یکی از موضوعات داغ در راهاندازی استارتاپها و قدرت بخشیدن به تجارتهای قدیمیتر یا سنتی برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ است. اما برندسازی دیجیتال چیست و چرا برای یک کسبوکار موفق الزامی است؟
یک برند بدون حضور دیجیتالی مانند ماشینی است که چرخ ندارد. این یعنی که قرار نیست به جایی برسد. البته که برندسازیهای قدیمی که به آن آنالوگ گفته میشود نیز از بین نرفتهاند و همچنان در مسیر خود قرار دارند، اما تجارتهای امروزی نیاز به ایجاد تفاوت و تنوع دارند و باید از ابزارهای برندسازی دیجیتال استفاده کنند تا حضور خود در دنیای واقعی را استحکام ببخشند.
در این مقاله نگاهی به استراتژی برندینگ خواهیم انداخت و راهنماییهای ضروری برای یک فرایند برندینگ یا دیجیتال برندینگ مناسب مطابق با اصول سئو، سوشال مدیا (شبکههای اجتماعی) و دیگر روشهای برندسازی را بررسی خواهیم کرد.
برندسازی دیجیتال چیست ؟
چرا باید بدانیم که برندسازی دیجیتال چیست؟ برندسازی دیجیتال یک فرایند استراتژیک، خلاقانه و مهم است تا به مشتریان بالقوه خود بگویید که شرکت شما در چه زمینهای فعالیت میکند، شما که هستید، اهمیت کار شما چیست، چرا آنها باید به شما اعتماد کنند و چه چیزی را میتوانند از شما انتظار داشته باشند. پس از اینکه یک کسبوکار به راه انداختید و اولین محصول خود را نیز تولید کردید باید یک هویت برند برای خود شکل داده و آن را در اولویت اصلی خود قرار دهید.
دیجیتال برندینگ در اصل تمام آن چیزی که به شما مربوط میشود؛ شامل اینکه چه کارهایی انجام میدهید و چطور این کارها را انجام میدهید را در قالب یک فرایند ساده و به یاد ماندنی به افراد میرساند و کمک میکند تا مردم شما را به خاطر بسپارند و یک تعامل مستمر با شرکت شما برقرار کنند.
بنابراین برای اینکه بتوانید در کسبوکار خود به موفقیت برسید باید سه اصل برند، برندسازی و هویت برند را رعایت کرده و درک کنید چرا که هر سه این مورد به یکدیگر وابسته هستند.
برند شما همان مسیری است که دنیای خارجی میتواند شرکت شما را درک کند.
- بهترین پاسخ برای سوال برندسازی دیجیتال چیست را میتوان در این عبارت یافت: «برندسازی دیجیتال فرآیند طراحی و ساخت یک برند منحصر به فرد و به یاد ماندنی در دنیای دیجیتال است»
- هویت برند نیز مجموعهای از المانهای خلاقانه است که در فرایند برندسازی گنجانده میشود تا شرکت ارزشها و اهداف آن را به جهان خارجی منعکس کند.
بیشتر بخوانید: برندسازی یا برندینگ (Branding) چیست؟
آشنایی با اهمیت برندسازی دیجیتال
برندسازی دیجیتال چگونگی طراحی و ساخت برند به صورت آنلاین از طریق ابزاری همچون وب سایتها، اپلیکیشنها، شبکههای اجتماعی، ویدیو و موارد مشابه است. دیجیتال برندینگ از ترکیب دیجیتال مارکتینگ و برندینگ اینترنتی حاصل میشود و میتواند هویت یک برند را به صورت آنلاین توسعه بدهد.
اما به راستی چرا دیجیتال برندینگ تا این اندازه مهم است؟
برای رسیدن به پاسخ این سوال کافیست که به موبایل خود نگاهی بیندازید. همه ما از دستگاههای مختلفی استفاده میکنیم و اکثرا با دنیای بزرگی از طریق لنزها، اینترنت و اپلیکیشنها ارتباط داریم که برندسازی را برای رسیدن به مشتریان هدف و تبدیل آنها به مشتریان دائمی پررنگ میکند.
برندسازی دیجیتال هر شرکتی را قادر میسازد تا حضور خود را در تمام پلتفرمهای شناخته شده تثبیت کند.
در نتیجه اهمیت برندسازی دیجیتال چیست؟ اهمیت برندسازی دیجیتال زمانی محقق میشود که ارزشهای یک شرکت با مشتریان آن به صورت موثری تطابق پیدا کند. این یعنی که مشتری بفهمد شما چه ارزشهایی دارید و چرا باید روی ارزشهای شما حساب کند.
برندسازی دیجیتال همانند فکر کردن درباره مشتریان بالقوه است تا چطور بتوانند شناخت کافی از برند داشته باشند، بدانند که چه تفاوتهایی میان این برند و برندهای مشابه دیده میشود و چه چیزی در این برند خاص جلوه میکند. به این ترتیب زمانی که یک بازدید کننده از وب سایت بتواند اصول شرکت و برندینگ شما را بفهمد تصمیمگیری برای خرید کاهش یافته و نرخ خرید واقعی افزایش پیدا میکند.
مزایای دیجیتال برندینگ در کسب و کار امروز
اگر اصول برندسازی دیجیتال به درستی انجام پذیرند مشتریان احساس خواهند کرد که شخصا با شرکت، محصولات آن و ماهیت برند ارتباط دارند. برندی که به درستی ساخته شده باشد رابطه میان کاربران را شکل میدهد و شرکت را قادر میسازد تا در تعاملات روزمره با مشتریان خود در پلتفرمهایی که آنها حضور دارند صحبت کند.
-
ارتباط با مشتریان
یک فرایند برندسازی دیجیتالی موفق کمک میکند تا مشتریان احساس کنند که شما به صورت مستقیم با آنها صحبت میکنید، به ویژه اینکه در همان پلتفرمی قرار دارید که آنها با اعضای خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار میکنند. بنابراین نیاز است که کاملا شخصی و مفهومی کار کنید تا بتوانید مشتریان جدید را به مشتریان دائمی تبدیل کنید.
در اصل برندسازی دیجیتال ارتباط میان مشتری و شرکت را تسهیل میبخشد که میتواند موارد بسیار سادهای همچون پیدا کردن راحت آدرس وبسایتها و موارد مشابه آن باشد. حضور آنلاین برای یک برند اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که اگر مشتریان نتوانند شما را از طریق پلتفرمهای آنلاین پیدا کنند ذهنیتی از موجودیت شما نخواهند داشت.
-
محبوبیت سریع، بازدید میلیونی
یکی دیگر از مزایای برندسازی دیجیتال دست یافتن به محبوبیت سریع و بازدیدهای میلیونی در شبکههای اجتماعی محبوب است که آن را با عبارت «وایرال» میشناسیم.
اگر یک شرکت بتواند با محتواهای کوتاه و تاثیرگذار در قالب یک برندسازی درست انعکاس یابد، میلیونها تومان در هزینه تبلیغات خود صرفه جویی میکند چرا که خوانندگان و بازدیدکنندگان شروع به اشتراکگذاری این محتوا، کامنت گذاشتن درباره آن و لایک کردن آن میکنند که چنان ارزشی را برای یک شرکت به وجود میآورد که نمیتوان آن را با پول مقایسه کرد.
بیشتر بخوانید: پلتفرم برند خود را بسازید
روشهای دیجیتال برندینگ
تا به اینجای مقاله دریافتید که برندسازی دیجیتال چیست ؟ اهمیت دیجیتال برندینگ چیست و چرا در اولویت بالای کسبوکارها قرار دارد. در بخشی از مقاله مزایای دیجیتال برندینگ را توضیح دادیم و مشخص شد که این مقوله میتواند یک تبلیغات هدفمند و بدون هزینه باشد اما روش های دیجیتال برندینگ چیست؟
لوگو
لوگو تصویری ساده و اولین عنصری خواهد بود که مشتریان شما از طریق آن مفهوم برند را درک کرده و با آن ارتباط میگیرند. برای مثال، به برند اپل فکر کنید. اولین چیزی که در ذهن شما میآید لوگوی معروف سیب گاز زده آن است و این قدرت لوگو در برندسازی را نشان میدهد.
لوگو باید با شخصیت و ارزشهای کسبوکار شما تطابق داشته باشد، صنعت و مخاطبان هدف شما را نیز به درستی نشانه بگیرد. یک لوگو باید به یاد ماندنی باشد تا بتواند تاثیر گذار بماند و نباید به قدری پیچیده طراحی شود که مخاطب نتواند آن را به خاطر بسپارد و یا با شنیدن نام برند شما، تصویرسازی نکند.
یکی از نکات مهم در طراحی لوگو سایزهای مختلف آن بر اساس پلتفرمهایی است که قرار است لوگو در آنها نمایش داده شود، مانند پلتفرمهای آنلاین و تابلوهای تبلیغاتی خیابانی.
وب سایت
اهمیت طراحی وب سایت در برندسازی دیجیتال چیست؟ اگر لوگو را نماد کسبوکار بدانیم، وب سایت را موقعیت جغرافیایی آن در دنیای مجازی میتوان عنوان کرد. زمانی که یک مشتری بخواهد دفتر شما را پیدا کند، ساعات کاری شما را بداند، فهرست محصولات شما را ببیند و یا به شما پیام بدهد در گوگل به دنبال شما میگردد و اگر شما را نیافت او را از دست خواهید داد.
تولید محتوا
برای آنکه بتوانید رتبه خود را در نتایج موتورهای جستجوگر بهبود بدهید و به مشتریان بالقوه خود امکان یادگیری درباره کسبوکار و موضوعات مربوط به آن را فراهم کنید باید در استراتژی برندسازی دیجیتالی خود محتوا را بگنجانید. تولید محتوا به شما در داشتن لیدهای بیشتر، درآمد بالاتر و ترافیک هدفمندتر کمک خواهد کرد.
البته برای این مسیر محتوای با کیفیت را میتوان کلید ماجرا دانست. محتوای با کیفیت به شما این امکان را میدهد تا کیوردهای هدف خود را مطابق با نیاز تجارت در گوگل به دست بیاورید و به سوالاتی که در ذهن مخاطب شکل میگیرد پاسخ بدهید. این محتوا میتواند برای شما در بهبود عملکرد رنکینگ یا رتبه در گوگل مشکلگشا باشد.
شبکههای اجتماعی
به صرفهترین و قدرتمندترین شیوه برای برندسازی دیجیتال چیست؟ برای پاسخ به این سوال ببینید که بیشتر روز خود را در فضای اینترنت کجا میگذرانید؟ بدون شک شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، تلگرام و اینستاگرام در صف اول قرار دارند.
شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا با مشتریان فعلی و بالقوه خود ارتباط برقرار کنید و روابط خود را با آنها شکل بدهید.اگر سوالی برای آنها به وجود آمده باشد که مربوط به خدمات و یا محصولات شما باشد، میتوانند از طریق این درگاه پاسخ خود را به سرعت دریافت کنند.
علاوه بر این، با رصد شبکههای اجتماعی خود میتوانید ترندهای کلیدی را شناسایی کرده و نسبت به افکار مشتریان و نظرات آنها پیرامون استراتژی برند خود بینش درستی به دست بیاورید. چنانچه بخشی از زمان کاری خود را به پاسخگویی کامنتها بپردازید مخاطبان میفهمند که شما برای آنها ارزش قائل هستید و میتوانند خود را در برند شما تاثیرگذار بدانند.
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی
با در نظر گرفتن پلتفرمهای آنلاین به راحتی میتوان از بخش ایمیل غافل شد، اما هنوز هم دود از کنده بلند میشود! ایمیل میتواند یک راه ساده برای رساندن پیام به مخاطب به ویژه آنهایی که از شبکههای اجتماعی دوری میکنند باشد.
سخن پایانی
در این مقاله توضیح دادیم که برندسازی دیجیتال چیست و چرا اهمیت زیادی برای یک کسبوکار دارد. هویت برندینگ شما در دنیای دیجیتال میتواند به سودآوری بیشتر کمک کند و در عین حال، رضایت مشتری را افزایش دهد.
برندسازی دیجیتال مجرایی است تا مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار تبدیل شوند و با شنیدن نام شما، تصویر درستی در ذهن خود یافته و یا آن را برای دیگران نیز تصویر کنند.
بیشتر بخوانید: مدیریت برند چیست؟ معرفی مهم ترین اصول در مدیریت برند