تعریف مدیراجرایی
یک مدیر اجرایی (Executive Manager) طیف گستردهای از مسئولیتهای سطح بالا را بر عهده دارد که شامل استخدام، اخراج، بودجهبندی، تسهیل جلسات و مدیریت حجم کاری اعضای تیم در حوزه خاص کسب و کارشان میشود. یک مدیر اجرایی مسئول نظارت بر عملیات و فعالیتهای یک بخش است. آنها مسئول هستند تا اطمینان حاصل کنند که بخش آنها بدون هیچ مشکلی کار میکند. تعدادی از وظایف اصلی یک مدیر اجرایی عبارتند از: اجرای سیاستهای کل بخش، تخصیص منابع بخش، دادن بازخورد سازنده به کارکنان و همکاری با سایر بخشها. آنها همچنین باید پیشرفت بخش را به مدیریت بالاتر گزارش دهند. برخی از عناوین شغلی که یک مدیر اجرایی میتواند به آن تبدیل شود، مدیر ارشد اجرایی و مدیر اجرایی است.
مسئولیتهای یک مدیر اجرایی
- مدیران اجرایی معمولا دارای طیف گسترده ای از مسئولیتها هستند که میتواند شامل موارد زیر باشد:
- مدیریت بخش منابع انسانی شرکت، از جمله استخدام کارکنان جدید و نظارت بر برنامههای آموزشی و توسعه کارکنان
- مدیریت امور مالی یک شرکت با نظارت بر هزینهها و اطمینان از برآورده شدن اهداف بودجه
- رهبری یک سازمان با تعیین اهداف و اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای موفقیت بلندمدت کسب و کار
- توسعه و اجرای سرمایهگذاریهای تجاری جدید یا تغییرات استراتژیک در مدلهای تجاری موجود برای رشد سهم بازار یا افزایش سود
- همکاری با سایر بخشهای درون سازمان برای اطمینان از برآورده شدن اهداف و برآورده شدن نیازهای آنها
- توسعه و نظارت بر برنامههای استراتژیک برای شرکت، از جمله ایجاد بودجه و پیش بینیهای مالی
الزامات مهارتی که انتظار میرود یک مدیر اجرایی داشته باشد؟
1. رهبری
همانطور که این مهارت ممکن است بدیهی به نظر برسد، بسیاری از افراد بدون اینکه ابتدا مهارتهای رهبری قوی داشته باشند، در پستهای مدیریتی ارتقا مییابند. مهارتهای رهبری برای تبدیل شدن به یک مدیر اجرایی کاملا ضروری است زیرا شما باید بتوانید تیمی از افراد را با انواع سوابق، تجربیات و شخصیتهای مختلف هدایت کنید. این به معنای ارتباط عالی، مهارتهای ارائه خوب، توانایی قوی برای همدلی، مهارتهای گوش دادن فعال خوب و اعتماد به نفس ضروری است.
2. مدیریت زمان
مدیریت زمان در مدیریت اجرایی ضروری است زیرا شما اغلب چندین مسئولیت را به طور همزمان انجام میدهید. توانایی مدیریت موثر زمان برای رهبری تیمی از افراد کلیدی است، زیرا باید بتوانید تشخیص دهید که کدام کارها به بیشترین توجه نیاز دارند و کدامیک ممکن است آنقدر مهم نباشند. بخش بزرگی از این مدیریت زمان، توانایی ترسیم مرزها و نه گفتن زمانی است که تعهد زمان به سادگی غیر واقعی است.
3. حل مسئله
یکی دیگر از مهارت های کلیدی مدیران اجرایی، حل مسئله است. از آنجایی که مدیران اجرایی معمولا مسئول نظارت بر فرآیندها و عملیات در یک بخش معین هستند، آنها باید بتوانند مسائل بالقوه را پیشبینی کرده و آنها را قبل از بروز پیش بینی کنند. در صورت بروز مشکلات، مدیر اجرایی باید بتواند به موقع آنها را با درجه بالایی از اثربخشی کاهش دهد تا آنها و تیمشان بتوانند به مسیر خود بازگردند.
4. سازماندهی
سازماندهی در مدیریت اجرایی بسیار مهم است زیرا فرد در این موقعیت باید چندین پروژه در حال انجام، افراد، مسائل، جلسات، ضرب الاجلها و ارائهها را به طور همزمان پیگیری کند. بدون مهارتهای سازمانی قوی، بسیاری از وظایف از بین میروند و بر بهرهوری و کارایی شرکت تاثیر میگذارند. یکی از راههای سازماندهی استفاده از ابزارهای مدیریت جلسه است تا همیشه بتوانید به برنامههای جلسه، یادداشتها و موارد اقدام خود مراجعه کنید تا خود و تیمتان را پاسخگو بدانید.
یک مدیر اجرایی چه ویژگیهایی را برای یک سازمان به ارمغان میآورد؟
مدیران اجرایی ستون فقرات یک سازمان هستند. در حالی که ممکن است بازگشت سرمایه همیشه در برخی واحدها قابل اندازه گیری نباشد، با استخدام مدیران اجرایی میتوان مزایای زیادی به دست آورد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا مشاغل کوچک باید به استخدام یک مدیر اجرایی فکر کنند:
دوره مدیر اجرایی حرفه پلاس
1. افزایش بهرهوری
اگر شما یک مدیر آگاه و با تجربه هستید، میدانید که بهرهوری اعضای تیم شما اهمیت زیادی دارد. بهرهوری کارکنان تاثیر مستقیمی بر کسب و کار شما و موفقیت آن دارد. اگر بهرهوری پائین باشد، نمیتوانید انتظار داشته باشید که به سرعت و به صورت کارآمد به اهداف شرکت دست یابید.
2. افزایش همکاری
در طول همهگیری کووید برخی کسبوکارها این اختیار را داشتند که با تیم خود از راه دور ارتباط داشته باشند و بسیاری از آنها هنوز از راه دور کار میکنند. در حالی که کار از راه دور مطمئنا میتواند بهرهوری را افزایش دهد، همچنین همکاری اعضای تیم را به همان اندازه که در دفتر کار میکردند دشوارتر میکند. در نتیجه، کسبوکارها باید ابزارها و ابزارهایی را برای تشویق همکاری معنادار میان اعضای تیم، حتی زمانی که از راه دور کار میکنند، فراهم کنند.
3. حل مشکل کارآمدی:
یک مدیر اجرایی عالی به عنوان یک شریک استراتژیک عمل میکند که به طور منظم به دنبال راههایی برای بهبود سازمان است. آنها با بسیاری از تفاوتهای روزانه آشنا هستند و به ویژه برای شناسایی نقاط درد و راهحلهایی که منجر به بهبود میشوند، واجد شرایط هستند. مدیران اجرایی ممکن است هنگام خدمت رسانی به مشتریان گذشته با سناریوهای مشابهی برخورد کرده باشند و راه حل صحیح را برای چالشهای متعدد بدانند. به طور خلاصه، آنها راه حلهایی برای برخی از سخت ترین مشکلات ارائه میدهند و یک شرکت را به جلو پیش میبرند.
4. رشد کسب و کار
رشد یک کسب و کار، به خصوص اگر بزرگ باشد، مستلزم انجام یک تیم است. مدیر اجرایی این را به خوبی درک میکند. آنها افراد و پروژهها را گرد هم میآورند و اطمینان میدهند که همه در جهت اهداف یکسانی کار میکنند و در نتیجه سریعتر به آنها دست مییابند.
3نکته برای اینکه مدیر اجرایی بهتری باشید
1. مدیریت جلسات سازنده
برای اینکه یک مدیر اجرایی عالی باشید، باید بتوانید جلسات سازندهای را مدیریت کنید. روز کاری یک مدیر پر از جلسات است. در واقع، جلسات اغلب بیشتر هر روز کاری را به خود اختصاص میدهند. به دلیل این الزام برای حضور در بسیاری از جلسات، بسیار مهم است که مدیران اجرایی سازنده باشند و گفتگوهای معناداری داشته باشند. انواع مختلف جلسات به اشکال مختلف به آمادگی نیاز دارند، به همین دلیل ضروری است که از قبل تصمیم بگیرید که چه نوع جلساتی را برگزار میکنید، چرا آنها را برگزار میکنید و چه کسی باید برای هر یک از آنها حضور داشته باشد. با دانستن این جزئیات، خود و تیمتان را برای دستیابی به نتایج دلخواه خاص جلسات آماده میکنید.
2. داشتن رویه منظم
به طور خاص، داشتن جلسات منظم و معنادار یک بخش ضروری از یک مدیر اجرایی موفق است. اغلب، گزارشهای شما نشان میدهد که کارمندان چه احساسی نسبت به شرکت و مشاغلشان بهعنوان یک کل دارند. به همین دلیل یکی از مسئولیتهای اصلی شما به عنوان یک مدیر اجرایی ایجاد روابط مثبت با هم تیمیهای خود و به ویژه با گزارشهای مستقیم شما است. داشتن جلسات انفرادی مداوم به شما این امکان را میدهد که ارتباط و اعتماد بین خود و کارمندانتان را تقویت کنید. در نتیجه، افراد با همکاری و برقراری ارتباط آزاد راحتتر خواهند بود و با دانستن اینکه از حمایت و راهنمایی شما برخوردارند، انگیزه بیشتری در کار خواهند داشت زیرا شما میخواهید تیمتان بداند که به آنها اهمیت میدهید و از آنها حمایت میکنید.
3. تفویض اختیارات
مهم است که در یک موقعیت مدیریت اجرایی، تعادلی بین تفویض اختیار و انجام برخی از کارهای عملی خودتان پیدا کنید. تفویض اختیار ضروری است، بهویژه در زمینههایی که در آن مهارت خاصی ندارید. کارمندان آگاه باید در مورد حوزههای تخصصی خود بیشتر از مدیریت بدانند. توانایی دانستن زمان تفویض اختیار یک مهارت کلیدی برای داشتن یک مدیر اجرایی است.
سخن پایانی
نقش مدیر اجرایی نقشی است که با مسئولیت و پاداش زیادی همراه است. مدیر اجرایی نقش کلیدی در هدایت کسب و کار به سمت دستیابی به اهداف سازمانی خود دارد و در عین حال از فرآیندها و عملیات روزمره آگاه است. به این ترتیب، مدیران اجرایی، حلکنندهها، تصمیمگیرندگان و رهبران عالی هستند. آنها همچنین برای هر کسب و کاری مهم هستند زیرا همکاری را تقویت میکنند، رشد کسب و کار را تشویق می کنند و حل موثر مشکلات را تسهیل میکنند. برای موفقیت در این موقعیت، یک فرد باید میزبان جلسات بسیار سازنده باشد، جلسات منظم فردی داشته باشد و یاد بگیرد که چگونه به طور موثر تفویض اختیار کند. در حالی که خواستههای این موقعیت زیاد است، پاداش بازپرداخت به تیم شما و سازمان هم راضی کننده و هم برآورده کننده است.