اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اینفلوئنسر (Influencer) شخصی است که به عنوان یک متخصص و یا شخصیتی معروف در زمینه خاصی دنبال کننده (Follower) دارد، مردم به نظراتش اعتماد دارند و تائیداتش دارای وزن و ارزش قابل توجهی است. طی سالهای اخیر، علاقه زیادی به اینفلوئنسرها که نفوذ اجتماعی و حضور گستردهای از طریق رسانههای اجتماعی دارند، در بین مردم به وجود آمده است.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) نوعی از بازاریابی رسانههای اجتماعی است که در آن کسب و کارها از افرادی که در شبکههای اجتماعی تاثیرگذار هستند برای معرفی برند و محصولات خود استفاده میکنند. معمولا اینفلوئنسرهایی مورد تائید قرار میگیرند که جامعه بزرگ و بسیار فعالی از دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی دارند. اینفلوئنسرها در ازای انتشار محتوا در صفحات رسانههای اجتماعی، توسط کسب و کارها حمایت مالی میشوند.
اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای امروز
امروزه چشمانداز رسانههای اجتماعی بسیار پراکنده است و ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید برای برندها چالشبرانگیزتر از گذشته است. اما آیا این سرمایهگذاریها واقعا نتیجه میدهند؟ بر اساس مطالعهای که اخیرا توسط اوراکل منتشر شده است، 80 درصد از مصرفکنندگان، محصولات را در پاسخ مستقیم به محتوای رسانههای اجتماعی مرتبط خریداری کردهاند و 37 درصد از مصرفکنندگان گفتهاند که به اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی نسبت به برندها اعتماد دارند. این اعداد نشان میدهند که مصرفکنندگان توصیهها و راهنماییهای اینفلوئنسرهایی را که قبلا دنبال میکردند، معتبر و قابل اعتماد میدانند. در سال 2022 ارزش صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ به بیش از 16.4 میلیارد دلار رسید و بیش از 75 درصد از برندها مانند کوکاکولا بودجه برای اینفلوئنسر مارکتینگ اختصاص دادند. مطالعات نشان میدهد تعیین کمیت بازگشت سرمایه (ROI: Return on Investment) در اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند تا 16.6 درصد درآمد کسب و کار را افزایش دهد و بسیاری از کسب و کارها در حال طراحی کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. اینستاگرام در حال حاضر محبوبترین کانال اینفلوئنسر مارکتینگ است که حدود 70 درصد از برندها از آن استفاده میکنند.
بیشتر بخوانید: پنج گام کلیدی برای ایجاد یک برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ
مثالهایی از اینفلوئنسر مارکتینگ
بسیاری از برندهای بزرگ مانند موتورولا، آدیداس، پپسی و دانکین دوناتز از اینفلوئنسر مارکتینگ برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده میکنند. به عنوان مثال، جاستین بیبر با بیش از 260 میلیون دنبال کننده به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کاربران رسانههای اجتماعی شناخته میشود. شبکه اجتماعی اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی اینفلوئنسر مارکتینگ و تیک تاک (Tik Tok) از دیگر رسانههای محبوب است.
هفت پارامتر پر اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ
در ادامه به جزئیاتی در مورد اینکه چگونه کسب و کارها میتوانند هفت پارامتر کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ را بهینه کنند میپردازیم.
- لحن پست
یکی از پیچیدهترین عناصر هر کمپین بازاریابی لحن است. بازاریابان میخواهند پیام مثبتی را منتقل کنند و مشتریان بیشتر با پستهای بسیار مثبت درگیر میشوند اما مثبت بودن بیش از حد میتواند نتیجه معکوس داشته باشد و اگر یک پست آنقدر مثبت باشد که غیرصادقانه به نظر برسد، ممکن است مصرف کنندگان نیز واکنش نشان ندهند. به عنوان مثال، پست زیر از یک اینفلوئنسر آئودی از لحن بسیار مثبت استفاده میکند:
«قیمت مدل جدید آئودی 27900 است. این به طور کامل نیازهای سفر شما را با ظاهر عالی، فناوری بالا و قدرت بازده بالا برآورده میکند و تجربهای کاملا جدید را برای مصرف کنندگان جوان و رها به ارمغان میآورد. برای شرکت در این رویداد روی لینک کلیک کنید. ممکن است شانس رانندگی یک Audi Q2L را برای یک سال برنده شوید!»
این متن بیش از حد مثبت است و بیش از 4000 دلار برای برند هزینه داشت، اما حتی یک بار هم بازنشر نشد! در مقابل، پست زیر نمونهای از لحن مؤثرتر که قیمت پائینتری داشت و در عین حال تعامل قابلتوجهی داشت:
«دیروز یکی از دوستان از من پرسید در این دو روز چه اتفاقی برای صورتم افتاده است؟ خیلی بد به نظر میرسیدم! من نتوانستم با تغییر دما در فصلهای مختلف مبارزه کنم و وظیفهام را در نگهداری پوست خوب انجام ندادم، بنابراین تیرگی و خطوط ظریف ظاهر شد. برای تغذیه پوستم باید کاری کنم! اسانس جدید ویتامین A میکرو خوب عمل میکند. حاوی رتینول ویتامین A خالص است که میتواند متابولیسم پوست و تولید کلاژن را برای پر کردن خطوط ریز تقویت کند.»
- لینک ارتباط پست به کسب و کار
پستهایی که شامل لینک به حساب رسانههای اجتماعی یک برند هستند عملکرد بهتری دارند. این به این دلیل است که این لینکها اطلاعاتی در مورد محتوا به مصرفکنندگان ارائه میدهند و در نتیجه احتمال دیده شدن به طور متوسط ۱۱.۴ درصد نرخ بازگشت سرمایه بالاتری دارند.
ممکن است معرفی یک محصول جدید توسط اینفلوئنسرها وسوسه انگیز باشد اما تحقیقات نشان میدهد که نتیجه میتواند معکوس باشد. بازگشت سرمایه برای پستهای اینفلوئنسرهایی که محصولات جدید را اعلام میکنند 30.5٪ کمتر از پستهای مشابه است که در مورد محصول جدید نیستند. به عنوان مثال، این پست راه اندازی محصول دایسون را در نظر بگیرید:
"تبریک! دایسون مجموعهای از محصولات جدید خانه هوشمند را عرضه کرده است. لامپهای رومیزی، بخاریهای تصفیه کننده هوا، روباتهای جاروبرقی! فناوری راحتی بیشتر و سلامتی بهتری را برای زندگی ما به ارمغان میآورد!"
در حالی که پست زیر از یک اینفلوئنسر دیگر که مربوط به عرضه محصول جدید نبود، و هزینه آن کمتر از یک دهم مبلغی که دایسون برای پست خود پرداخت کرد، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری داشت:
"کرم مرطوب کننده فوقالعاده کیهل یک محصول توصیه شده برای مصرف مادامالعمر. این کرم مرطوب کننده افسانهای پرفروشترین محصولی است که برای 40 سال اخیر در رتبه اول قرار گرفته است!"
یادگیری نحوه تبلیغات در شبکههای اجتماعی در دوره کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
پنج گام کلیدی برای ایجاد یک برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ
قبل از تبلیغ برند خود با اینفلوئنسرها، باید یک استراتژی ایجاد شود که امکان دیده شدن حداکثری را ایجاد کند. در اینجا چند مرحله ضروری را ذکر کردیم:
1- اهداف بازاریابی و بودجه را مشخص کنید.
شما باید اهداف و بودجه سالانه خود را مشخص کنید تا مطمئن شوید که استراتژی شما در طول کمپین ثابت میماند. برخی از اهدافی که میخواهید در نظر بگیرید عبارتند از:
- رشد آگاهی از برند و هویت برند
- فالوور شبکههای اجتماعی برند خود را افزایش دهید.
