در هر فروش دو گروه وجود دارند مشتری و خریدار ارتباط بین این دو باعث میشود تا فروش انجام گیرد ارتباط داد فروش بسیار مهم است اگر به درستی انجام نگیرد فروش نیز میسر نخواهد شد ارتباط در فروش در اثر ایجاد یک کانال بین مشتری و فروشنده است و همینطور نحوه برخورد با مشتری باید در این ارتباط مدنظر قرار گیرد و آن پرداخته شود اگر ارتباطات وجود نداشته باشد فروش هم در کار نیست و برای افزایش فروش هر محصول و یا خدماتی ارتباطات در فروش را به خوبی مد نظر قرار داد.
در فروش دو گروه وجود دارند؛ مشتری و خریدار. ارتباط بین این دو باعث میشود تا فروش انجام گیرد. ارتباط در فروش بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نگیرد فروش نیز میسر نخواهد شد. ارتباط در فروش در اثر ایجاد یک کانال بین مشتری و فروشنده است. همینطور نحوه برخورد با مشتری باید در این ارتباط مدنظر قرار گیرد و به آن پرداخته شود. اگر ارتباطات وجود نداشته باشد فروشی هم در کار نیست. برای افزایش فروش هر محصول و یا خدماتی، ارتباطات در فروش را باید به خوبی مد نظر قرار داد.
ارتباط موثر در فروش به چه صورت است؟
هرچند ممکن است ارتباطات در نگاه اول ساده به نظر برسد؛ اما بهتر است بدانید که این کار اصلا ساده نیست و روی روابط شما تاثیر بسیار شگرفی دارد. به همین علت اکثر افراد ممکن است با حالی که تصور میکنند ارتباطات گستردهای دارند؛ اما در ارتباطات و تعاملات خود موفق نباشند.
در اصل برای هر مسئلهای در ذهن یک فرد، ساختاری شکل میگیرد و ارتباط هنگامی مورد نیاز میشود که فرد ترجیح میدهد تا این ساختار را به همان گونه که هست به دیگری منتقل کند.
بدین صورت ارتباط موثر در فروش زمانی شکل میگیرد که بتوانیم ساختاری را که در ذهن خودمان از محصول یا خدمات شکل گرفته است، به من فرد دیگری انتقال دهیم. از ابزاری کلامی و غیرکلامی در این مواقع استفاده میشود. در اصل ارتباط مؤثر رابطهای است که طرف مقابل به خوبی پیام شما را با حداکثر دقت دریافت میکند و ساختار مورد نظرتان را درک کرده و در ذهن خود شکل میدهد. به همین علت فرستنده پیام و که در شرایط فروش، تولید کننده و یا بازاریاب محصول است، مسئولیت تمام ارتباط مؤثر را برعهده دارد و باید به گونهای این مسئولیت را به اتمام برساند که پیام کامل و بدون سوء تفاهم به طرف مقابل القا شود.
انواع ارتباطات در فروش
به لطف تکنولوژیهای جدید، امروزه ارتباطات مؤثر بسیار راحت قابل شکلگیری است. فقط کافی است شما پیام مناسبی را انتخاب کنید، مخاطبان مناسبی را برگزینید و در زمان مناسب پیام تان را با آنها ارسال کنید. حال انواع ارتباطات را در دسترس دارید که به بررسی آنها میپردازیم:
ارتباطات مستقیم و زبانی
ساده ترین نوع ارتباط در فروش که میتوانید با دیگران داشته باشید، به صورت مستقیم است. یعنی که به صورت فیزیکی با کسی ارتباط داشته باشید، از نزدیک او را ببینید، با او صحبت کنید و پیام خود را در حین صحبت کردن به مشتری ارائه دهید.
ارتباطات تلفنی
پس از اینکه ارتباطات به صورت مستقیم با بزرگتر شدن جامعه هدف، کمی مشکل شد. همچنین با روی کار آمدن تلفن و ارتباطات تلفنی، بسیاری از کسب و کارها به صورت تلفنی با مشتریان خود در ارتباط بودند. به عنوان مثال اگر شرکت یا شخصی میتوانست مشتری بالقوه برای محصولات و کالاهای شما باشد، با برقراری ارتباط تلفنی با آنها و توضیح در مورد خدمات یا محصولات خود میتوانستید فروش بیشتری را رقم بزنید و آنها را به یک مشتری بالفعل تبدیل کنید. در این مواقع نیز، پیدا کردن جامعه هدف اهمیت ویژهای داشت که باید به آن توجه میشد. بدین صورت با کمترین زمان بیشترین مشتری را میتوانستید پیدا کنید.
بازاریابی مبتنی بر روابط عمومی
در زمانی که بیشترین توجه مردم به تلویزیون و رسانههای عمومی بود، تبلیغات تلویزیونی میتوانست ارتباط موثر در فروش را بین مشتری و کارفرما ایجاد کند. هنوز هم این ارتباطات وجود دارد و شرکتهای بزرگ و هزینه ارتباط با مشتری را از این رسانهها تقبل میکنند و ارتباط مؤثر را با مشتریان خود و جامعه هدف از طریق رسانههای عمومی ایجاد میکنند. حتی بازاریابی مبتنی بر روابط عمومی میتواند در یک رویداد خبری و یا فرهنگی بزرگ مانند جشنوارهها ایجاد شود و یک ارتباط موثر در فروش را رقم بزند.
ارتباطات در فروش به صورت آنلاین
یکی دیگر از روشهای ارتباط مؤثر که این روزها بسیار جواب میدهد، ارتباطات در فروش به صورت مجازی است که یک نوع بازاریابی آنلاین است. هنگامی که تجارت و کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن و استفاده حداکثری از فضای مجازی پیش رفتند، فرم جدیدی از ارتباطات ظهور کرد. بنرهای اینترنتی، بازاریابان اینترنتی و پاپ آپهای مختلف، آگهیهای تبلیغی آنلاین که در سایتهای پربازدید درج میشوند، همگی از روشهای ارتباط مؤثر فروش به صورت آنلاین هستند که به وفور این روزها به چشم میخورند.
ارتباط در فروش از طریق ایمیل
علاوه بر مواردی که گفته شد انواع ارتباط در فروش را میتوان از طریق ارتباطات ایمیلی پیگیری کرد. در این زمینه افراد سعی میکنند تا جامعه هدف و مخاطبان خود را پیدا کرده و به صورت دورهای ایمیلهای را به آنها ارسال کنند. بدین صورت درصد بالایی از افراد را میتوان گرد خود را جمع کرده و به یک مشتری وفادار تبدیل کرد.
ارتباطات از طریق رسانههای اجتماعی
این روزها هر کسی یک گوشی هوشمند در دست دارد که در آن از رسانههای مختلف اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و ... استفاده میکند. از این رسانهها میتوان برای ارتباط با جامعه هدف خود بهره برد. به عنوان مثال، اگر نگاهی به صفحات اینستاگرام انداخته باشید بر پایی کسب و کارهای مختلف تبلیغاتی و تولیدی را میتوانید ببینید که محصولات و خدمات خود را در این رسانه به مخاطبان خود معرفی و عرضه میکنند.
فواید ارتباط مؤثر در فروش
در اصل همه فوایدی که فروش برای شما دارد، ارتباط در فروش نیز میتواند همان مزایا را برای شما به دنبال داشته باشد. یعنی چیزی که باعث میشود تا شما فروش را تجربه کنید، داشتن ارتباطات فروش است. میتوان فواید ارتباط مؤثر را شامل موارد زیر دانست:
- ارتباط مؤثر با جامعه هدف خود برقرار میکنید.
- مشتریان وفادار زیادی را جذب میکنید.
- به عنوان یک مدیر یا فروشنده موفق عمل خواهید کرد.
- نه تنها با مشتریان خود، بلکه با همکاران و کارمندان نیز ارتباط کاری خوبی خواهید داشت
همین عوامل در کنار هم، در رشد و ارتقای کسب و کارتان تاثیر بی نظیر میگذارد.
وقتی ارتباط موثر در فروش داشته باشید، در نهایت مشتریان نیز به عنوان یک مبلغ برای شما کار میکنند و به مرور جامعه هدفتان، خود به خود به یک مشتری وفادار و بزرگ تبدیل میشوند که روز به روز توسعه بیشتری پیدا خواهند کرد.
خطرات نداشتن ارتباط مؤثر در فروش
نداشتن ارتباط مؤثر نیز میتواند خطراتی را برای شما و کسب و کارتان به همراه داشته باشد. مهم ترین پیامدی که نداشتن ارتباط خوب با مشتریان میتوانند به همراه داشته باشد، کاهش میزان فروش و کم شدن درآمدتان است. بدین صورت ارتباطات شما کاهش مییابد تا کسب و کارتان نیز تنزل پیدا کند. به مرور زمان متوجه میشوید که مشتریان خود را از دست میدهید، به عنوان یک کسب و کار غیر قابل اعتماد شناخته میشوید و فروشتان کاهش مییابد. همه این موارد در نهایت منجر میشود تا شما نتوانید موفقیت در کسب و کار را تجربه کنید.
چگونه میتوان ارتباط در فروش را تقویت کرد؟
برای اینکه بتوانید ارتباطات در فروش را تقویت کنید، باید مهارتهایی را در این زمینه کسب کنید. اینکه ارتباط خوبی با مخاطبان خود داشته باشید باعث میشود تا جذب آنها سریعتر صورت گیرد. به علاوه مشتریانی که دارید یک مشتری یکباره نخواهد بود و به عنوان یک مشتری وفادار در کنارتان خواهد ماند. به علاوه پس از مدتی متوجه میشوید که مشتریان قدیمی شما مشتریان جدیدی را با خود میآورند و این امر یکی از بهترین روشهایی است که میتوانید فروش خود را بالا ببرید و ارتباط در فروش شما به صورت غیر مستقیم انجام گیرد.
آموزش مهارت و تکنیکهای ارتباط مؤثر در فروش
در حال حاضر رقابت آن قدر به کسب و کارها تنگاتنگ شده است که شاید نتوانید به راحتی محصولات خود را با یک تبلیغ معمولی به فروش برسانید. نکتهای که این وسط مهم است و باعث ایجاد فروش عالی میشود، ارتباط در فروش به صورت خوب و مؤثر است که میتوانید داشته باشید. برای این منظور باید نکاتی را در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید، تا بتوانید ارتباطات خود را ساماندهی کنید.
ایجاد اعتماد کنید
اعتماد یک عامل مهم و کلیدی در برقراری روابط خوب با دیگران است. در حال حاضر تمایز بین محصولات شما با رقبا خیلی زیاد نیست. پس در یک فروش مدرن، توانایی ایجاد اعتماد است که میتواند درآمد شما را افزایش دهد. باید به این نکته توجه داشته باشید که پس از اینکه محصول خود را فروختید مشتری از کیفیت محصولات آن قدر اطمینان داشته باشد که باز هم به محصول یا خدمات شما برگردد؛ این یعنی اعتماد از خدمات و محصولات شما و کیفیتی که دارند.
بیشتر بدانید: معرفی تکنیک های فروش و بازاریابی
شناخت خوبی از جامعه هدف خود پیدا کنید
قبل از اینکه بخواهید با جامعه هدفتان ارتباط برقرار کنید، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که آنها را بشناسید، نیازهایشان را بدانید، بفهمید که نقطه ضعفهایی دارند و به چه محصولات و خدماتی نیاز دارند. بدین صورت میتوانید در زمانی که با آنها ارتباط برقرار میکنید، از نیازهایشان بگویید و این که چگونه میتوانید نیازهای آنها را برطرف کنید.
با مشتریان خود پس از فروش نیز ارتباط داشته باشید
اگر میخواهید ارتباط در فروش را به خوبی رعایت کنید، باید پس از فروش نیز به مشتریان خود اهمیت دهید. آنها باید بدانند که پشتیبانی دارند که اگر رضایت از محصولات نداشتند باز هم میتوانند آن را مرجوع کرده و یا خدمات بهتر دریافت کنند. هنگامی که باید پس از فروش با مشتریان خود تماس بگیرید، به آنها نشان میدهد که فروش فقط برای شما اهمیت نداشته است و مشتریان خوب نیز برایتان بسیار مهم هستند.
مودبانه برخورد کنید
در هر کسب و کاری یک سری چالشها وجود دارد. افرادی به حق و یا حتی بدون ملاحظه ممکن است با رفتار و گفتار نادرستی با شما برخورد کنند. در این مواقع باید تمام تلاش خود را بکنید که از چهارچوب ادب خارج نشوید. حتی در برابر افرادی که هتاکی میکنند هم مودبانه برخورد کنید. این مسئله برای این نیست که هر مشتری را به هر قیمتی نگه دارید، بلکه به این دلیل است که بازخورد این رفتار شما روی دیگران نیز تاثیر میگذارد و ارتباط موثر در فروش با دیگران خواهید داشت. مردم ابتدا شخصیت یک فرد را میخرند سپس به سراغ محصولات آنها میروند. پس باید سطح شخصیتی خود را بالا ببرید و این عامل در ارتباطات شما به خوبی خود را نشان میدهد.
از مشتریان خود نظرسنجی کنید
هنگامی که در مورد محصولات، نحوه ارائه خدمات، کسب و کار و چگونگی ارائه بهتر خدمات از مشتریان و یا مخاطبان خود نظر میخواهید، نشان میدهید اهمیت بالایی برای شما دارند. به این صورت آنها هم میتوانند ارتباط بهتری با شما داشته باشند و این عامل در زمینه ارتباط موثر در فروش میتواند یک نکته مهم باشد.
نحوه انتخاب پیام ارتباط مؤثر با مشتری
چیزی که باعث میشود تا ارتباط بین دو طرف ایجاد شود، یک پیام است که از روشهای مختلف قابل انتقال است. به عنوان مثال ممکن است به صورت ایمیل با یک پیام متنی، در ویدیو با یک پیام تصویری و در ارتباط تلفنی با یک پیام صوتی ارتباط خود را با طرف مقابل تان برقرار کنید.
در انتخاب این پیام نیز دقت کنید؛ زیرا وسیله مهمی است که میتواند شما را به هدفتان برساند. باید با توجه به نحوه انتقال پیام و چهارچوبی که دارد، روش خوبی را برگزینید. پیام باید بتواند به طور کامل نظر شما را به مخاطب عرضه کند و صریح، روشن، مختصر و مفید باشد. از طرفی با توجه به نحوه انتقال پیام باید از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد.
اگر میخواهید پیام خود را در چهارچوب پیام صوتی ارسال کنید، از واژگان مثبت بهره ببرید. اگر پیام ویدیویی است، دید بصری خوبی را ایجاد کنید. در پیام متنی از واژهها و نحوه نگارش مناسبی استفاده کنید. و در نهایت همه اینها در انتقال یک پیام مؤثر هستند و باعث میشوند تا ارتباط در فروش بهتر انجام گیرد.
بیشتر بدانید: نحوه برخورد با مشکلات و دغدغه های مشتری برای خرید