با پیشرفت دنیای تجارت و توجه بیشتر به موفقیت کسب و کارها، مفاهیم جدیدی در حال شکلگیری است که شاید شما قبلتر از این اصلا اثری از آنها مشاهده نمیکردید. در این بین، هک رشد یکی از مفاهیمی است که از زمان معرفی آن وقت زیادی نگذشته است اما اهمیت آن برای کسب و کارها قابل توجه بوده است. در صورتی که پاسخ به سوال هک رشد چیست برایتان مهم باشد، بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با مفاهیم و تکنیکهای آن آشنا شوید.
زمانی که از موفقیت کسب و کارها صحبت میکنیم منظور ما تمامی ابعاد موفقیت است و در این مسیر، سرعت رسیدن به موفقیت و میزان بودجه صرف شده بسیار اهمیت دارد. این موضوع بهخصوص در مورد استارتاپها به یک دغدغه مهم تبدیل شده است که سرعت موفقیت و میزان بودجه در آن به عنوان دو امر حیاتی به شمار میرود. مفهوم Growth Hacking درواقع تمامی مزیتهایی را برای صاحبان کسب و کار فراهم میکند که شامل سرعت بخشیدن به موفقیت و تحلیل دقیق نتایج است. البته، با توجه به استفاده از دادههای تحلیلی و آمارهای متعدد، میتوانیم در این روش میزان بودجههای تخصیص داده شده برای بخشهای مختلف را نیز تنظیم کنیم.
هک رشد چیست؟
در واقع، این روش توانایی مقابله با مشکلات تجاری و ارائه راه حلهای مناسب و سریع برای آنها است. در Growth Hacking شما ابزارهای متعددی را در اختیار دارید تا بتوانید مشکلات تجارتها و کسب و کارها را برطرف کنید که یکی از اصلیترین آنها جذب مشتریان و تحلیل رفتار آنها خواهد بود. باید گفت، از مشخصههای اصلی یک هکر رشد قدرت بالای تحلیلی و تجزیه آمارهایی است که از رفتار مشتریان و مخاطبان به دست آمده است و در این مسیر، مطمئنا استفاده از ابزارهای دیجیتال نیز کار ما را آسانتر خواهد کرد.
بنابراین، در صورتی که به دنبال جواب سوال هک رشد چیست هستید، بهترین پاسخ این است که این مفهوم به تجارتها و بهخصوص استارتاپها کمک خواهد کرد تا با تحلیلهای درست و با سرعت عالی به موفقیت برسند. باید گفت، متخصصان، بازاریابها و کارآفرینها نیز این مفهوم را یکی از بهترین روشها برای توسعه تجارت میدانند و بسیاری از آنها معتقد هستند آینده کسب و کارها و بازاریابی روی آن تمرکز دارد.
تاریخچه هک رشد
برای اطلاع از تاریخچه استفاده از این روش باید چند سال به عقب برگردیم. درست زمانی که سین الیس در سال ۲۰۱۰ با تفسیر سوال هک رشد چیست آن را توضیح داد، متخصصان نیز به اهمیت استفاده از آن پی بردند. پس از معرفی این روش توسط سین الیس بود که صدها استارتاپ با کمک گرفتن از آن توانستند موفقیتهای بسیاری را به دست آورند و از تکنیکهای عملی این روش در مسیر بهبود کسب و کار خود استفاده کنند.
سین الیس را میتوان پایهگذار اصلی هک رشد تلقی کرد. وی موسس شرکت Qualaroo و GrowthHackers است و با ارائه این روش در یکی از پستهای وبلاگ خود و تفسیر سوال هک رشد چیست، اهمیت آن را برای دنیای بازاریابی توضیح داد. باید گفت، زمان زیادی از معرفی این روش نگذشته است اما به دلیل قابلیتهای متعدد، میتوان آن را یکی از بخشهای اساسی کسب و کارهای موفق دانست.
آشنایی با مفاهیم و تکنیکهای خلق رشد
قبل از هر چیز و برای درک صحیح از نظریه هک رشد چیست، بهتر است از مفاهیم آن و اهداف این کار مطلع شویم. یک متخصص Growth Hacking تمرکز اصلی خود را روی رشد و توسعه فرصتها قرار میدهد و براساس آزمایشهای متعدد، سعی دارد تا بهترین نتایج را به دست آورد. در این مسیر مطمئنا باید از دادههای کسب و کار و آمار مختلف نیز استفاده کرد تا با تجزیه و تحلیل نتایج، بتوان دید بهتری نسبت به رفتار مشتریان به دست آورد.
متخصصان با انتشار مطالب بسیاری در پاسخ به مفهوم هک رشد چیست، تکنیکهای آن را توضیح دادهاند. تکنیکها و تواناییهای یک هکر رشد شامل موارد متعددی هستند که میتوان به صورت زیر بیان کرد:
- توانایی طراحی جذاب لندینگ پیجهای اینترنتی
- توانایی ارائه طرحهای جذاب وب سایتها
- طراحی بخشهای مختلف بصری مانند لگوی برند، فونت و حتی رنگ بندیها
- تخصص در اجرا و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی در کانالهای مختلف
- درک مناسب از زبانهای برنامه نویسی وب مانند HTML و CSS
- توانایی استفاده از ابزارهای تحلیلی و آماری مانند گوگل تگ منیجر و گوگل آنالایتیکس
- تخصص در هوش مصنوعی و توانایی به کارگیری آن در کسب و کارها
باید گفت، بسیاری از تواناییها برای متخصصان این حوزه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها نیز توانایی تحلیل مسائل مختلف تجارت و کسب و کار است. یک هکر رشد باید بتواند از روشهای مختلف کمک بگیرد و نقشه راه مدونی در اختیار داشته باشد تا با استفاده از آن سریعترین راه برای موفقیت فراهم شود. البته، متخصصان مختلفی مفهوم هک رشد چیست را توضیح دادهاند و نقشه راه آن را ارائه کردهاند که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.
دلایل استفاده از هک رشد
در صورتی که آشنایی خوبی با دنیای کسب و کار و تجارت داشته باشید، حتما با دغدغههای مختلف آن روبرو شدهاید. از جمله اصلیترین این مسائل سرعت در رسیدن به اهداف و موفقیتها است که این مورد را میتوان بسیار حیاتی دانست. البته، ما با مسئله دیگری نیز مواجه هستیم که میزان بودجه تخصیص داده شده است و شاید این مورد محدودیتهای مختلفی برای فعالان بازاریابی به وجود آورد.
در حالت کلی، این دو مسئله را میتوان دارای اهمیت زیادی دانست که هدف ما از به کارگیری مفهوم هک رشد نیز دقیقا رسیدن به سرعت بالا در موفقیت و توانایی در تخصیص دقیق بودجه است. در حالتی که بتوانیم تحلیل صحیحی از رفتار مشتریان به دست آوریم، مطمئنا سرعت عمل ما در موفقیت افزایش خواهد داشت. در کنار آن توانایی تحلیل آماری نیز میتواند به اختصاص دادن بودجهها برای کانالهای مختلف تبلیغاتی موثر باشد. این اهداف همان مواردی هستند که ما در حوزه Growth Hacking توجه زیادی به آنها داریم. دلایل دیگر شامل موارد زیر هستند:
- سرعت تغییر در دنیای بازاریابی و الزام به تحلیل شرایط
- اهمیت تحلیل دادههای کسب و کار
- وجود وقفههای مختلف در بازار و نیاز به مطابقت با شرایط آن
- نیاز به سرعت عمل در بازاریابی و رسیدن به مشتریان و مخاطبان هدف
نقشه راه هک رشد چیست؟
نقشه راه Growth Hacking از جمله مواردی است که با مطرح کردن سوال هک رشد چیست، باید به آن بپردازیم. نقشه راه دقیقا همان راهی است که به ما در مقابله با مشکلات کسب و کار و یافتن راه حلها کمک میکند تا بتوانیم تکنیکهای مختلف را برای رسیدن به موفقیت به کار بگیریم. متخصصان این حوزه نقشه راه مناسبی را ارائه دادهاند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
سرعت مهمتر از کامل بودن است
شاید با دیدن این جمله کمی تعجب کنید؛ اما دقیقا هدف ما در دنیای تجارت آنلاین همین موضوع است. براساس گفته متخصصان کسب و کار، انجام آزمایشهای کوچک و متعدد و نتیجه گرفتن معقول، بهتر از تلاش برای ۱۰۰ درصد بودن است. همانگونه که برای بیان مفاهیم هک رشد چیست، جف بزوس مالک آمازون نیز به این نکته تاکید دارد. به گفته وی: اگر تعداد آزمایشها را در سال دو برابر کنید، درواقع میزان نوآوری و خلاقیت را دو برابر کردهاید و راه موفقیت هموارتر شده است.
ما باید تلاش کنیم تا در آزمایشهای کوچک و سریع نتایج معقولی به دست آوریم و تجربیات آن را در آینده و در دیگر آزمایشها به کار بگیریم. با این کار، میتوانیم رشد بیشتر و مخاطبان متعددی را به دست آوریم. برای درک بهتر این موضوع بهتر است دو شرکت آمازون و اپل را در نظر داشته باشید. شرکت آمازون با استفاده از روشهای سریع، سعی در موفقیت دارد و این در حالی است که شرکت اپل به دنبال نتایج عالی و بینقص است؛ با کمی تحقیق شما میتوانید براساس تعداد مشتریان این دو شرکت و میزان درآمد آنها موفقیت هر کدام را مشاهده کنید.
به روشهای جایگزین توجه زیادی داشته باشید
مطمئنا با در نظر داشتن اهدافمان از کسب و کار میتوانیم مفهوم هک رشد چیست را درک کنیم و آن را به نحو احسن به کار بگیریم. از جمله اهداف مهم ما یافتن روشهای معقول و عملی برای مشکلات تجارتها است که این کار تنها با وجود یک تفکر باز و وسیع فراهم خواهد شد. باید گفت، از جمله مهمترین ویژگیهای یک هکر رشد نیز این است تا با استفاده از فضای فکری وسیع بتواند روشهای عملی و جایگزین مناسبی را ارائه دهد.
مطمئنا مشکلات تجارتها از مواردی است که مانع رشد و توسعه آن خواهد شد و در این مسیر، شرکتهایی که از روشهای جایگزین استفاده نمیکنند از رسیدن به موفقیت باز خواهند ماند.
- در این مسیر، یافتن و تشخیص مشکل اصلی از اهمیت اساسی برخوردار است.
با تشخیص سریع مشکلات اصلی، متخصصان میتوانند روش مناسبی را برای برطرف کردن آن ارائه دهند و با این کار موفقیت کسب و کار تضمین خواهد شد.
توجه به دادههای به دست آمده از کسب و کار
شاید چند سال قبلتر از این مدیران بازاریابی با مشکلات مختلفی در مورد تخصیص بودجهها مواجه بودند. برای نمونه، حدود بیست سال قبل که کسی با مفهوم هک رشد چیست آشنا نبود، تخصیص بودجهها برای کارهای بازاریابی و تبلیغات زیاد دقیق نبود و ملاک اصلی معروف بودن کانالهای تبلیغاتی مانند تلویزیون بود.
اما اکنون همه چیز تفاوت دارد و ما با ابزارهایی سر و کار داریم که راه حلهای بسیار عالی را پیش رویمان قرار دادهاند. با استفاده از ابزارهای تحلیلی و آماری به آسانی میتوان کانالهای موفق تبلیغاتی را برای کسب و کار تشخیص داد و میزان بودجه عملیاتی در هر کدام را مدیریت کرد.
اهمیت استفاده از هوش دیجیتال در هک رشد
در دنیای امروزی شمایی که به دنبال پاسخ سوال هک رشد چیست هستید، مطمئنا باید در مورد هوش دیجیتال نیز مطالعه زیادی داشته باشید. استفاده از این روش در دنیای کسب و کارها روز به روز در حال افزایش است و باید گفت، در سالهای آینده نیز بسیاری از کاربردها برای آن برنامهریزی شده است. در واقع، هوش دیجیتال روشی آسان برای ما فراهم خواهد کرد تا بتوانیم به سرعت با دنیای دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین مطابقت پیدا کنیم.
برای توضیح بیشتر این موضوع بهتر است تغییرات بسیار زیاد در بازاریابی را در نظر داشته باشید که در صورت توجه نکردن به آنها، ممکن است از میدان رقابت دور بمانیم. برای نمونه، شاید ایمیل مارکتینگ در چند سال قبل کاربرد بسیار زیادی داشت اما شاید امروزه این کاربرد کمتر شده باشد. در کنار این موضوع ایجاد روشهای دیگر بازاریابی و درک صحیح از کاربرد آنها نیز اهمیت زیادی دارد. هوش دیجیتال این امکان را فراهم میکند تا بتوانیم به سرعت این تغییرها را تشخیص دهیم و از آنها برای موفقیت استفاده کنیم.
هکر رشد کیست؟
از جمله مفاهیمی که با مطرح کردن پرسش هک رشد چیست به میان میآید، هکر رشد است. درواقع، یک هکر رشد به فردی گفته میشود که تواناییهای مورد نظر برای موفقیت کسب و کار و ارائه روشهای موفقیت سریع برای آن را دارد. هر فردی که در این حوزه فعالیت دارد، باید تواناییهای متعددی داشته باشد که میتوانیم تحلیل رفتاری مشتریان و مخاطبان و توانایی حل مسئله را بیان کنیم.
نکته مهم این است که ما نمیتوانیم مفهوم سرعت و موفقیت را در این روش از هم جدا کنیم و در این روش باید به صورت همزمان هر دوی این موارد را در نظر داشته باشیم. در این بین، به دلیل استفاده ما از ابزارهای آماری و تحلیلی، میتوانیم کانالهای مهم تبلیغاتی و با اهمیت را شناسایی کنیم و بودجههای بازاریابی را نیز مدیریت کنیم. این همان هدف اولیه ما برای پاسخ به سوال هک رشد چیست در توسعه تجارت و کسب و کارمان بود که در صورت داشتن یک برنامه صحیح به راحتی فراهم خواهد شد.
هکر رشد چه کارهایی انجام میدهد؟
در حالت کلی میتوان ویژگیهای زیر را در یک متخصص هکر رشد جستوجو کرد که انتظار اصلی از وی ارائه روشهای مناسب برای موفقیت سریع کسب و کارها است:
- توانایی تحلیل آمار کسب و کار و رفتار مشتریان
- توانایی مدیریت تبلیغات در فضاهای آنلاین
- قدرت همکاری تیمی با دیگر اعضا
- قدرت تشخیص راههای مناسب برای رسیدن به درآمد
- توانایی ایجاد روشهای جذب مشتریان و مخاطبان
بسیاری از متخصصان این حوزه به اهمیت استفاده از این روش اذعان دارند و نقشه راه عملی را برای آن بیان کردهاند. با درک صحیح از مفاهیم هک رشد چیست، فعالان تجارت و کسب و کار مطمئنا میتوانند از مزایای آن برای موفقیت سریع استفاده کنند که در این مسیر میزان بودجههای تخصیص داده شده نیز به صورت بهینه و معقول خواهد بود.