1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. برند و تبلیغات
  4. داستان برند بی ام و

داستان برند بی ام و

همان‌طور که همه می‌دانیم، بی ام و یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای خودروسازی در جهان است و دفتر مرکزی آن در شهر مونیخ در ایالت باواریا آلمان قرار دارد. اما BMW مخفف چیست؟ این سه حرف، از سه کلمه آلمانی "Bayerische Motoren Werke" به معنی کارخانه موتور باواریا گرفته شده است. تعداد کارمندان این شرکت نزدیک به 150 هزار نفر است و رقبای اصلی آن در آلمان آئودی و مرسدس بنز به حساب می‌آیند. جالب است بدانید بی ام و، شرکت مادر کمپانی رولز رویز است که خودروهایی در کلاس سلطنتی تولید می‌کند. 

مالکان بی ام و

از سال 2016، مالکان BMW استفان کوانت با 29 درصد سهام و سوزان کلاتن با 21 درصد سهام هستند و 50 درصد دیگر مالکیت عمومی است.

مالکان بی ام و

شروع بی ام و با صنعت هواپیمایی

لوگوی بی ام و را در ذهن بیاورید. این لوگو دایره‌ای است که با دو قطر به چهار قسمت مساوی تقسیم شده است و در واقع نشان‌دهنده ملخ چرخان هواپیماست. این لوگو مربوط به شروع فعالیت این برند می‌شود و تاکنون تغییر قابل‌توجهی نداشته است. بی ام و فعالیت خود را با تولید موتور هواپیما در سال 1916 آغاز کرد و تا سال 1945 نیز در همین صنعت حضور داشت. این شرکت خودروسازی در دهه 1920 شروع به تولید موتور سیکلت کرد و در سال 1928 وارد تجارت خودرو شد. در طول جنگ جهانی دوم، BMW اولین موتورهای هواپیماهای جت را تولید کرد که توسط نیروی هوایی آلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

 شروع بی ام و با صنعت هواپیمایی

اولین وسیله نقلیه تولید شده توسط بی ام و موتور سیکلت R32 نام داشت که آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

موتور سیکلت R32

پس از پایان جنگ، این شرکت به سمت بازار خودروهای کوچک رفت، اما نمی‌دانست باید با رقیبی قدرتمند به نام فولکس واگن با خودروهای ارزان قیمت رقابت کند. در سال 1959 شرکت به آستانه ورشکستگی رسید و مدیران قصد داشتند آن را به شرکت  Daimler-Benzبفروشند. اما با معرفی مدل موفق 700 و پس از آن مدل 1500 شرکت از ورشکستگی خارج شد و جانی دوباره گرفت. در ادامه فعالیتش، بی ام و تبدیل به خودروسازی شد که طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشت و خودروهایش محبوبیت زیادی یافتند. تصویر زیر بی ام و مدل 700 را نشان می‌دهد.

بی ام و 700

تصویر زیر خواننده معروف، الویز پریسلی همراه با خودرو BMW507 را نشان می‌دهد. این خودرو یکی از اولین خودروها در دوران پس از جنگ بود که در 9 ثانیه از سرعت 0 به 60 می‌رسید.

بی ام و 507

BMW به جای معرفی مدل‌هایی با قیمت پایین و تمرکز بر فروش بیشتر، با طراحی و تولید یک خودرو کوپه و کروک دست بالای بازار را گرفت. این خودرو مدل 503 بود که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

بی ام و 503

در دهه 1980 دانش مهندسی بی ام و با اولین کمپین فرمول 1 به خوبی به همه اثبات شد. نلسون پیکه با ماشین مسابقه بی ام و Brabham BT52 قهرمانی مسابقات را به دست آورد. موتور این ماشین فرمول 1 با قدرتی بیش از 1000 اسب بخار قوی‌ترین موتور توربوشارژ شناخته شد. BMW با اصلاح مدل‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های روز، به تولید ماشین‌های مسابقه ادامه داد. 

ماشین مسابقه بی ام و brabham bT52

در اواسط دهه 1980 این شرکت اتاق فکری تاسیس کرد تا مهندس‌ها و تکنسین‌ها ایده‌های نوآورانه خود را ارائه دهند. اولین ثمره این اتاق فکر مدل Z1 بود. قرار بر این بود که Z1 مدلی مفهومی باشد اما آنقدر در نمایشگاه محبوب شد که مجبور به تولید انبوه آن شدند.

بی ام و z1

BMW در دهه 1990 از نظر مدل‌ها و تعداد تولید در حال توسعه بود و نیاز به امکانات بیشتری داشت. به همین منظور در سال 1994 کارخانه خود در آمریکای شمالی را افتتاح و در همان سال کارخانه Rover را با هدف گسترش کار خود خریداری کرد. گروه خودروسازی Rover شامل برندهایی از جمله لندرور، ام جی، تریومف و مینی است و بی ام و سعی کرد تا این شرکت‌ها را در سبد محصولات خود جذب کند. اما در نهایت این پروژه با شکست روبه‌رو شد. تولید سری‌های 3، 5، 7 و 8 تا دهه 1990 ادامه داشت.
در سال 1999 این شرکت X5 را به عنوان خودرویی آفرود وارد بازار کرد. قبل از آن آفرودهای بسیار خوبی در بازار وجود داشتند، اما بی ام و با ترکیب دینامیک مورد استفاده در خودروهای قبلی به اضافه امکان تحرک چهار چرخ، محصول خود را با عنوان "Sports Activity Vehicle" وارد بازار کرد. این موفقیتی خارق العاده بود و راه را برای مدل‌های دیگر سری X هموار کرد. 
BMW از اولین خودروسازانی بود که وارد عرصه خودروهای الکتریکی شد. اولین خودروی الکتریکی طراحی شده توسط این شرکت BMW i3 نام داشت. بی ام و در سال 2013 این خودرو را به بازار معرفی کرد. مواد مورد استفاده در طراحی داخلی این خودرو کاملا پایدار و سازگار با طبیعت هستند. برای مثال از بامبو در طراحی داخلی BMW i3 بهره گرفته‌اند. آن زمان برای عرضه این خودرو بسیار زود بود و بازار ظرفیت پذیرش آن را نداشت. اما این موارد نشان می‌داد که BMW  چه قدر جلوتر از سایر خودروسازان قدم برمی‌دارد و تا چه میزان آینده‌نگر است. امروزه خودروها با موتورهای احتراقی به تدریج جای خود را خودروهای الکتریکی می‌دهند. BMW i4 و iX مدل‌های دیگر سری خودروهای الکتریکی این شرکت هستند.

 
بیشتر بخوانید: پلتفرم برند خود را بسازید

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha