این مثال‌ها نشان می‌دهند که لوگوی پویا، تنها انتخابی تصادفی از نمادها و تصاویر نیست که با عجله در کنار هم قرار گرفته باشند، بلکه طراحی متفکرانه و استراتژیکی پشت آن است که مفهوم برند را نشان می‌دهد و در عین حال حس و حال مثبتی را به مخاطب القا می‌کند. لوگوی پویا به ویژه در صنایع پویا و خلاق کاربرد زیادی دارد. اگر نیاز دارید تا همواره نوآور و خلاق باشید، این سبک برای شما مناسب است. البته سعی کنید در ایجاد تغییرات زیاده‌روی نکنید، چرا که زمانی که برند شما ارتباط مثبتی را با مشتریان ایجاد می‌کند، باید این ارتباط را تقویت کنید. صرف‌نظر از اینکه کدام‌یک از انواع لوگو را انتخاب می‌کنید، داشتن ثبات نکته کلیدی است.

لوگوی خود را طراحی کنیدفرقی نمی‌کند که کدام‌یک از انواع لوگو مطابق سلیقه شماست، طراحی آگاهانه لوگو، نه تنها برند شما را ارتقا می‌دهد، بلکه مشتریان مدت‌ها بعد لوگوی شما را در ذهن خود به یاد خواهند آورد. با گذشت زمان مصرف‌کنندگان ارتباط مثبتی با لوگو و برند شما ایجاد می‌کنند که در نهایت باعث افزایش ارزش و اعتماد برند خواهد شد. یکی از موضوعاتی که به شما در ایجاد ارتباط مثبت با مخاطبان و انتقال بهتر پیام برند کمک می‌کند درک روانشناسی رنگ‌ها در مارکتینگ و تاثیر شکل، فونت و رنگ بر لوگو است.

 
نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha