احتمالا بارها برای شما هم پیش آمده به یک شرکت رقیب بروید و احساس کنید همه مدیر شرکت را ستایش میکنند و او را به شدت دوست دارند. ممکن است همان لحظه یاد خود و سازمانتان بیفتید که کارمندانتان با شما چطور رفتار میکنند. آیا آنها نیز همانند سازمان رقیب، شما را به عنوان یک مدیر رهبر دوست دارند و از نظرشان یک فرد تاثیرگذار و کاریزماتیک هستید؟ اگر پاسخ بله است که عالی. اما در صورت پاسخ منفی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا با 10 ویژگی مهم مدیران رهبر را بدانید و یک رهبر فوقالعاده در سازمان تبدیل شوید.
رهبری در سازمان چیست؟
رهبری در محیط کار به توانایی افراد در مدیریت و نظارت بر اشخاص و فعالیتهای تیم اشاره دارد. این نوع رهبری همچنین به توانایی تأثیرگذاری مثبت بر افراد به منظور بهبود اجرای کارها اشاره دارد. در واقع یکی از اساسیترین ویژگیهای یک مدیر موفق، توانایی در مدیریت و نظارت بر اشخاص و تیم است.
اگر یک تیم یا سازمان مجهز به مدیران موفق باشد، احتمالاً در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت و به دستیافتن به اهداف خود نزدیک خواهد شد. وقتی مدیریت و رهبری تیم و سازمان به شکل مؤثر اجرا شود، احتمالاً بر تصمیمات، اقدامات و نگرش کلی اعضای تیم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. در نهایت، هنگامی که تیم و سازمان دارای روحیه و تفکر مثبت باشند، موفقیت بهعنوان یک نتیجه طبیعی خواهد آمد.
به طور کلی، مدیر موفق باید درک بالایی از شخصیت خود داشته باشد و به تواناییها و مهارتهای خویش اطمینان و اعتماد داشته باشد. بسیاری تنها به شرکت یا سازمان تکیه میکنند که کاملا اشتباه است. یک مدیر باید بتواند به جای مدیریت سازمان و کارمند، به دنبال رهبری و نشان دادن مسیر باشد.برای اینکه مدیر موفقی باشید، باید درک بالایی از شخصیت خود داشته باشید و به تواناییهای خود اطمینان داشته باشید و نه تنها شرکت، بلکه کارکنان را نیز به صورت جداگانه رهبری کنید.
حتمآ بخوانید چطور یک مدیر عامل حرفه ای شویم؟
10 ویژگی مهم مدیران رهبر
مدیران رهبر معمولا با بعضی از شاخصها و ویژگیهای شاخص در سازمان شناخته میشوند. این شاخصها میتوانند مدیران رهبر را کاریزماتیک کنند. اما شاید بپرسید شاخص های رهبر بودن کدام اند؟ چه ویژگیهایی سبب برتری یک رهبر میشود؟ در ادامه قصد داریم شما را با 10 ویژگی مهم مدیران رهبر را بیان کنیم.
رهبری و مدیریت ویژگیهای خاصی را میطلبد که با این ویژگیها، امکان مدیریت و انجام کارها در سازمان به راحتی فراهم میشود. همانطور که در کتب مدیریتی تاکید شده است، مهارتهای متعددی باید در اختیار یک مدیر قرار گیرد که شامل مهارتهای سخت و نرم میشود. در ادامه، برخی از ویژگیهای اساسی که تمام مدیران رهبر باید در محیط کار به آنها مجهز باشند، ذکر کردهایم:
-
ارتباط خوب ویژگی یک مدیر رهبر
مدیران، همانند تمام نقشهای مختلف در محیط کار باید قادر باشند به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کنند. از جوانب مختلف، آنها محور هر سازمانی هستند. بنابراین، توانایی ارتباط مؤثر با تیم برای افرادی در موقعیت مدیریتی بسیار حیاتی است.
-
حتمآ بخوانید فرهنگ سازمانی و نحوه ایجاد آن
-
همدلی؛ عامل ارتباط موثر بین مدیر و کارمند
مدیران رهبر باید توانایی بالایی در اظهار همدلی نشان دهند. این شامل درک دقیق از خواستهها، نیازها و نگرانیهای افراد دیگر در سازمان میشود. این اقدام نه تنها باعث هماهنگی بیشتر در تیمها و سازمان میشود، بلکه نمایانگر همبستگی و احترام متقابل بین مدیر و اعضای تیم و همچنین میان افراد تیم با یکدیگر خواهد بود.
-
مثبتاندیشی عامل تقویت روحیه تیم
مثبتاندیشی میتواند به طور قابل توجهی به تقویت روحیه و جهتدهی محیط کار به سوی یک فضای کار سالم کمک کند. مدیران رهبر باید از یک نگرش مثبت پیروی کنند و در انجام وظایف روزانه خود به مثبتاندیشی پایبند باشند. وقتی که کارکنان احساس میکنند مدیران انرژی مثبتی دارند، به احتمال زیاد خود نیز ترغیب به مثبتاندیشی خواهند شد. در واقع، هدف مدیران از این مثبتاندیشی این است که الهامبخشی برای تمامی اعضای تیم شوند.
-
اعتماد به نفس؛ کلید موفقیت یک مدیر در سازمان
به عنوان یک مدیر، مهم است که به تواناییهای خود اعتقاد داشته باشید. وقتی اعتماد به نفس مناسبی از خود نشان میدهید، میتوانید باعث انگیزه در دیگران شوید و همچنین به کارکنان انگیزه رشد و پیشرفت بدهید. در نتیجه آنها به آینده روشن خود در شرکت امید پیدا میکنند.
-
آیندهنگری؛ مسیر موفقیت به سوی آینده
برای رقابت و دستیابی به سوددهی در هر شرکت، مدیران و رهبران موفق باید چشماندازی آیندهنگر داشته باشند. این بدان معناست که آنها باید توانایی ایجاد انگیزه و تفکر در مورد آینده را داشته باشند و بتوانند یک برنامهریزی استراتژیک و درستی را برای سازمانشان در آینده پیشبینی کنند.
-
مسئولیتپذیر؛ شاخصه اصلی یک مدیر حرفهای
از آنجایی که مدیران با وظایف گوناگون در محیط کار روبهرو هستند، اهمیت دارد که آنها در اجرای وظایف خود مسئولیتپذیری نشان دهند. این بدان معناست که باید وظایف خود را با اولویتبندی مناسب مدیریت کرده و بر تمرکز بر آنچه برای پیشرفت شرکت لازم است، تمرکز داشته باشند.
-
شفافیت؛ عاملی برای رشد سازمان و اعتماد بیشتر
مدیران نیز باید در خصوص وضعیت شرکت، اهداف آن و جنبههای دیگر شفافیت داشته باشند. این بدان مفهوم است که باید در انجام وظایف خود در شرکت، اصول صداقت را رعایت کنند. هرچه مدیر به عنوان یک فرد شفافتر عمل کند، اعضای تیم بیشتر به او اعتماد خواهند کرد.
-
انگیزه؛ عاملی برای هدایت و رهبری تیم
به عنوان یک مدیر، وظیفه شما نه تنها محدود به هدایت تیم نیست، بلکه باید اقداماتی انجام دهید تا تیم بتواند به بهترین عملکرد خود دست یابد.
-
تقسیم و تخصیص درست وظایف تیم
به عنوان یک مدیر موفق، مهارت در تقسیم کار در سازمان و تیمها ضروری است و باید بتوانید وظایف را به درستی تخصیص دهید و به هر فرد توضیح دقیقی در مورد کارش بدهید.
-
حتمآ بخوانید اهمیت برنامه ریزی در موفقیت سازمان
-
فروتنی و تواضع
مدیران موفق باید در انجام کارها و فعالیتهای خود متواضع باشند. برای کارکنان اهمیت دارد که مشاهده کنند مدیران نیز قابلیت اشتباه دارند.
چگونه مهارت های رهبری خود را تقویت کنیم؟
مدیران رهبر باید روی مهارت های رهبری و همچنین شناخت بیشتر تیم کار کنند تا بتوانند به هدف سازمانی خود به موقع دست پیدا کنند. مهارت های رهبری بسیار مهم هستند. چرا که آنها سبب میشوند یک مدیر بتواند با تیم ارتباط قوی و موثرتری بگیرد. برخی از مهارتهایی که مدیران رهبر باید آنها را بیاموزد عبارت است از:
شناختن نقاط قوت
برای تبدیل به یک مدیر موفق و تقویت مهارتهای مدیریتی اهمیت دارد که ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را به دقت شناسایی کنید. با شناخت نقاط قوت خود، میتوانید از آنها بهرهمند شوید. به عنوان مثال، اگر مهارت خوبی در مذاکره دارید، میتوانید بر روی وظایفی متمرکز شوید که نیاز به توانایی مذاکره دارند. میتوانید از تست MBTI نیز بهرهگیری کنید تا نقاط قوت و ضعف خود را شناخته و بر آنها کار کنید.
آیندهنگری
داشتن چشماندازی درباره آینده شرکت میتواند به تمام مدیران در پیشبرد اهداف کمک کند. همانطور که در تقویت مهارتهای شخصی خود مشغول به فعالیت هستید، نیز باید همیشه اهداف کوتاهمدت و بلندمدت خود را برای شرکت مشخص کنید. داشتن دید روشن نه تنها به شما بلکه به کارکنان شما نیز انگیزه میدهد. داشتن هدف مشخص، همچنین به شما کمک میکند تا بیشتر بر روی این اهداف تمرکز داشته باشید و این امکان را به شما میدهد که آینده آن اهداف را ببینید و برنامههای مشخصی را برای رسیدن به آن اهداف ایجاد کنید.
گوش بدهید پیش از آنکه صحبت کنید!
در راستای پیشرفت به عنوان یک مدیر، مهارت گوش دادن نیز باید در لیست مهارتهای شما جای بگیرد. این مهارت شامل توجه به گفتار تمام افراد در تیم و سازمان میشود. به دقت به کلمات آنها گوش کنید و به نگرانیها و نظرات آنها توجه نمایید و با استفاده از زبان بدن مناسب به آنها پاسخ دهید. این عمل نه تنها نشان از مهارت شنیدن مؤثر شماست، بلکه نشانگر اهمیتی است که به کارکنان خود میدهید.
تقویت مهارت تمرکز، متمرکز باشید!
اغلب مدیران با چالشهای متعددی در سازمان یا شرکت روبرو میشوند که تقریباً میتوان گفت همه آنها مهم خواهند بود و نیاز به انجام آنها در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد. به منظور انجام بهینه و کارآمد این وظایف، تمرکز را تمرین کنید. این مهارت به شما کمک میکند تا وظایف را با کارایی بیشتری انجام دهید و به طور کلی موفقیت شرکت شما را تسهیل میکند.
از کارکنان بازخورد بگیرید و انتقادپذیری را تمرین کنید!
یک راه عالی برای بهبود مهارتهای مدیریتی، درخواست بازخورد از کارکنان است. از آنها بپرسید که چگونه میتوانید بهترین مدیر برای آنها باشید یا چه تغییراتی میتوانید ایجاد کنید تا کارایی تیم و شرکت بهبود یابد. این اقدام نشان میدهد که نظرات و دیدگاههای آنها برای شما اهمیت دارد و همچنین به شما را در درک بهتری از روند کار و نیازهای تغییر در کارتان کمک میکند.
یادداشت پایانی
در پایان، مدیریت مؤثر و موفقیت در مسیر حرکت تیم و شرکت به تواناییهای مدیران رهبر بستگی دارد. توانایی در انجام وظایف با تمرکز، گوش دادن به بازخورد کارکنان، ایجاد چشمانداز برای آینده و شفافیت در ارتباطات اجتنابناپذیرند. انعکاس بر نقاط قوت و ضعف شخصی، تقویت مهارتهای مدیریتی و اهداف مشخص،دوره مدیر عاملی حرفه پلاس مسیری به سوی رهبری موفق و توسعه پایدار شرکت ها را پیش پای شما قرار داده است.