امروزه با پیشرفت دانش و فناوری و همه گیر شدن فضای اینترنت در تمام دنیا کمتر کسی پیدا میشود که با یوتیوب و تاثیر این پلتفرم بر زندگی ما آشنا نباشد.یوتیوب به عنوان یکی از پرطرفدارترین وبسایتها و پلتفرمهای ویدیویی در جهان شناخته میشود.پلتفرم یوتیوب دومین وبگاه پرطرفدار جهان پس از گوگل و پیش از فیسبوک بزرگترین شاخهٔ گوگل است که در نوار ابزار این وبگاه دیده میشود.این سطح معروفیت در جهان به دلیل تعداد بسیار زیاد کاربران فعال و حجم عظیم محتوا که در آن بارگذاری میشود به وجود آمده است.
تاسیس یوتیوب
یوتیوب (YouTube ) در سال 2005 توسط 3 نفر از کارمندان سابق پِیپَل ( PayPal ) به نام های چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم ایجاد شد. این سه دوست پس از شرکت در یک جشن و بعد از اینکه در پایان جشن یکی از دوستان آنها برای به اشتراک گذاری یک ویدئو از جشن با دیگران دچار مشکل میشود همچنین مشاهده موفقیت وبگاه فلیکر که یک وبگاه برای به اشتراک گذاری عکس ها بود باعث میشود تا چاد هرلی، استیو چن، و جاوید کریم به فکر ایجاد یک بستر برای به اشتراک گذاری ویدئو شوند.
چاد هارلی
چاد مردیت هرلی در 24 ژانویه 1977 در ریدینگ، پنسیلوانیا ایالات متحده در خانواده دان و جوآن هرلی به دنیا آمد. او دومین فرزند از سه فرزند و پسر بزرگشان است.چاد از کودکی به هنر علاقه مند شد و در دوران رشد مهارت های هنری قابل توجهی از خود نشان داد.او همچنین در سال های دبیرستان به رایانه و رسانه های الکترونیکی علاقه مند شد.
چاد هارلی در "دبیرستان توئین والِی" در الورسون پنسیلوانیا تحصیل کرد و فارغ التحصیلی خود را در سال 1995 به پایان رساند. سپس چاد هرلی در «دانشگاه ایندیانا پنسیلوانیا» تحصیل کرد و از آنجا مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای زیبا در سال 1999 دریافت کرد.پس از فارغ التحصیلی از کالج، هرلی در «پی پال» مشغول به کار شد. او عمدتاً روی رابط کاربری سایت متمرکز شد و در طراحی لوگوی اصلی «پی پال» شرکت آمریکایی که یک سیستم پرداخت آنلاین را در سراسر جهان اجرا میکند مشارکت داشت.
استیو چن
استیو چن در 25 آگوست 1978 در شهری به نام چن شی چون در تایوان به دنیا آمد. پدرش یک تجارت موفق در تایوان داشت و تصمیم گرفت در سال 1984 خانواده را به ایالات متحده نقل مکان کند تا چشم انداز شرکتش را بیشتر کند. چن در کودکی در یک مدرسه خصوصی در تایوان تحصیل کرد و پس از ورود به ایلینوی هنگامی که مهاجرت خانواده به پایان رسید تحصیلات خود را در یک مدرسه دولتی در ایالات متحده ادامه داد. بعداً چن در مدرسه راهنمایی واشنگتن در آرورا تحصیل کرد و سپس برای چند سال به دبیرستان غرب آرورا رفت و بعد از آن به آکادمی معتبر ریاضی و علوم ایلینوی (IMSA) منتقل شد. در IMSA بود که تحصیلات او برای اولین بار شامل برنامه نویسی کامپیوتر و سایر مفاهیم مرتبط بود.
پس از IMSA، چن در دانشگاه ایلینویز (Urbana-Champaign) ثبت نام کرد و چندین سال دوره های علوم کامپیوتر را گذراند. یکی از حقایق جالب در مورد استیو چن این است که تحصیلات دانشگاهی او با استانداردهای سنتی موفقیت آمیز نبود و او هرگز مدرک لیسانس نگرفت.در سال 1998 تنها چند ماه به فارغ التحصیلی باقی مانده بودکه استیو تصمیم به ترک تحصیل میگیرد، البته این ترک تحصیل ناخواسته نبود. در عوض چن از مکس لوچین فارغ التحصیل دانشگاه ایلینوی که اکنون در صنعت فناوری در کالیفرنیا کار می کرد پیشنهاد کاری دریافت کرده بود. علیرغم علاقه خانواده چن این پیشنهاد را پذیرفت و در Confinity شروع به کار کرد، شرکتی که به زودی به PayPal تبدیل شد.
جاوید کریم
جاوید در 29 آوریل 1979 در مرسبورگ آلمان شرقی به عنوان فرزند ارشد از پدری بنگلادشی و مادری آلمانی با نام جاوید حبیب خان متولد شد. جاوید در خانواده دو خواهر و برادر دارد، جاوید از دوران کودکی به حیوانات علاقه داشت و اگر مهندس یا دانشمند کامپیوتر نبود، میتوانست دامپزشک باشد.البته که جاوید بعداً با فارغالتحصیلی از مؤسسه فناوری ایلینویز در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر، مسیر مهندس کامپیوتر شدن را در پیش گرفت.
چطور یوتیوب به یک غول در صنعت ویدئو آنلاین تبدیل شد؟
یوتیوب از زمان تأسیس خود در سال 2005 به تدریج به یک غول در صنعت ویدئو آنلاین تبدیل شده است. چیزی که یوتیوب را به یک غول تبدیل کرد رشد قابل توجه کاربران و محتوا در طول سالها بود. با گسترش اینترنت و بهبود فناوری اتصال استفاده از یوتیوب به سرعت افزایش یافت. کاربران میتوانستند ویدئوهای مورد علاقه خود را ببینند، ویدئوهای خود را ضبط کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند و با سایر اعضای جامعه یوتیوب در تعامل باشند. این مزایا باعث شد که یوتیوب به محبوبیت بیشتری نسبت به رقبای خود برسد.
در سال 2006، یوتیوب توسط شرکت گوگل به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری شد. این امر بازاریابی قدرتمند، منابع مالی بیشتر و تکنولوژی پیشرفته را برای یوتیوب فراهم کرد.همچنین یوتیوب در سالهای بعدی توانست با مدیریت مناسب و ارائه خدمات متنوع، تعداد کاربران و محتوا را به شدت افزایش دهد. الگوریتمهای هوشمند یوتیوب نیز به کاربران کمک کردند تا ویدئوهایی را که به دنبال آنها هستند را پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند.
حتمآ بخوانید دونیت گرفتن یا حمایت گرفتن در استارتاپ ها
روش های درآمد زایی یوتیوب
- تبلیغات : تبلیغات در ویدئوها یکی از مهمترین روشهای درآمدزایی یوتیوب است. یوتیوب به تبلیغ دهندگان اجازه میدهد تبلیغات خود را در ویدئوهای مختلفی که توسط سازندگان محتوا بارگذاری میشوند نمایش دهند. هر بار که تبلیغات در ویدئوها نمایش داده میشوند و کاربران با آنها تعامل داشته باشند (مثل کلیک یا نمایش تمام ویدئوی تبلیغاتی) یوتیوب درآمدی کسب میکند. این درآمد سپس بین یوتیوب و سازندگان محتوا تقسیم میشود.
- یوتیوب پرمیوم: یوتیوب پرمیوم یک سرویس اشتراکی است که به کاربران امکان میدهد بدون تبلیغات ویدئوها را تماشا کنند و به مزایای اضافی دسترسی پیدا کنند. هر کاربر که عضو یوتیوب پرمیوم هست هزینه اشتراکی را به یوتیوب پرداخت میکنه. سپس درآمدی که از این اشتراکها جمعآوری میشود بین یوتیوب و سازندگان محتوا تقسیم میشود.
- برنامههای همکاری با سازندگان محتوا: یوتیوب امکان همکاری با سازندگان محتوا را فراهم میکند. در این مدل سازندگان محتوا از طریق برنامههایی که توسط یوتیوب ارائه میشود درآمد کسب میکنند. این شامل دریافت درآمد از تبلیغات در ویدئوها، عضویتهای پرداختی کاربران (مانند یوتیوب پرمیوم) و همکاری با برندها و شرکتها برای تبلیغ محصولات و خدماتشان است.
- یوتیوب موسیقی: یوتیوب موسیقی یک سرویس استریم موسیقی است که به کاربران امکان میدهد به موسیقی روی یوتیوب در هر زمانی دسترسی پیدا کنند. کاربران این سرویس برای استفاده از آن هزینه اشتراک را به یوتیوب پرداخت میکنند و یوتیوب از این اشتراکها درآمد کسب میکند.
- حتمآ بخوانید 7 استراتژی طلایی برای درآمد زایی از یوتیوب
-
آینده یوتیوب
آینده یوتیوب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله تغییرات فناوری، رقابت از سوی سایر پلتفرمها و تغییرات در ترجیحات کاربران. با این حال یوتیوب همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. آینده یوتیوب روشن است و این پلتفرم همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و به یکی از منابع اصلی سرگرمی و اطلاعات برای مردم در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.
چند روند تاثیر گذار بر رشد یوتیوب
- رشد محتوای ویدئویی زنده: محتوای ویدئویی زنده در سالهای اخیر به سرعت در حال رشد است. این امر به دلیل افزایش محبوبیت پلتفرمهای پخش زنده مانند Twitch و TikTok است. یوتیوب نیز در حال سرمایهگذاری در محتوای ویدئویی زنده است و انتظار میرود که این روند در سالهای آینده ادامه داشته باشد.
- ظهور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال تبدیل شدن به فناوریهای مهمی در جهان هستند. این فناوریها میتوانند تجربه تماشای ویدیو را به طور چشمگیری تغییر دهند. یوتیوب نیز در حال سرمایهگذاری در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است و انتظار میرود که این فناوریها در آینده نقش مهمی در پلتفرم ایفا کنند.
- تمرکز بر محتوای محلی: یوتیوب در حال گسترش حضور خود در بازارهای محلی است. این امر به دلیل افزایش رقابت از سوی پلتفرمهای محلی است.