تحلیل سایت، بخشی حیاتی و بنیادین در استراتژیگذاری سئو است. این فرایند امکان میدهد تا بهطور دقیقتر و کارآمدتر به نقاط قوت و ضعف سایت خود دست یابیم و از این طریق، بهبودهای لازم را انجام دهیم. همچنین تجزیه و تحلیل سایتهای رقیب نقشی بسیار حیاتی دارد و به ما کمک میکند تا استراتژی رقابتیتری برای وبسایت خود ایجاد کنیم. تأمین اطلاعات و تولید محتوا از مسائلی است که همواره نگرانی صاحبان وبسایتها را به همراه دارد. امروزه همه میدانند که برای بهبود رتبه وبسایت و جلب توجه مخاطبان باید از تکنیکهای سئو بهره برد. اگر تحلیل کافی از وبسایتهای رقیب نداشته باشیم نمیتوانیم استراتژی مناسبی را برای وبسایت خود انتخاب کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با آنالیز وب و ابزارهای سایت بیشتر آشنا کنیم.
آنالیز سایت چیست ؟
تجزیه و تحلیل سایت از مراحل حیاتی در فرآیند بهینهسازی وبسایت است. این فرآیند به ما این امکان را میدهد که نقاط قوت و ضعف همه صفحات وبسایت را شناسایی تا بهترین استراتژیهای بهینهسازی را اعمال کنیم. بدون انجام یک آنالیز جامع و دقیق هر گونه تلاشی برای بهبود وبسایت ممکن است بیفایده باشد و حتی ممکن است عواملی که به بهبود رتبه و جذب کاربران کمک کردهاند را از دست بدهیم. آنالیز وب به مدیران وبسایت نشان میدهد که چه اقداماتی در وبسایت انجام شده و چه نتایجی حاصل شده است.
با استفاده از تجزیه و تحلیل سایت میتوانیم اطلاعات مهمی نظیر تعداد بازدیدکنندگان، نمایش و کلیکهای آگهیها و هزینههای آنها، تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، صفحات محبوب وب، گزارشات گوگل درباره نرخ جستجوی کلمات کلیدی، مواردی که کاربران و بازدیدکنندگان به آن توجه میکنند، مدت زمان مشاهده وبسایت توسط بازدیدکنندگان، واکنش بازدیدکنندگان به صفحات وب و غیره را مشاهده کنیم. در این میان تجزیه و تحلیل صفحات فرود بسیار حیاتی است زیرا این صفحات اولین تماس کاربر با وبسایت است و خلاصهای از تمام صفحات را ارائه میدهند.
دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
هدف از آنالیز سایت چیه؟
بدون شک آنالیز وب ابزاری قدرتمند برای نظارت مداوم بر وضعیت سئو وبسایت است. آنالیز وب به مدیر دیجیتال مارکتنیگ این امکان را میدهد که همیشه در جریان وضعیت سئوی وبسایت باشد و در صورت وجود نقاط ضعف، به سرعت آنها را برطرف کند. آنالیز سئو سایت به ما کمک میکند مسیری پایدار به سوی بهبود سئوی وبسایتمان حفظ و در صورت بروز هرگونه مشکل به سرعت آن را رفع کنیم.
به طور کلی هدف از آنالیز وب عبارت است از:
کسب موفقیت در رقابت با رقبا: آنالیز وب به مدیر دیجیتال مارکتینگ این امکان را میدهد تا بتوانند رقبای سایت خود را بررسی نمایند و عوامل موفقیت بر آنها را شناسایی کنند. در حقیقت مدیران دیجیتال مارکتینگ میتوانند از طریق آنالیز وب رفتار آینده مخاطبین و کاربرانشان را حدس بزنند و پیشبینی کنند.
جذب مشتریان بیشتر و حفظ مشتریان فعلی: با تجزیه و تحلیل سایت، میتوانید نیازهای مشتریان را بهتر درک کنید و روابط بهتری با آنها برقرار نمایید.
اصلاح نقاط ضعف سایت: با تجزیه و تحلیل سایت، میتوانید آمار بازدید خود را بهبود بخشید و سایتی با کیفیتتر را ارائه دهید.
جلوگیری از تهدیدات رقبا: آنالیز سایت به مدیران دیجیتال مارکتینگ این امکان را میدهد که رفتار آینده رقبای خود را پیشبینی کنند و همیشه یک گام جلوتر از آنها بردارند.
بهبود امنیت سایت و حفظ حریم شخصی کاربران: تجزیه و تحلیل سایت به ما کمک میکند تا از مسائل امنیتی و حفظ حریم شخصی کاربران مطلع شویم و اقدامات لازم را برای مقابله با تهدیدات امنیتی انجام دهیم.
بهبود تجربه کاربری: با تحلیل دادههای آنالیتیکس و نظارت بر عملکرد کاربران، میتوانیم تجربه کاربری را بهبود بخشیم و کاربران را در وبسایت خود جذب کنیم.
بهبود کیفیت محتوا و افزایش ترافیک: با تجزیه و تحلیل سایت، میتوانیم محتوای وبسایت را بهبود داده و ترافیک وبسایت را افزایش دهیم.
به طور کلی آنالیز وب ابزاری بسیار قدرتمند و ضروری است که به مدیران وبسایت کمک میکند تا بهبودهای لازم را اعمال کرده و وبسایت خود را به یک سطح جدید از موفقیت و کیفیت برسانند.
کمپین تبلیغاتی برای استارتاپ های نوپا
چرا آنالیز سایت مهمه؟
آنالیز وب از چند جهت برای سایت مزایای بسیار زیادی دارد که برخی از آنها عبارت است از:
- آنالیز وب سایت سبب میشود تا مدیران بتوانند رقبای خودشان را آنالیز کنند و میزان موفقیت و عوامل موفقیتشان را مشاهده و رفتار آینده آنها را پیشبینی کنند.
- با آنالیز وب رفتار کاربر و مشتری به خوبی رویت میشود و شما با بررسی آن میتوانید نیازها را دریابید و اقدامات لازم را انجام دهید. در نتیجه این امر قطعا فروش محصول یا خدمات شما بالاتر خواهد رفت.
- تقویت کانال ورودی ارتباط با مشتری و پیدا کردن نقاط ضعف وبسایت و بهبود آن.
- کیفیت سایت را از طریق آنالیز وب میتوانید بررسی نمایید.
- اطلاعات وضعیت بازدیدکنندگان، اطلاع از امنیت و به کارگیری راهکارهای نوین جهت حفظ امنیت شخصی کاربران.
بهترین ابزار های رایگان آنالیز سایت
شما با بهره از ابزارهای مختلف و رایگان بسیار زیادی میتوانید آنالیز وب را انجام دهید و نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار دهید. بهترین ابزارهای رایگان آنالیز وب که شما میتوانید به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ از آنها بهره بگیرید عبارت است از:
SEO SiteCheckup
ابزار Seo SiteCheckup یکی از ابزارهای جامع آنالیز وب بوده که فاکتورهای سرعت، مطابقپذیری و بهینه بودن برای موبایل، شبکههای اجتماعی و امنیت را داراست و به مدیر دیجیتال مارکتینگ به طور عمل همه این فاکتورها را ارائه میکند. با بررسی و آنالیز وب از طریق این ابزار شما میتوانید نقاط ضعف و منفی را بیابید و آنها را حل نمایید.
Meta Tag Analyzer
از دیگر ابزارهای آنالیز وب که مورد توجه گوگل نیز قرار دارد، متا تگ آنالیز است. با این ابزار بررسی، شما میتوانید تمامی تگهای ضروری که باید در کدهای سایت خود آنها را به کار بگیرید را مورد بررسی دقیق قرار دهید. در حقیقت با ابزار متا تگ آنالیز قادر به تحلیل تگهای سایت خود خواهید بود.