- اشتراکگذاری، نظرات و لایکهای بیشتری در محتوای خود کسب کنید.
- قیف بازاریابی یا خط لوله فروش خود را با ارائه تبلیغات یا آهنربا تقویت کنید.
- خرید مصرف کننده را افزایش دهید.
-
-
2- نوع کمپین و پیامهای کلیدی خود را انتخاب کنید
-
با فرض اینکه درک کاملی از مخاطبان هدف و شخصیتهای خریدار خود دارید، باید نوع کمپینهایی را که میخواهید اجرا کنید تعیین کنید. کمپینهای اینفلوئنسر شما، باید افراد را ترغیب کند تا بیشتر بیاموزند یا با محتوای شما درگیر شوند و به اندازه کافی فریبنده باشند تا اینفلوئنسرها بخواهند با شما کار کنند.
3- اینفلوئنسر مناسب را بیابید و فرآیند توسعه را شروع کنید.
اینفلوئنسرهای مختلفی در زمینههای مد و زیبایی، بازی، فناوری و... وجود دارند تا بر تصمیمات خریداران تاثیر بگذارند. اگر قصد دارید در پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام تبلیغ کنید، مناسبترین اینفلوئنسر را پیدا کنید. برای واجد شرایط بودن اینفلوئنسرها، این سوالات را در ذهن داشته باشید:
- تاکتیکهای بهینه سازی موتور جستجوی خود را با بک لینکها بهبود بخشید.
- آیا اینفلوئنسر محتوای مرتبط با صنعت یا برند شما تولید محتوا میکند؟
- آیا اینفلوئنسر نسبت تعامل معتبری دارد؟
- آیا این اینفلوئنسر در گذشته با برندهای مشابه کار کرده است؟
- آیا سبک و شخصیت اینفلوئنسر با دستورالعملهای برند شما مطابقت دارد؟
-
4- کمپینهای تاثیرگذار خود را مدیریت کنید.
چه با سه اینفلوئنسر شروع کنید یا با 30 نفر، بخش مهمی از استراتژی شما شامل مدیریت جزئیات کمپین است. شما میتوانید انتخاب کنید که عملی باشید و مستقیما با هر اینفلوئنسر تعامل داشته باشید، این تا حد زیادی به هدف و بودجه شما بستگی دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که اینفلوئنسرها کارمندان شما نیستند، بلکه سفیران برند هستند که مسئول کمک به شما در ایجاد جامعهای از مشتریان آینده هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا چند نکته برای کمک به مدیریت روابط تأثیرگذار شما وجود دارد:
- یک فرآیند پذیرش روان را توسعه دهید و دستورالعملهای سبک خود را از قبل ارائه دهید تا مطمئن شوید که هر اینفلوئنسر انتظارات شما را درک میکند.
- از اینفلوئنسرهای خود بپرسید که معمولا چگونه با برندها کار میکنند و آیا این شامل غرامت پولی، تخفیف یا محصولات رایگان میشود.
- تا حد امکان به اینفلوئنسرهای خود کنترل خلاقانه بدهید تا محتوا برای فالوورهای آنها معتبر باشد.
-
5- نتایج خود را دنبال کنید و استراتژی خود را اصلاح کنید.
-
نظارت بر عملکرد کمپین ضروری است تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا باید با همان اینفلوئنسرها کار کنید یا استراتژی خود را تغییر دهید. اولین قدم این است که تعیین کنید آیا کمپین شما به اهداف شما رسیده است یا خیر. در اینجا چند (شاخصهای کلیدی عملکرد) KPI وجود دارد که به شما در اندازهگیری موفقیت کمک میکند:
آگاهی از برند: ترافیک وب سایت، اشارههای اجتماعی یا روابط عمومی و کیفیت لینکها
ایجاد مخاطب: پیروان اجتماعی و انتخابها
تعامل: لایک، نظر و اشتراک گذاری
فروش: سرنخها، فروشهای جدید و ROI کلی
بیشتر بخوانید: جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی