1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مدیر بازاریابی
  4. مسیر پرتلاطم برند سامسونگ - شکست‌ها، موفقیت‌ها و چالش‌ها

مسیر پرتلاطم برند سامسونگ - شکست‌ها، موفقیت‌ها و چالش‌ها

در این مطلب قصد داریم تا در مورد سامسونگ، شکست‌ها، موفقیت‌ها و مسیر پرچالش آن بنویسیم. سامسونگی که امروز آن را با گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند و لوازم خانگی باکیفیت می‌شناسیم، مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. شرکتی یک نفره که به تجارت مواد غذایی محلی در کره مشغول بود تا شرکتی چندملیتی در حوزه تکنولوژی با صدها هزار کارمند.

شرکت یک نفره سامسونگ

سامسونگ یک شرکت چندملیتی کره جنوبی است که دفتر مرکزی آن در شهر، سئول قرار دارد. این شرکت توسط لی بیونگ چول در سال 1938 تاسیس شد. لی بیونگ چول پسر یک خانواده ثروتمند زمین‌دار بود و سامسونگ را تنها با حدود 27 دلار راه‌اندازی کرد. اوایل فعالیت سامسونگ در زمینه فرآوری مواد غذایی بود و سپس به حوزه منسوجات، کشتی سازی، بیمه، خرده فروشی و غیره وارد شد که با جایگاه امروزی خودش فاصله زیادی داشت.

لی بیونگ چول

 پس از جنگ کره شمالی و جنوبی در اوایل دهه 1950، بیونگ چول تجارت خواربار فروشی را به منسوجات گسترش داد و بزرگترین کارخانه پشم در کره را افتتاح کرد. در آن زمان، کره یکی از فقیرترین کشورهای جهان بود و بیونگ چول با تمرکز شدید بر صنعتی شدن به توسعه مجدد اقتصاد کشورش کمک کرد. سامسونگ در اواخر دهه 60 میلادی وارد صنعت الکترونیک شد، اولین تلویزیون سیاه و سفید خود را تولید کرد و به یکی از بازیگران اصلی در بازار الکترونیک کره تبدیل شد. در دهه 1980، سامسونگ تجارت الکترونیک خود را بیش از پیش گسترش داد و طیف گسترده‌ای از محصولات مانند لوازم خانگی، کامپیوتر و موبایل را وارد خط تولید خود کرد. 

سامسونگ، برندی بی‌کیفیت

عمده فعالیت سامسونگ از سال 1940، تولید و عرضه محصولاتی مانند لوازم خانگی، وسایل صوتی و تصویری، یخچال و ماشین حساب بود. این شرکت علیرغم ظهور به عنوان یک تولید کننده بزرگ در کره جنوبی، به ساختن وسایل الکترونیکی خانگی ارزان قیمت و نامرغوب که به سرعت خراب می شدند، شهرت داشت، به‌طوری‌که چانگ سائه جین، استاد حوزه تجارت، در کتاب خود با نام "سونی در برابر سامسونگ" که در سال 2008 نوشته شد، محصولات سامسونگ را چنین وصف می‌کند:
"پنکه برقی سامسونگ بقدر ضعیف طراحی و ساخته شده بود که حتی بلند کردن آن با یک دست باعث شکستگی بدنه آن می‌شد." 

شروع موفقیت سامسونگ

در دهه 1970 سامسونگ که نمی‌خواست در سایر صنایع رو به رشد عقب بماند، شرکت‌های تابعه خود از جمله کشتی‌سازی، صنایع سنگین و شرکت Precision را افتتاح کرد و همچنین به سرمایه‌گذاری در صنایع شیمیایی و پتروشیمی پرداخت. دهه 1970 نقطه عطفی برای سامسونگ بود. این شرکت شروع به صادرات محصولات الکترونیکی خانگی به خارج از کشور کرد و تا سال 1978 چهار میلیون تلویزیون سیاه و سفید تولید کرد که بیشترین میزان در جهان در آن زمان بود.

تلویزیون سیاه و سفید سامسونگ

در همان سال، سامسونگ اولین دفتر خارجی خود را در ایالات متحده افتتاح کرد و اولین VCRهای خود را در سال 1984 به آمریکا صادر کرد. در همان زمان، نام شرکت به Samsung Electronics Co Ltd تغییر یافت و فروش آن از 1 تریلیون وون به 3.4 تریلیون وون رسید که به قیمت امروز معادل 3 میلیارد دلار می‌شود. این اولین موفقیت بزرگ سامسونگ در طول سال‌ها فعالیت بود.
درست است که امروز سامسونگ با گوشی‌های موبایل شناخته شده است اما همیشه در این زمینه موفق نبوده است. 

سامسونگ و رقابت در بازار گوشی

در سال 1988 سامسونگ اولین گوشی موبایل خود را در کره جنوبی عرضه کرد، اما موفقیتی در فروش محصولاتش نداشت. در آن زمان موتورولا 60 درصد از بازار گوشی موبایل را در اختیار داشت و سامسونگ موفق شد تنها 10 درصد بازار را به خود اختصاص دهد. این مشکل سامسونگ تا سال‌ها ادامه داشت و دلیل آن عملکرد و کیفیت ضعیف محصولاتش بود. اگرچه سامسونگ تنها شرکتی نیست که در صنعت گوشی موبایل چالش‌هایی داشته است. برندهایی مانند ال‌جی و آمازون در چنین سرمایه‌گذاری‌هایی کاملا شکست خورده‌اند. اما سامسونگ فراتر از انتظارات ظاهر شد و این را مدیون یک تصمیم کلیدی است. 

در سال 1995 چند سال بعد از عرضه اولین گوشی موبایل، این شرکت استراتژی تجاری جدیدی را اتخاذ کرد. تصمیم براین بود که این شرکت به جای محصولات ناموفق خود، بیشتر روی فناوری مدرن و جدید تمرکز کند. اوایل قرن بیست و یکم، سامسونگ به عنوان یک شرکت فناوری محور شروع به رشد کرد و در نهایت از رقیب خود، سونی پیشی گرفت.

مرگ موسس سامسونگ و شروع موفقیت‌های بیشتر

در سال 1987 (یک سال قبل از عرضه اولین گوشی موبایل به بازار کره) بیونگ چول، موسس سامسونگ، که یکی از موفق‌ترین تاجران کره جنوبی بود، بر اثر سرطان ریه درگذشت. پسر بیونگ چول، لی کان هی، جای پدرش را گرفت. در سال‌های بعد، کان هی سامسونگ را به قدرت جهانی امروزی تبدیل کرد. کان هی که از شهرت تولید کالاهای بی‌کیفیت خسته شده بود، در سال 1993 به کارمندانش می‌گفت: «همه چیز را تغییر دهید به جز همسر و فرزندانتان». درنتیجه، این شرکت دستخوش تحول بزرگی شد و خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در تولید فناوری باکیفیت اثبات کرد.
در حالی که در دهه 1990 نوکیا بر بازار تلفن همراه تسلط داشت، سامسونگ همچنان به نوآوری در گوشی‌های خود ادامه داد. در سال 2002، سامسونگ گوشی SGH T100 را تولید کرد، که اولین تلفن همراهی بود که از نمایشگر LCD لایه نازک استفاده می‌کرد. این گوشی یکی از پرفروش‌‌ترین گوشی‌ها در آن سال شد و 12 میلیون دستگاه از آن در سراسر جهان به فروش رسید. 

تصویر گوشی SGH T100

تلاش‌های سامسونگ در نوآوری به تولید اولین تلویزیون دیجیتال جهان در سال 1998 انجامید و رشد این شرکت بیش از پیش شد. در سال 2009، سامسونگ اولین گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید با نام Samsung Galaxy i7500 را عرضه کرد. این تلفن بدون ایراد نبود، زیرا کاربران اصلی Galaxy از سامسونگ به دلیل عدم به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی انتقاد می‌کردند. 9 ماه بعد در ژوئن 2010، این شرکت Samsung Galaxy S را روانه بازار کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. این گوشی با سایر گوشی های هوشمند اندروید در آن زمان مانند Nexus One و HTC Desire مقایسه می‌شد و 25 میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رسید. در نقد و بررسی‌ها گلکسی اس به دلیل نمایشگر Super AMOLED مورد تحسین قرار گرفت، اما به دلیل GPS ضعیف و کاهش عملکرد در طول زمان با واکنش‌های منفی مواجه شد. 

تصویر صفحه نمایش edge

فسادهای سامسونگ و افشای آن‌ها

در همین زمان مشاور ارشد حقوقی پیشین سامسونگ با نام یونگ چول کیم، کتابی به نام Think Samsung را روانه بازار کرد. نویسنده کتاب در سال 1997 دادستان کره جنوبی بود و در سال 1998 به استخدام سامسونگ درمی‌آید و 7 سال در این شرکت کار می‌کند. نقش اصلی او تهیه فهرستی از متخصصان حقوقی برای رشوه دادن بود. یونگ چول کیم در این کتاب ادعا می‌کند که شرکت سامسونگ حدود 10 میلیارد دلار از زیرمجموعه‌های خود دزدی کرده ، به مقامات دولتی رشوه داده و شواهد را از بین برده است. ادعاهای او درباره فساد کان هی باعث شد که این کتاب مورد استقبال قرار گیرد. در ادامه خلاصه‌ای از این کتاب را بررسی می‌کنیم.
در این کتاب می‌خوانیم که تجارت خودروی سامسونگ در دهه 1990 زیان سالانه 3.7 میلیارد دلار را به بار آورده است که باعث اخراج بیش از 60 هزار کارمند به دلیل این خسارت شده است. از آنجایی که شرکت بیمه، یک شرکت دولتی در کره جنوبی بوده و برای تجارت خودرو به سامسونگ وام اعتباری بدون هیچ‌گونه ضمانتی داده، ضرر سامسونگ در نهایت با کمک مالی عمومی جبران شده است. دیدگاه مردم کره جنوبی در مورد سامسونگ بسیار پیچیده است. از طرفی آن‌ها احساس غرور می‌کنند زیرا سامسونگ ارزش برند ملی کره جنوبی را در سراسر جهان افزایش داده است. برای سال‌های متمادی، سامسونگ به دلیل دستمزد بالا و ارزش برندش، محبوب‌ترین کارفرمای آینده در بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بود.
 با این حال، بسیاری از کارمندان فعلی اذعان دارند که سامسونگ به طور مداوم فعالیت‌های اتحادیه‌های کارگری را سرکوب می‌کند. فرهنگ سازمانی بسته و سلسله مراتبی سامسونگ باعث شده تا نخبگانی که از خارج استخدام می‌شوند یکی یکی شرکت را ترک کنند. برخی از مردم کره جنوبی می گویند "اگر سامسونگ از کار بیفتد، کل اقتصاد کره جنوبی تهدید خواهد شد." اما کیم در این کتاب می‌گوید که "تنها زمانی که گروه سامسونگ مسائل مربوط به رشوه و سوءمدیریت خود را اصلاح کند، اقتصاد ملی کره جنوبی سیستمی سالم ایجاد می‌کند و امکان توزیع مجدد عادلانه ثروت فراهم می‌شود."
 
