آیا تا به حال در موقعیتی قرار داشتهاید که مطمئن نباشید بهترین کار چیست؟ اگر جواب شما مثبت باشد، پس بازی جنگ تجاری ممکن است برای شما مناسب باشد! بازی جنگ (Wargaming) یک ابزار شبیهسازی استراتژی است که به صاحبان مشاغل کمک میکند تا با تجسم سناریوهای مختلف و نتایج آنها تصمیمات بهتری بگیرند. بازی جنگ اولین بار توسط نیروهای نظامی برای کمک به برنامهریزی و آمادهشدن برای نبرد نظامی مورد استفاده قرارگرفت. بازیهای جنگی تجاری نوعی از بازیهای جنگ هستند که به طور خاص برای کسب و کارها توسعه یافته است. این امر به صاحبان مشاغل اجازه میدهد تا سناریوهای مختلف و نتایج آنها را تجسم کنند، که به آنها کمک میکند تصمیمات بهتری بگیرند.
این برنامه از بسیاری جهات با برنامه ریزی استراتژیک کلاسیک متفاوت است؛ عمدتا در تمرکز آن بر رفتار سایر سهامداران بازار مانند رقبا، تنظیم کنندهها و اقتصاد. بازی جنگ آسیبپذیری شرکت در برابر فنآوریهای مخرب یا تغییر در استراتژیهای رقبا را ارزیابی میکند. در یک بازی جنگ، شرکت سه یا چهار تیم را به طراحی استراتژیها یا کارهایی اختصاص میدهد که رقبای فعلی یا بالقوه ممکن است در طول یک یا دو سال آینده انجام دهند (یک افق زمانی کوتاهتر نسبت به تحلیل سناریو)، سپس تیمها برای بررسی چگونگی حمله به استراتژی شرکت توسط رقبای هوشمند با هم دیدار میکنند. این فرآیند کمک میکند تا رهبران بر تعصب خود غلبه کنند. این تعصب موجب میشود رهبران شواهدی از جمله امکان تحرک رقبا برای بر هم زدن استراتژی شرکت که مغایر با تصورات فعلی آنهاست را نادیده بگیرند.
شرکتها هیچ تاثیری بر احتمال وقوع ریسک شناساییشده از طریق روشهایی مانند آزمایش استرس، دامنه ریسک، برنامهریزی سناریو و بازیهای جنگ ندارند. اما مدیران میتوانند اقدامات خاصی را برای كاهش اثرات آنها انجام دهند. ازآنجاکه ریسکهای اخلاقی ناشی از رویدادهای غیرقابل پیشگیری نیست، شرکتها میتوانند برای کاهش برخی از ریسکها از بیمه یا پوشش بیمهای استفاده کنند، همانطور که یک شرکت هواپیمایی با استفاده از مشتقات مالیاش در برابر افزایش شدید قیمت سوخت از خود محافظت میکند. گزینه دیگر این است که شرکتها اکنون سرمایهگذاری کنند تا بعدا از هزینههای بیشتر جلوگیری کنند. بهعنوانمثال، یک تولیدکننده با تجهیزات مستقر در مناطق زلزلهخیز میتواند هزینههای ساخت خود را افزایش دهد تا از تجهیزات حیاتیاش در برابر زلزلههای شدید محافظت کند. همچنین، شرکتهایی که در معرض خطرات متفاوت اما قابل قیاس هستند، میتوانند برای کاهش آنها باهم همکاری کنند. بهعنوانمثال، مراکز داده فناوری اطلاعات یک دانشگاه در کارولینای شمالی در معرض خطر طوفان قرار دارند درحالیکه دانشگاههای مشابه در گسل سن آندریاس در کالیفرنیا در برابر زلزله آسیبپذیر هستند. احتمال وقوع هر دو فاجعه در یک روز آنقدر کم است که هر دو دانشگاه تصمیم بگیرند با پشتیبان گیری از سیستمهای یکدیگر هر شب ریسکهای خود را کاهش دهند.
انواع مختلف بازی های جنگ تجاری
دو نوع اصلی بازی جنگ وجود دارد:
این نوع بازی جنگ تجاری به صاحبان کسب و کارها اجازه میدهد تا سناریوهای مختلف و نتایج آنها را بررسی کنند. این نوع بازی جنگ میتواند برای تصمیم گیریهای برنامهریزی استراتژیک در مورد مواردی مانند لانچ محصول، ادغام و اکتساب، و کمپینهای بازاریابی مفید باشد. بازیهای تاکتیکی را میتوان برای ارزیابی احتمال موفقیت برای یک سناریوی معین استفاده کرد.
این نوع بازی جنگ برای کمک به کسب و کارها در تصمیم گیری بلندمدت در مورد مواردی مانند مدل کسب و کار و استراتژی رقابتی خود استفاده میشود. بازیهای جنگ تجاری استراتژیک میتوانند جز مهمی از یک برنامه هوش رقابتی باشند.
بیشتر بخوانید: برنامهریزی مبتنی بر سناریو
هنگام استفاده از بازی جنگ تجاری باید چند نکته را در نظر داشته باشید:
- مطمئن شوید که یک هدف واضح برای شبیه سازی دارید.
- در تعیین مفروضات و محاسبات خود واقع بین باشید.
- آماده باشید تا بر اساس نتایج شبیه سازی، تغییراتی در برنامه خود ایجاد کنید.
- با اجرای سناریوهای مختلف، میتوانید ببینید که چه استراتژیهایی جواب میدهند و کدامها کاربرد مناسبی ندارند.
- این اطلاعات می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر در مورد نحوه رقابت در بازار کمک کند.
بازی های جنگ تجاری برای چه مواردی استفاده میشود؟
بازیهای جنگی را میتوان به روشهای مختلف و برای مواردی مانند پیشبینی تقاضا، آزمایش محصولات یا خدمات جدید، ایجاد مزیت رقابتی و... استفاده کرد. همچنین میتواند به شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه کمک کند، قبل از اینکه رفع آنها بسیار پرهزینه یا دشوار شود. برخی از اهداف دیگر بازیهای جنگی عبارتند از:
- برای بهبود تصمیم گیری
- برای شناسایی و ارزیابی ریسک
- برای ارزیابی مدل های کسب و کار
- برای توسعه استراتژی های رقابتی
- برای تحلیل عمیق محیط رقابتی
- برای اعمال تحقیقات بازار پیچیده
- برای توسعه هوش رقابتی
روند اجرایی بازی جنگ
بازی جنگ در سه مرحله تدوین و اجرا میشود:
- راه اندازی بازی: برای راهاندازی یک جنگ تجاری موفق باید اهداف بازی را مشخص کنید، بازیکنان را شناسایی کنید و سناریو را تعیین کنید.
- اجرای بازی: گام بعدی اجرای بازی با شبیه سازی حرکات استراتژیک مختلف و ردیابی نتایج است.
- دریافت بینش از بازی: در نهایت، شما باید نتایج بازی را با تیم خود تجزیه و تحلیل کنید و در مورد آن بحث کنید تا بینشهایی را به دست آورید که می تواند به بهبود کسب و کار شما کمک کند.