The Web Checker
Seo Web Checker یک ابزار مناسب جهت تحلیل عاملهایی مانند سئو، عملکرد، طراحی موبایل، امنیت و کارایی است. شما میتوانید از طریق این ابزار تمامی بررسیهای لازم را جهت بهبود وضعیت سایت خود انجام دهید.
Bing Seo Analyzer
اگر قصد دارید بکلینک و کلمات کلیدی و جستجوی آنها را بررسی نمایید میتوانید از طریق ابزار Bing Seo Analyzer بهره بگیرید. یکی از ویژگیهای جالب این ابزار، پیشنهاداتی است که توسط خود ابزار جهت بهبود سایت به شما ارائه میشود.
SEO Analyzer
با بهره از سئو آنالیزر شما میتوانید سئو، سرعت سایت و همچنین میزان ورودی شبکههای اجتماعی را مورد بررسی قرار دهید. این وبسایت یک اسکرین شات از کل سایت به مدیران دیجیتال مارکتینگ ارائه میدهد و جهت بهبود جایگاه سایت به آنها پیشنهاداتی را ارائه میکند. در حقیقت ابزار Seo Analyzer به عنوان یک ابزار آنالیز وب همه کاره در بین سئوکاران مطح است.
Woorank
ابزار آنالیز وب ورنک به صورت کامل و عمقی به تحلیل کامل سایت شما میپردازد. در حقیقت با بهره از این ابزار میتوانید اطلاعات تکمیلی و کامل در خصوص همخوانی سایت با نسخه موبایل، پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت سایت و نام دامنههای مشابه به دست بیاورید. ورنک یکی از معروفترین ابزارهای آنالیز وب رایگان است که تقریبا 75000 هزار وبسایت توسط آن مورد پردازش و بررسی قرار گرفتهاند.
Ahrefs
یکی از معروفترین ابزارهای آنالیز وب که احتمالا به عنوان سئوکار یا مدیر دیجیتال مارکتینگ بارها نام آن را شنیده باشید، Ahrefs است. در حقیقت با این ابزار حرفهای میتوانید بک لینکهای سایت خود را مورد بررسی قرار دهید.
Lipperhey
ساخت و ظاهر این ابزار تقریبا شبیه به ابزار آنالیز وب ورنک است. تمامی اطلاعاتی که شما از طریق سایت ورنک دریافت میکنید با کمی تفاوت که شاید خیلی هم محسوس نباشد، از طریق Lipperhey نیز دریافت میکنید.
Website Grader
به طور کلی ابزار آنالیز وب Website Grader توسط hubspot پشتیبانی میشود. این ابزار به طور کلی بر چهار معیار متمرکز است که عبارتند از:
در حقیقت با بهره از این ابزار آنالیز وب قادر خواهید بود که در این 4 حوزه، نقاط ضعف را بررسی نمایید و آنها را برای بهبود وضعیت سایت بهبود ببخشید.
Nibbler
با استفاده از ابزار آنالیز وب Nibber شما میتوانید وبسایت خود را براساس 25 معیار مورد بررسی قرار دهید. ابزار آنالیز وب رایگان Nibbler با اسکن دقیق وبسایت، رتبه و نمره مشخصی را به سایتتان تخصیص میدهد. بنابراین شما براساس اسکن دقیق و دریافت نقاط ضعف و مشکلات سایت میتوانید برای رفع آن اقدام نمایید.
سخن پایانی
همانطور که در این مطلب مطالعه کردید شما با بهره از برخی ابزارهای آنالیز وب به صورت کاملا رایگان میتوانید وبسایت مورد نظر را بررسی کنید و به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ پیشنهادات ویژهای را برای رشد کسب و کار در نظر بگیرید. به عنوان مثال با آنالیز و بررسی رفتار مشتریان میتوانید پیشنهادات ویژهای برای فروش بالاتر ارائه کنید یا صفحات لندینگ بهتری طراحی نمایید.