در بهار 2011 اپل پرونده‌های حقوقی علیه سامسونگ تشکیل داد. موضوع این پرونده‌ها کپی رایت طراحی گوشی‌های هوشمند بود. این دو شرکت تا اکتبر 2011، 19 پرونده در حال رسیدگی در 10 کشور دنیا داشتند. در سال 2012 یکی از دادگاه‌های ایالات متحده به نقض کپی رایت توسط سامسونگ رای داد و این شرکت سه سال بعد 548.2 میلیون دلار به اپل بابت غرامت پرداخت کرد. اما در سال 2016، سامسونگ توانست دادگاه عالی را متقاعد و 399 میلیون دلار از بدهی قبلی خود را جبران کند.
باوجود حکم نقض کپی رایت، سامسونگ در سال 2013 به عنوان بزرگترین شرکت فناوری جهان توسط لیست سالانه مجله فورچون معرفی شد. سامسونگ با درآمد 178.6 میلیارد دلار و سود 20.6 میلیارد دلار پنج رتبه بالاتر از اپل قرار گرفت.
در سال 2017 لی جائه یونگ، نایب رئیس سامسونگ به اتهام رشوه‌گیری و انتصاب دوستان و آشنایان خود بدون توجه به صلاحیت آن‌ها، مجرم شناخته و در آگوست همان سال با وجود انکار اتهامات به پنج سال زندان محکوم شد. با این حال، شش ماه بعد در فوریه 2018، حکم جائه یونگ به نصف کاهش یافت و بقیه مدت زندان توسط دادگاه عالی سئول به حالت تعلیق درآمد.

سامسونگ در سال‌های اخیر

از سال 2009 تا کنون سامسونگ هر سال ده‌ها گوشی موبایل هوشمند با ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فرد به بازار عرضه می‌کند. برخی محصولات این شرکت به اوج موفقیت رسیدند. مثلا Galaxy Note Edge و S8 و S9  به دلیل صفحه نمایش خمیده بسیار مورد توجه قرار گرفتند و بیشتر به عنوان یک محصول کانسپت در نظر گرفته می‌شدند. اما برخلاف نمونه‌های کانسپت، عرضه آن‌ها به طور گسترده در بازار شکل گرفت.

سامسونگ s9

سامسونگ از زمان عرضه اولین گوشی موفق خود در 2010 تا الان راه بسیار طولانی و پرچالشی را طی کرده است. پیشرفته‌ترین تکنولوژی به‌کاررفته در گوشی‌های سامسونگ در مدل‌هایSamsung Galaxy Z Fold و Galaxy Z Fold 2 دیده می‌شود که صفحه نمایش تاشو با وضوح 1768x2208 دارند و از تکنولوژی 5G پشتیبانی می‌کنند.
سامسونگ در نوآوری و تولید فناوری‌های جدید یکی از پیشتازان بازار است. این موضوع در بخش هوش مصنوعی محصولات آن کاملا مشهود است. بیکسبی، سیستم هوش مصنوعی داخلی سامسونگ است که از زمان گلکسی S8 معرفی شد و بسیار مشابه سیری اپل عمل می‌کند. سامسونگ در تلاش است تا هوش مصنوعی را بیشتر و بیشتر در زندگی روزمره مردم وارد کند و اعلام کرده است که بر روی بهبود تجربه کاربری با استفاده از هوش مصنوعی در محصولات آینده خود تمرکز دارد.
امروزه این شرکت چندملیتی، بزرگترین شرکت در کره جنوبی است که دارای چندین شرکت تابعه مانند سامسونگ الکترونیک، صنایع سنگین سامسونگ، بیمه عمر سامسونگ، سامسونگ الکترومکانیک و غیره است. براساس آمار، سهم بازار سامسونگ 27.14 درصد در سه ماهه اول 2023 است و با تفاوت جزئی در جایگاه دوم پس از اپل قرار دارد. این دو سازنده گوشی‌های هوشمند از سال 2021 برای کسب رتبه اول رقابت تنگاتنگی داشته‌اند. 
سامسونگ که زمانی یک خواربارفروشی تک نفره برای تجارت محصولات محلی در کره جنوبی بود، در طول سفر خود برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های فناوری جهان با محاکمه‌ها، اتهامات و شکست‌هایی سنگین مواجه بوده است. 
و این بود داستان باورنکردنی سامسونگ

دانلود تاریخچه برند سامسونگ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha