درک روانشناسی طراحی لوگو به شما کمک میکند تا طراحی قدرتمندتر و ماندگارتری داشته باشید. لوگوی خلاقانه و ماندگار، قلب تپنده هر برندی است. لحظهای به اپل، مک دونالد یا نایک فکر کنید؛ بدون تردید این برندها را با لوگوی آنها به یاد میآورید. اما این لوگوهای نمادین یک شبه به این جایگاه در بازار و ذهن مخاطبان نرسیدهاند؛ بلکه به تدریج ارتباط معناداری با مشتریان خود برقرار کردهاند. آنها این موفقیت را مدیون تصمیمات دقیق و متفکرانه در مورد برندینگ و طراحی قوی لوگوی خود هستند.
برندهای قوی از این طریق توجه مشتریان را به خود جلب ، احساسات افراد را تحریک میکنند و در نهایت باعث میشوند تا مشتریان بارها و بارها محصولاتشان را خریداری کنند. در این مقاله به روانشناسی طراحی لوگو و تاثیر رنگ، شکل و فونت میپردازیم.
چرا برخی برندها را به برخی دیگر ترجیح میدهیم؟ تصور کنید در فروشگاه مواد غذایی هستید و با در دست داشتن لیست خریدی، در راهروهای فروشگاه از میان برندهای مختلف محصولات مورد نیاز خود را انتخاب میکنید. چه چیزی باعث میشود تا برند خاصی را انتخاب کنید؟ ممکن است متوجه آن نباشید، اما واکنشهای روانی و احساسی پشت هر یک از تصمیمات خرید شما وجود دارد. برخی استدلال میکنند که قیمت تنها عامل محرک انتخابها در خرید است. اما همیشه اینطور نیست.
چرا برندی را بر برندهای دیگر ترجیح می دهیم؟
عوامل انگیزشی مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه فهرست شدهاند.
-
آشنایی با برند
- وفاداری به برند
- خودشناسی
- هویت اجتماعی
- تداعیهای عاطفی
بر اساس گفتههای دکتر پیتر نوئل موری (Peter Noel Murray) احساسات بر خرید ما تاثیر میگذارند. او توضیح میدهد که در هنگام ارزیابی برندها، مشتریان به جای اطلاعات بیشتر از احساسات و تجربیات شخصی خود استفاده میکنند. بر اساس تحقیقات درک مصرفکنندگان از ویژگیهای شخصیتی برندها دقیقا مشابه درک آنها از ویژگیهای شخصیتی انسانهاست. با در نظر گرفتن این موضوع، هویت برند نشان میدهد که مصرفکنندگان آنها از چه گروه افرادی هستند. با این حال، خریداران پرمشغله همیشه زمان لازم برای تحقیق در مورد برندها را ندارند و اغلب بر اساس احساسات خود تصمیم میگیرند.
حال به فروشگاه مواد غذایی برگردیم. تصور کنید برند مورد نظر شما تمام شده است، در این صورت چه میکنید؟ آیا تصمیم شما بر اساس قیمت خواهد بود؟ گاهی هویت بصری محصولات مانند لوگو بر انتخاب شما تاثیر میگذارد. به همین دلیل است که طراحی لوگو نقش مهمی در برندسازی شما ایفا میکند. در واقع تنها چند ثانیه برای جلب توجه یک مشتری بالقوه فرصت دارید و چیزی که اهمیت دارد چگونگی جلب توجه شماست.
بیشتر بخوانید: پلتفرم برند خود را بسازید
روانشناسی طراحی لوگو
در ابتدا باید مفهوم روانشناسی طراحی لوگو و تاثیر آن را بررسی کنیم. راز طراحی لوگوی خلاقانه و خوب بسیار عمیقتر از انتخاب رنگها یا نمادهای مورد علاقه است. برای طراحی لوگوی ماندگار باید فرآیندی پیچیدهای را طی کنید که به آگاهی و دقت فراوان نیاز دارد. چه طراحی لوگو خود را به متخصص این کار بسپارید، چه خودتان دست به کار شوید، دانستن معنای شکلها و رنگها به شما کمک میکنند تا مفهوم کسب و کار خود بهتر انتقال دهید. پرسیدن سوالات زیر برای طراحی لوگو ضروری است.
- لوگوی شما باید چه پیامی را منتقل کند؟
- میخواهید مشتریان با دیدن لوگوی شما چه احساسی داشته باشند؟
- لوگوی شما باید تداعیکننده چه چیزی در ذهن مشتریان باشد؟
در ادامه به چند مفهوم میپردازیم که در فرآیند طراحی لوگو تاثیر قابل توجهی دارد.
نمادها
برداشت مشتریان از لوگو تنها در حدود 10 ثانیه به طول میانجامد. برای اینکه فردی محصول و برند شما را به خاطر بسپارد، باید حداقل 5 تا 7 بار با آن مواجه شود. برای انتقال فوری پیام میتوان از نمادهای استراتژیک بهره گرفت. نمادها اغلب بخشی از آگاهی جمعی ما هستند و میتوانند به صورت شکلهای خاص، تصاویر یا نشانههای نوشتاری با معانی جهانی یا منطقهای باشند. با در نظر داشتن این موضوع میتوانید پیام برند خود را با وضوح بیشتری منتقل کنید.
تمایز
بر اساس مطالعات انجمن تحقیقات مصرفکننده، تمایز محصول به فعالیتهای بازاریابی اشاره دارد که باعث متمایز شدن برند از سایر رقبا در ذهن مصرفکننده میشود. این موضوع در دو صورت اتفاق میفتد.
- مصرفکننده درک کند که کیفیت برندی برتر از رقباست.
- هویتی را به برند ببخشد که باعث تمایز آن از سایرین شود و مصرفکننده با خرید آن ارزشی فراتر از محصول را دریافت کند.
استفاده از لوگوها برای متمایز کردن برند، روش دوم است. در واقع برندها در تلاش هستند تا ارزش احساسی ایجاد کنند و از این طریق خود را از سایر رقبا متمایز سازند. طبق روانشناسی طراحی لوگو، ایجاد لوگوی منحصربهفرد نه تنها باعث تمایز از رقبا میشود، بلکه قادر است ارتباط عاطفی با مصرفکنندگان برقرار کند.
آمادهسازی (Priming)
Priming زمانی است که مغز با خاطرات دیگر ارتباط برقرار میکند یا به بیان بهتر باعث تداعی موضوعی در ذهن مخاطب شود. در واقع قرار گرفتن فرد در معرض محرکی خاص، بر نحوه واکنش او به محرک بعدی تاثیر دارد. این محرکها اغلب کلمات یا تصاویری هستند که از نظر مفهومی با هم مرتبط هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، لوگوهای موثر میتوانند پردازش ادراکی را تحریک کنند و در نهایت بر تصمیمگیری افراد تاثیر بگذارند. در این صورت مصرفکننده نه تنها برند را انتخاب میکند، بلکه به آن وفادار میشود.
نظریه گشتالت (Gestalt)
این نظریه برای طراحان اهمیتی ویژه دارد و نقش جالبی را در روانشناسی طراحی لوگو ایفا میکند. به طور خلاصه، تئوری گشتالت بیان میکند که مجموع بیش از اجزای جداگانه است. این موضوع که توسط برخی روانشناسان آلمانی مفهومسازی شده، به دنبال یافتن چگونگی درک انسانها از تصاویر و شاخصههای بصری است. گشتالت که به «کل یکپارچه» تعریف میشود، در 6 اصل زیر قابل بررسی است.
- مجاورت: طرح کلی هر عنصر و نزدیکی این عناصر با طراحی لوگو، نشاندهنده تعلق آنها به برند است.
- شباهت: بین عناصر بصری با ویژگیهای مشابه باید همبستگی وجود داشته باشد. برای مثال، دو شکل یا دو رنگ با ویژگیهای مشابه متعلق به یک گروه استنباط میشوند.
- فضای منفی (Closure): این اصل بر استفاده از فضاهای منفی دلالت دارد و در واقع زمانی است که فرد بتواند کل تصویر را تجسم کند وقتی که تنها بخشی از آن نمایان است.
-
تداوم: همترازی و شباهت عناصر مختلف، تداوم یا جریان ایجاد میکند. این موضوع به خصوص برای جلب توجه به بخش خاصی از لوگو اهمیت دارد.
- تصویر و زمینه: رابطه بین لوگو و پسزمینه آن باید به گونهای باشد که فرد آنها را به عنوان یک کل درک کند. در بسیاری از موارد از تضاد مثبت و منفی برای این کار بهره میگیرند.
- تقارن: قرارگیری متقارن عناصر در لوگو باعث میشود تناسب و تعادل کلی در طرح مشاهده شود. اما در مجموع نیازی نیست که طرح همه لوگوها متقارن باشد.
اگر این مفاهیم را در طراحی لوگوی خود رعایت کنید، نتیجه منسجمتر و متعادلتری را به دست میآورید. برای مشاهده این اصول در طراحی لوگو کافی است لوگوی صندوق جهانی حیات وحش، Unilever و المپیک را در نظر بگیرید.
اهمیت روانشناسی طراحی لوگو
موفقیت هر لوگویی نه تنها به طراحی بصری آن بستگی دارد، بلکه بیشتر به نحوه درک مردم از آن وابسته است. برای اینکه لوگوی شما بر مصرفکننده در سطح روانی یا ناخوآگاه تاثیر بگذارد، باید مرتبط و معنادار باشد و مخاطب مناسب را هدف قرار دهد.
وقتی نوبت به انتخاب رنگ لوگو میرسد، معیارهای بسیاری را باید در نظر بگیرید. رنگهای خاص برانگیزنده احساساتی خاص در افراد هستند. رنگهایی که برای لوگوی خود انتخاب میکنید، نه تنها نشاندهنده برند شما هستند، بلکه ارزشهای برند شما را به اشتراک میگذارند و هویت برند شما را تقویت میکنند.
روانشناسی رنگ در طراحی لوگو
با استفاده از روانشناسی رنگها میتوانیم تاثیر رنگ را بر احساسات و رفتار افراد درک کنیم. به عنوان مثال، قرمز احساس اشتیاق، شجاعت و قدرت را منتقل میکند. در برخی فرهنگها، رنگ قرمز با مفاهیم منفی مانند خشم یا خطر مرتبط است. از طرفی، رنگ قرمز به عنوان محرک اشتها نیز شناخته شده است و به همین دلیل در اغلب لوگوی فست فودها هم دیده میشود. با درک تفاوتهای ظریف و مفاهیم مرتبط، رنگها در برداشت مخاطب از لوگوی شما نقش دارند. پس با شناخت روانشناسی رنگها در بازاریابی میتوانید تصمیمات بهتری در مورد طراحی برند خود بگیرید. در ادامه مرور کلی از ویژگیهای هر رنگ آوردهایم.
-
قرمز: اشتیاق، عشق، قدرت و اعتمادبهنفس
- نارنجی: اعتماد، انرژی، بازیگوشی و خوشبینی
- زرد: شادی، امیدواری، سرزندگی و سرگرمی
- سبز: صلح، طبیعت، هماهنگی و نو شدن
- آبی: آرامش، سکون، ذکاوت و اعتماد
- بنفش: سلطنت، خرد، شفقت، دلسوزی و خلاقیت
- صورتی: خوشبینی، مبتکر بودن، خلاقیت، کودکانه و زنانه
- مشکی: قدرت، مدرنیته و پیچیدگی
- خاکستری: خنثی بودن، آرامش، خردورزی و حرفهای بودن
- قهوهای: طبیعی، پایدار بودن، دوستانه و راحت
ترکیب رنگ لوگو
در حالی که مخاطبان شما در طراحی لوگو باید در نظر گرفته شوند، ترکیب رنگهای لوگو نیز نقش مهمی ایفا میکنند. ترکیب رنگها بخشی از روانشناسی طراحی لوگو است و طراحی شما را متاثر میکنند. به نکات زیر در ترکیب رنگ لوگو دقت داشته باشید.
به طرحهای رنگی اعم از تک رنگ (Monochromatic)، رنگهای مشابه (Analogous) یا مکمل (Complementary) دقت کنید. با دقت در تئوری رنگها، از رنگهایی بهره بگیرید که با هم هماهنگی دارند و احساسات مد نظر شما را تحریک میکنند. در حالت ایدهآل و طبق قاعدهای کلی در طراحی لوگو نباید بیش از 3 رنگ استفاده کرد. البته گاهی استثناهایی نیز وجود دارد، اما بهتر است به این قاعده پایبند باشید.
اگر از نرمافزارهای طراحی لوگو استفاده میکنید، ترکیبات و طرحهای رنگی از پیش تعیینشدهای وجود دارند که بر اساس رنگهای برند شما سفارشی میشوند. همچنین میتوانید از ابزارهای ایجاد پالت رنگی آنلاین کمک بگیرید.
نکاتی در مورد رنگ بر اساس روانشناسی طراحی لوگو
ثبات: پس از طراحی لوگو و انتخاب رنگها، از آنها در همه داراییهای برند خود استفاده کنید. این کار باعث میشود که هویت برند شما قابل تشخیص و اعتماد شود.
آگاهی فرهنگی: رنگها در فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی دارند و شما باید با توجه با آگاهی به این تفاوتها، رنگ لوگوی خود را انتخاب کنید. این موضوع در برندهای جهانی اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تحقیق درباره صنعت و رقبا: توجه به رقبا برای درک بازار و وضعیت موجود اهمیت زیادی دارد. تحقیقات به شما کمک میکند تا مخاطبان هدف خود و نحوه ارتباط موثر با آنها را بشناسید.
انواع لوگو: رنگ بر ترکیب لوگو تاثیرگذار است. انواع لوگو شامل تایپوگرافی، سهبعدی، مونوگرام، انتزاعی و غیره میشود که هر کدام به ترکیب رنگهای متفاوتی نیاز دارند.
روانشناسی شکل لوگو
علامت توقف در راهنمایی و رانندگی، تکهای پیتزا، چتر و پروانه چه وجه مشترکی دارند؟ در همه این موارد میتوانید به سرعت شکل کلی آنها تجسم کنید و حتی ممکن است واکنش عاطفی هم به آنها داشته باشید. شکل منحصربهفرد و قابل شناسایی آنها وجه مشترک این موارد است.
روانشناسی طراحی لوگو و درک تاثیری که شکلها میتوانند بر تلاشهای برندسازی داشته باشند، شما را قادر میسازد تا به شیوهای موثرتر به مخاطبان هدف خود دست یابید. لوگوی نایک را در نظر بگیرید، احتمالا الان شکل این لوگو در ذهن شما مجسم شده است. چه چیزی دیگری به ذهن شما میرسد؟ شاید آخرین کتانی که خریدهاید، سیل ورزشکاران تحت حمایت نایک مانند لبرون جیمز یا فقط احساسی کلی از کیفیت و اخلاق ورزشی.
هر چه هست، هیچکدام از اینها تصادفی نیستند و ریشه در هویت برند قابل تشخیص نایک دارند که ارزش ویژه این برند را در ذهن مصرفکنندگان تقویت میکند و در نهایت موجب وفاداری مخاطبان به آن برند میشود. با در نظر گرفتن این موضوع، شکل لوگو میتواند:
-
به انتقال عواطف یا احساسات خاص کمک کند.
-
به شناخت برند و ارتباطات مثبت بیانجامد.
-
بر درک مشتری تاثیر بگذارد.
-
باعث اعتماد به برند و وفاداری مشتریان شود.
-
پیام برند را برساند.
-
ارتباط معنیداری با مخاطبان هدف ایجاد کند.
-
هویت برند را تقویت کند.
لوگوها در شکلها و اندازههای مختلف وجود دارند و تسلط بر روانشناسی طراحی لوگو نه تنها بر خود لوگو بلکه بر هویت برند نیز تاثیر میگذارد. شکل لوگوها را میتوان به موارد زیر دستهبندی کرد.
-
شکلهای هندسی: دایره، مثلث، مربع، مستطیل و خطوط
- شکلهای ارگانیک: شکلهای طبیعی، منحنی و مارپیچ
- شکلهای انتزاعی: شکلهای انتزاعی و فرهنگی
با توجه به روانشناسی طراحی لوگو و دانستن معانی شکلها قادر خواهید بود تا ارتباط موثرتری با مخاطبان برقرار کنید، شناخت عمیقتری از برند را شکل دهید و وفاداری مشتری را تقویت کنید. با انتخاب شکلی مناسب برای لوگو، هویت برند قویتر و هدفمندتری ایجاد میکنید. این کار باعث میشود که مشتریان راحتتر محصولات شما را بیابند و ارتباط مثبتی با برند شما برقرار کنند.
برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شویم، در ادامه لوگوی توییتر را بررسی میکنیم. لوگوی توییتر را در ذهن تصور کنید، نمادی آبی که همه آن را میشناسیم و از زمان آغاز به کار این برند در سال 2006 روند تکامل خود را طی کرده است. توییتر ابتدا با لوگوی سبز رنگ شروع به کار کرد و بعد به علامتی ترکیبی شامل نام توییتر و تصویر پرنده تبدیل شد. تحول بزرگ در لوگوی این برند در سال 2012 اتفاق افتاد که لوگو تبدیل به پرندهای آبی شد و نام برند دیگر در آن جایی نداشت. لوگوی ساده شدهای که تا کنون هم به همین شکل باقی مانده است و فقط در نماد پرنده تغییراتی صورت گرفته است. البته در سال 2023 ایلان ماسک این لوگو را به طور کلی تغییر دارد و «X» را جایگزین آن کرد.
لوگوی پیشین توییتر از 15 دایره تشکیل شده است که با هم همپوشانی دارند. همانطور که در تصویر بالا میبینید، تغییرات کوچک از جمله شکل و جهت پرنده تاثیرگذاری زیادی در لوگوی توییتر داشتند. برای مثال جهت پرنده کمی رو به بالا آمده است که نماد رشد و امید است. علاوه بر این دایرههای هندسی که شکل پرنده را مشخص میکنند، ارتباط متقابل شبکهها و دوستان را نشان میدهند.
شکلهای هندسی
به ابتداییترین شکلهایی که یاد گرفتید، مانند دایره، مربع و مثلث فکر کنید. این موارد همگی شکلهای هندسی هستند که به طور معمول تقارن و ساختار مشخصی دارند. در ادامه تاثیر این شکلها در لوگو را بررسی میکنیم.
دایرهها
بر خلاف شکلهای دیگر، دایرهها غیرخطی هستند و لبه، گوشه، ابتدا و انتهای مشخص ندارند. دایره نمادی برای تمامیت، کمال و حرکت چرخهای به حساب میآید. همچنین نماد اجتماع، دوستی و قدرت است، بنابراین تعجبی ندارد که لوگوهای دایرهای یکی از محبوبترین شکلها برای لوگو شناخته شده است، زیرا تداعیکننده احساسات مثبت هستند. دایرههای ساده و قابل تشخیص کاربرد زیادی دارند و از نظر زیباییشناختی دلپذیرند. بیضیها نیز به دلیل انعطافپذیری انتخاب خوبی برای لوگو به حساب میآیند.
مثلثها
مثلثها بر اساس جهتگیری، ایدههای متفاوتی را نشان میدهند. برای مثال، اینکه قاعده مثلث در بالا یا پایین قرار بگیرد، معنی متفاوتی را القا میکند. مثلثها میتوانند نشانگر مردانگی یا زنانگی باشند و از نظر معنوی نماد روشنگری، رشد و انرژی هستند. همچنین بر اساس روانشناسی طراحی لوگو، اعتماد، اطمینان و قدرت را منتقل میکنند و به دلیل انعطافپذیری و سازگاری بالا گزینهای عالی برای لوگو به حساب میآیند. مثلثها میتوانند به صورت حروف "A" و "V" یا حتی "D" ظاهر شوند یا به عنوان فلش مورد استفاده قرار بگیرند.
مربع و مستطیل
مربع و مستطیل نشاندهنده ثبات، اعتماد و تعادل هستند. در طراحی فارغ از رسانه مورد استفاده، مربع و مستطیل عنصری اساسی به حساب میآیند. برای داشتن یک لوگوی حرفهای و قوی، مربع و مستطیل انتخابهای مناسبی هستند و برای قاببندی عناصر بصری به کار میروند. استفاده از این عناصر در لوگو، توجه را به سمت مهمترین جنبههای طراحی لوگو جلب میکند.
خطوط
خطوط عمودی و افقی میتوانند شکلهای مختلفی از لوگو را به وجود آورند. ترکیب خطوط با هم نشاندهنده حرکت و خلاقیت است. در واقع خطوط گزینهای عالی برای لوگوها در زمینه فناوری و لوگوهای مینیمالیستی هستند. به طور خاص خطوط عمودی برای انتقال ثبات، پیشرفت و رشد مورد استفاده قرار میگیرند و خطوط افقی روان بودن و حس آرامش را منتقل میکنند. اگر در طراحی لوگوی خود از خطوط بهره میگیرید، هر خط را به صورت جداگانه بشناسید و آن را به عنوان بخشی از کل به حساب بیاورید. فاصله بین خطوط، ترکیب کلی لوگو را تحت تاثیر قرار میدهد.
شکلهای ارگانیک
منظور از شکلهای ارگانیک، شکلهایی مانند ابر، گل، سنگ و برگ است که در زندگی روزمره آنها را میبینیم و با آنها سروکار داریم. گاهی به این شکلها، شکلهای آزاد نیز گفته میشود. این شکلها برخلاف ساختار محکم شکلهای هندسی، از قانون خاصی پیروی نمیکنند و اغلب نامتقارن و نامنظم هستند.
شکلهای طبیعی
به چهار عنصر طبیعی آب، آتش، خاک و هوا فکر کنید. همانطور که هیچ دو دانه برفی شبیه هم نیستند، در شکلهای طبیعی نیز تنوع و انعطافپذیری زیادی وجود دارد. این شکلها نه تنها انتخابی خلاقانه برای طراحی لوگو هستند، بلکه به طور عمیق با آگاهی جمعی ما در هم تنیدهاند و این باعث شده تا نمادهای طبیعی در برانگیختن احساسات و انتقال پیام کارآمد باشند. برای مثال اگر برای مجموعه اسپا لوگو طراحی میکنید، احتمالا از زاویهدار کردن طرح دوری میکنید، از گوشهها و خطوط نرم بهره میگیرید و از رنگهایی استفاده میکنید که القاکننده حس آرامش هستند. همچنین استفاده از عناصر طبیعی مانند آب یا سنگ به انتقال حس و حال مورد نظر شما کمک میکند. به این ترتیب میتوانید احساس آرامش و ریلکس کردن را با لوگوی خود انتقال دهید.
شکلهای منحنی و مارپیچ
مانند شکلهای طبیعی، شکلهای منحنی و مارپیچ هم نامنظم و نامتقارن هستند. با استفاده از شکلهای منحنی و مارپیچ آزادی و خلاقیت بیشتری در طراحی خواهید داشت، چراکه این شکلها کمتر متعارف هستند. حتما متوجه شدهاید که استفاده از شکلهای منحنی و مارپیچ در شبکههای اجتماعی و کارتهای ویزیت رایجتر شده است. این موضوع تصادفی نیست. انسانها از نظر تکاملی از گوشههای تیز و لبهدار پرهیز میکنند، چراکه حس خطر را انتقال میدهند. به همین ترتیب لبههای گرد از نظر زیباشناسی دلپذیرتر هستند و درک مثبتتری را از آنها داریم.
شکلهای منحنی پویا و روان هستند و حس چابکی و نبوغ را منتقل میکنند. در طراحی رابط کاربری، گوشههای گرد از روند طراحی فراتر رفته و تبدیل به استانداردی صنعتی شده است. این شکلها میتوانند حس امنیت و جذابیت را منتقل کنند و برای استفاده در لوگوی مواد غذایی، تناسب اندام و سرگرمی انتخاب خوبی به حساب میآیند. شکلهای منحنی بیشتر در لوگوهایی دیده میشوند که شامل حروف هستند. انحنا، قالبی برای تایپوگرافی ایجاد میکند، در واقع جهت و انحنای متن از این طریق مشخص میشود. این موضوع نه تنها بر خود حروف تاثیر دارد، بلکه قالبی که آنها را در کنار هم نگه میدارد را نیز مشخص میکند. درحالیکه ممکن است شکل منحنی در برخی لوگوها به طور مستقیم دیده نشود، اما روی طراحی تاثیر دارد.
مارپیچها در طراحی لوگو کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. اما برای ارسال پیامهای خاص انتخاب خوبی هستند. برای مثال، در موضوعات مرتبط با ریاضی و علوم مانند ساختار مارپیچ DNA میتوان از شکل مارپیچ بهره گرفت. همچنین مارپیچها نشاندهنده رشد و باروری هستند و در طراحی لوگوهای حوزه پزشکی و سلامت کاربرد زیادی دارند. علاوه بر این، شکلهای مارپیچ با انتقال حس سلامتی، درمان و کنجکاوی گزینههای خوبی برای محصولات ارگانیک، اسپاها و طب جایگزین هستند.
شکلهای انتزاعی
لوگوهای انتزاعی ممکن است پیچیده با نامشخص به نظر برسند، اما باید بدانید که این لوگوها میتوانند بسیار متفکرانه و هدفمند باشند. چیزی که لوگوهای انتزاعی را منحصربهفرد میکند، این است که اغلب با استفاده از شکلهای دیگر ایجاد میشوند. برای مثال میتوان از مجموعهای از دایرهها و خطوط برای ایجاد طرحی استفاده کرد که نشاندهنده ایده یا باور مشخصی باشد. این موضوع در طراحی لوگو جذابیت دارد، چرا که شرکتها قصد دارند تا با استفاده از لوگو داستانی را بیان کنند یا حسی را در ذهن مصرفکنندگان برانگیزند و طراحی انتزاعی به خوبی این کار را میکند. لوگوهای انتزاعی حس کنجکاوی را برمیانگیزند و توجه مشتریان احتمالی را جلب میکنند.
از شکلهای انتزاعی برای طراحی خلاقانه لوگو استفاده میشود. همچنین این طراحیها برای شرکتهایی مناسب است که قصد دارند تا از تصاویر واقعی در لوگوی خود استفاده نکنند. به دلیل انعطافپذیری و خلاقیت نامحدود لوگوهای انتزاعی، از آنها در طراحی لوگوهای مینیمالیستی و مدرن بهره گرفته میشود.
نمادها و شکلهای فرهنگی
نوع دیگری از شکل لوگو، نمادها و شکلهای فرهنگی هستند. به طور خاص منظور از شکلهای فرهنگی مواردی مانند قلب، ستاره، صلیب و مواردی از این قبیل است که معنی مشخصی دارند و به صورت جهانی شناخته شدهاند. برای مثال شکلهایی که ریشه در دین دارند اغلب در نمادهای مذهبی مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین گاهی برندهایی که میخواهند حس اشرافیت، نجابت و عظمت را منتقل کنند، از این نمادها بهره میگیرند. نماد ستاره بر الهیات، تعالی و هدایت دلالت دارد و نماد صلیب و هلال ماه نقشی پررنگ در صنایع پزشکی دارند. قلب نیز نماد عشق و دوستی است اما استفاده از آن در طراحی لوگوهای حوزه پزشکی و سلامت رایج است.
نمادها و شکلهای فرهنگی از طریق ایموجیها و آیکونهای کامپیوتری به آگاهی ما راه پیدا کردهاند. در واقع نماد قلب یکی از 10 ایموجی پرکاربرد است. با در نظر گرفتن این موضوع، درک زبان و معنای فرهنگی پشت این نوع از شکلها و پیام آنها اهمیت دارد. شکلهای خاص در سراسر جهان معانی متفاوتی دارند، بنابراین اگر کسب و کار بینالمللی دارید، در طراحی لوگو معنی این شکلها را در زبانهای محلی بررسی کنید.
نکاتی برای انتخاب شکل لوگو
برای طراحی لوگو باید سه مورد زیر را در نظر داشته باشید.
در ادامه به نکاتی پرداختهایم که در انتخاب شکل لوگوی خود باید در نظر بگیرید.
از فضاهای منفی بهره بگیرید. استفاده از فضای منفی که بین حروف یا شکلها ایجاد میشود، راهی موثر برای استفاده حداکثری از ترکیب لوگو است. یکی از بهترین نمونهها، لوگوی FedEx است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، فلشی بین «E» و «X» به وجود آمده است که ماموریت این سازمان را نشان میدهد. این سازمان در حوزه حمل و نقل و تحویل بستههای پستی کار میکند و لوگوی آن به خوبی نشاندهنده این موضوع است.
به تایپوگرافی توجه کنید. بهترین فونتها برای لوگو، فونتهایی هستند که هویت برند را در ذهن مخاطب مجسم میکنند و در عین حال پیام را نیز منتقل میکنند. البته در مورد شکل مورد استفاده در لوگو هم باید به این نکته دقت داشت. ترکیب این دو عنصر در طراحی لوگو باید به گونهای هماهنگ باشد. برای مثال اگر از لوگوی منحنی یا دایرهای استفاده میکنید، برای حفظ انسجام طراحی، فونتی مانند «Sans-serif» که گوشههای گرد دارد، گزینه مناسبی است. علاوه بر این شکل میتواند راهنمایی برای انتخاب فونت باشد.
از دو عنصر رنگ و شکل به خوبی بهره بگیرید. آیا قلب قرمز و قلب آبی پیام یکسانی را منتقل میکنند؟ مثلث سبز در مقایسه با مثلث سیاه چطور؟ بسیار واضح است که رنگ نقش عمدهای در تفسیر شکلها دارد. رنگها در آگاهی ما جا افتادهاند و باید در کنار شکلها به طور آگاهانه از آنها استفاده کنیم.
مناسب با صنعت و بازار خود طراحی کنید. برخی لوگوها در صنایع خاص بهترین کارکرد را دارند و این موضوع بیدلیل نیست. برای مثال اگر زمینه کاری شما بسیاری جدی است و میخواهید حرفهای بودن، شایستگی و پیچیدگی را نشان دهید، باید از طرحهایی که با دست کشیده شدهاند و شکلهای غیررسمی و عامیانه اجتناب کنید و در عوض از شکلهای هندسی استفاده کنید که پیام قابل اعتماد بودن را منتقل میکنند. از طرفی باید به لوگوی رقبای خود نیز دقت کنید. اگر همه رقبا از لوگوی مربعی استفاده کردهاند، میتوانید برای ایجاد تمایز، لوگویی متفاوتتر طراحی کنید.
به برند خود پایبند باشید. تمام محتوای شما، از پست شبکه اجتماعی گرفته تا محتوای محصولات و خدمات، باید به یک زبان صحبت کنند و با برند همسو باشند. لوگو به عنوان چهره برند شناخته میشود و اولین چیزی که مشتریان میبینند و امیدواریم که به خاطر بسپارند. شکل لوگو باید دیدگاه کلی شما را منتقل کند. پایبندی به لوگو و برند، تضمین میکند که هر کسی که لوگوی شما را ببیند، به سرعت احساسی نسبت به برند شما و مفهوم آن پیدا کند.
روانشناسی فونت لوگو
برخی از لوگوها شامل ترکیبی از تصاویر و متن هستند. صرفنظر از اینکه از چه نوع لوگویی استفاده میکنید، باید فونتی را انتخاب کنید که ارزشهای برند شما را نشان و پیام مدنظرتان را به سرعت انتقال دهد. برند شما میتواند جدی و پیچیده یا سرزنده و شوخ باشد، استفاده استراتژیک و متفکرانه از تایپوگرافی به انتقال این ویژگیها کمک میکند. از فونتهای برجسته (Bold) و هندسی گرفته تا فونتهای نرم و منحنی و فاصله حروف که در اصلاح لوگو به آن «Kerning» میگویند بر انتقال منظور شما تاثیر دارند.
در انتخاب فونت یا به اصلاح «Typeface» درک روانشناسی طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد. برای مثال، فونتهای «Serif» مرسومتر و سنتیتر هستند و به دلیل خوانایی، بیشتر در کتابها، روزنامهها و به طور کلی چاپ مورد استفاده قرار میگیرند. از طرف دیگر، فونتهای «Script» به دلیل تقلید از دستخط، زیباتر و خلاقانهتر هستند. برای انتخاب فونت موارد زیر را مد نظر داشته باشید.
-
خوانایی
-
عملکرد
-
صدای برند
-
پیام برند
- زیباییشناسی کلی
ترکیب در طراحی لوگو
با در نظر گرفتن تمام اصول روانشناسی طراحی لوگو، باید به تعامل بین آنها نیز توجه کنید. برای طراحی لوگو نکات زیر را به خاطر بسپارید.
مقیاسپذیری: لوگو باید بهگونهای باشد که طراحی لوگوی شما در هر اندازهای به خوبی به نظر برسد. طراحی وکتور با وضوح بالا که قابلیت تطبیق و تنظیم در هر اندازهای را دارد، باعث میشود که لوگوی شما همیشه بهترین نمایش را داشته باشد.
تعادل: اگر لوگو شامل آیکون یا نماد خاصی باشد، اندازه آنها میتواند بر عناصر دیگر مانند متن تاثیر بگذارد. اگر یکی از عناصر بزرگتر باشد، نشاندهنده اهمیت آن است. توجه به ترکیب کلی و هر جزء باعث ایجاد طراحی منسجمتری میشود.
پایداری: به لوگویی نیاز دارید که با نام تجاری شما تکامل یابد، نه اینکه از آخرین مدها پیروی کند. لوگو قلب هویت برند است و باید طراحی پایداری داشته باشد.
جهانی بودن: همانطور که رنگها و نمادها در فرهنگهای مختلف میتوانند معانی متضاد و مختلفی داشته باشند، طرح لوگو نیز ممکن است معانی متضادی را القا کند. برای مثال، برخی زبانها از راست به چپ و برخی از چپ به راست خوانده میشوند. بر همین اساس در مقیاس جهانی، برخی سمت راست لوگو و برخی سمت چپ را مهمتر قلمداد میکنند.
شکل: استفاده از فضای منفی، رنگ پسزمینه، لایهبندی، تراز و خوانایی را در طراحی لوگو لحاظ کنید.
منابع:
https://www.wix.com/blog/logo-psychology
https://www.wix.com/blog/logo-shapes