امروزه تلفن همراه به عضوی جداییناپذیر در زندگی ما تبدیل شده است و به طور ناخودآگاه تمام وقت شبانه روز خود را صرف جستجو و چرخش در آن میکنیم. همانطور که میدانید نفوذ اینترنت در زندگی نیز باعث شده تا همه ما یک تلفن هوشمند در دست داشته باشیم و این میتواند مزایایی را نیز به همراه داشته باشد. با شیوع ویروس کرونا و همهگیری آن اکثریت کسب وکارها روی به بازاریابی و البته فروش اینترنتی و انواع موبایل مارکتینگ آوردهاند.
برای فروش محصولات و معرفی یک کسب وکار نیاز به تبلیغات فراوان است. نرخ متغیر تورم نیز باعث شده تا تبلیغات سنتی اعم از تبلیغات بیلبوردی، روزنامه و مجلات، تبلیغات تلویزیونی و ... هزینههای بالایی را متحمل شوند.
حتما برای شما هم پیش آمده که عنوان موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی را در وبسایت ها مشاهده کرده باشید و برایتان سوال شود که موبایل مارکتینگ چیست؟
در این مطلب قصد داریم تا راجع به مفهوم موبایل مارکتینگ، معایب و مزایای موبایل مارکتینگ، تاریخچه و استراتژی موبایل مارکتینگ استفاده از آن بپردازیم. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا بدانید موبایل مارکتینگ چیست و چرا مهم است؟پ
دوره دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
موبایل مارکتینگ چیست؟
بازاریابی موبایلی روشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات از طریق دستگاه های تلفن همراه است. با استفاده از این استراتژی، شما میتوانید به مشتریانی که به محتوای سفارشی حساس هستند، امکان دسترسی به مکان و زمان دهید و محصولات، خدمات یا ایدههای خاص خود را تبلیغ کنید.
مطمئنا وقتی همه ما یک دستگاه تلفن همراه داریم، با پیامکهای تبلیغاتی که ارسال میشوند مواجه شده ایم و این دقیقا همان چیزی است که موبایل مارکتینگ نامیده میشود.
به عبارت دیگر، بازاریابی موبایل تعریف جدیدی از بازاریابی دیجیتال است. موبایل به جزیی جدایی ناپذیر در زندگی ما تبدیل شده است و استفاده مداوم از تلفن های هوشمند در زندگی روزمره ایده ای را برای توسعه این روش میدهد. این فناوری قصد دارد تجارت و روش کسب شما را تغییر دهد و به امکان دسترسی بیشتر مشتریان در روند بازار کمک کند که خود باعث رشد مناسب کسب وکارتان خواهد شد.
مفهوم کلی اینکه موبایل مارکتینگ چیست به بازاریابی در دستگاههای تلفن همراه اشاره دارد که اعم از خرید آنلاین یا اعلان پیام کوتاه برای تبلیغات محصول، می تواند شامل هرگونه فعالیت بازاریابی از طریق تلفن همراه باشد. همان بازاریابی اینترنتی است که بازاریابان برای ارائه خدمات و تبلیغ محصولات خود به کاربر نیاز دارند.
بازاریابی موبایل شامل تحقیق برای درک ماهیت کاربر تلفن همراه، طراحی بر اساس پلت فرم تلفن همراه و اتخاذ تکنیکهای مختلف استراتژی های بازاریابی تلفن همراه است. مطمئن شوید که افراد برای برقراری ارتباط با شما به طور مداوم ایمیل، پیام کوتاه، پیام کوتاه و سایر وسایل تبلیغاتی دریافت میکنند.
تاریخچه موبایل مارکتینگ
تعریف موبایل مارکتینگ چیست و بازاریابی موبایل به اصطلاح شکل جدیدی از بازاریابی دیجیتال است و تمرکز اصلی آن دستیابی به مخاطبان خاص در تلفنهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای در دست آنها است. ایده این است که کالاها، تبلیغات یا خدمات با اطلاعاتی که از طریق آن دستگاه ها به اشتراک گذاشته می شود، به مشتریان رسانده شود.
آندرس کاپلان تعریف خوبی از بازاریابی موبایلی ارائه میدهد. وی می گوید : اگر هر فعالیت بازاریابی از طریق یک شبکه همهگیر باشد، مصرف کنندگان به طور مداوم با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه شخصی به آن متصل میشوند.
تاریخچه اینکه موبایل مارکتینگ چیست، از هزاره جدید آغاز شد زیرا بازاریابی از طریق پیام کوتاه در اروپا و قسمتهایی از آسیا رواج پیدا کرد. مشاغل مختلفی که دارای شماره تلفن همراه مشتریان خود بودند، شروع به استفاده از آن برای ارسال محتوای تبلیغاتی کردند و اولین تبلیغات تلفن همراه از طریق پیام کوتاه در سال 2000 به اشتراک گذاشته شد.
اندکی بعد، در سال 2002، این کانال به جدیدترین کانال رسانه های جمعی تبدیل شد. برند های معروف مانند نایک و پونتیاک در سال 2005 کمپین های پیامکی و بعضی از انواع موبایل مارکتینگ را راه اندازی کردند.
با تکامل تلفنهای همراه و پاسخ صحیح به سوال موبایل مارکتینگ چیست در سالهای بعد، بازاریابی موبایل نیز تغییراتی را تجربه کرد. تلفن های هوشمند معرفی شدند و شرکتها را قادر ساخت تا تبلیغات پیچیده تری را برای مشتریان خود ارسال کنند و این دقیقا تعریفی از موبایل مارکتینگ چیست است.
در سال 2010 استفاده از کدهای QR در بازاریابی موبایل آغاز شد و شرکت اپل بستر تبلیغات موبایلی خود را با نام آیاد منتشر کرد. اولین آی پد شرکت اپل سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و با این اتفاق حجم بازار موبایل مارکتینگ آمریکا از مرز ۱.۴۵ میلیارد دلار هم گذشت. با تحولاتی از این دست، بازاریابی موبایل به صنعتی تبدیل شد که در سال 2011، 14 میلیارد دلار ارزش داشت.
در سال 2012 تبلیغات موبایلی فیس بوک در برنامه تلفن همراه خود آغاز شد.
در نیمه اول سال 2013، درآمد موبایل مارکتینگ 3 میلیارد دلار و ارزش این صنعت 19.3 میلیارد دلار بود. دستگاه های تلفن همراه در سال 2016 از کاربران دسکتاپ در سراسر اینترنت پیشی گرفتند.
رشد عظیم صنعت تبلیغات موبایلی را می توان با این واقعیت نشان داد که 34 درصد از معاملات جهانی تجارت الکترونیکی در سال 2017 از طریق تجارت موبایل انجام شده است و پیش بینی می شود که این رقم در سال 2018 دو برابر شود و این جاست که قدرت مفهوم موبایل مارکتینگ چیست درک خواهد شد.
در بلاگ حرفه پلاس بیشتر بخوانید: هک رشد چیست؟
بازاریابی موبایلی چه اهمیتی دارد؟
امروزه بخش عظیمی از جمعیت مردم به جای لپتاپ یا کامپیوتر شخصی از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند. ویژگی قابلیت جابجایی انواع موبایل مارکتینگ این است که کاربر را قادر می سازد تا از طریق اینترنت از هر مکان و هر زمانی با جهان ارتباط برقرار کند. افزایش تعداد کاربران اینترنت و موبایل گرایش انقلابی در بخش بازاریابی به نام بازاریابی موبایل را به دنبال دارد.
چرا موبایل مارکتینگ؟
- براساس مستندات، کاربران 89 درصد از وقت خود را صرف برنامههای تلفن همراه میکنند و همین باعث میشود که دستگاه های تلفن همراه بر سایر وسایل ارتباطی غالب شوند.
- میزان نمایش و مقدار کلی محتوای دستگاههای تلفن همراه به دلیل کوچکتر بودن آنها ساده شده است. از آنجا که دستگاههای تلفن همراه کوچکتر و سبک تر از رایانه هستند، کاربران می توانند به راحتی آن را به همه جا برده و در هر زمان که بخواهند، خرید خود را انجام دهند.
- موبایل 20 درصد زمان خرید را سرعت میبخشد.
- در مقایسه با یک سال پیش، 50 درصد از کاربران گوشیهای هوشمند انتظار دارند که بلافاصله هنگام استفاده از دستگاه تلفن همراه خود چیزی را بخرند.
- 3/2 مشتریانی که از تلفنهای هوشمند استفاده می کنند، احتمالا از مشاغل دارای برنامه یا وب سایت موبایل با محتوای سفارشی شده برای خود خرید میکنند.
- 40 درصد معاملات آنلاین روی دستگاههای تلفن همراه انجام می شود.
- موبایل نه تنها برای خرید الکترونیکی استفاده میشود بلکه در فروشگاه های فیزیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر یک فروشگاه از خدمات موبایل برای ارائه خدمات و تبلیغات استفاده می کند. فروشگاه های زیادی شماره شما را ذخیره می کنند تا در مورد محصولات ویژه و تخفیفات به شما اطلاع دهند.
مهم ترین مزایای استفاده از موبایل مارکتینگ
در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی و انواع موبایل مارکتینگ دارای چندین مزیت قابل توجه است که عبارتند از:
- پیام کوتاه آسان و نسبتا ارزان است.
- اگر روشهای سنتی تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپ آگهیها را در نظر بگیریم، پیامک به وضوح ارزان تر است.
- قالبهای تبلیغاتی مانند PPC یا کمپین های بازاریابی از طریق ایمیل، ارسال پیام کوتاه بسیار آسان است و نیازی به مهارت فنی ندارد.
- پیامک، دارای CTR یا نرخ ترافیک بالایی است.
- از آنجایی که افراد برای برقراری ارتباط، دستگاه های تلفن همراه خود را خصوصی تر از ارسال ایمیل میدانند، تلفنهای خود را بیشتر بررسی میکنند و هرگز پیامها را نادیده نمیگیرند.
- کاربران فقط شماره تلفن را با شرکتهای مورد علاقه خود به اشتراک می گذارند، بنابراین آنها از قبل منتظر تبلیغات هستند.
- شما به محض شروع انواع موبایل مارکتینگ میتوانید شاهد بازخوردهای آن در کسبوکارتان باشید بنابراین نتیجه گیری دراین روش سریع تر است.
- موبایل مارکتینگ مخصوصا برای مشاغل محلی مفید است. این شرکت ها میتوانند به راحتی از طریق پیام کوتاه به مشتریان وفادار خود در مورد معاملات داغ، آخرین و جدیدترین محصولات و پیشنهادهای ویژه اطلاع دهند. مشتریان برای بررسی پیشنهادهای شما این فرصت را از دست نمی دهند و این یکی از مهمترین مزایای موبایل مارکتینگ است.
تکنیکهای بازاریابی موبایلی
انواع مختلفی از تکنیکهای بازاریابی موبایل وجود دارد که میتوانید برای یک کسب و کار تلاش کنید. عواملی مانند بودجه، صنعت خاص و بخش مشتری موفقیت استراتژی را تعیین میکنند. همانطور که گفته شد، در ادامه برخی از انواع موبایل مارکتینگ همراه آورده شده است.
معرفی انواع ابزارهای های موبایل مارکتینگ
- بازاریابی از طریق برنامه موبایل: برنامه های تلفن همراه به مشاغل اجازه می دهد تا تبلیغات را در طراحی خاص تلفن همراه قرار دهند. فیس بوک یک نمونه عالی از تبلیغات در یک برنامه است.
- بازاریابی از طریق تبلیغات در بازی: این روش به همه تبلیغات در دستگاههای تلفن همراه اشاره دارد که هنگام باز شدن یا در حال انجام برخی از بازیها ظاهر میشوند. این تبلیغات ممکن است به صورت تبلیغات کامل تصویر، پنجرههای بازشو، بنر یا تبلیغات ویدیویی ظاهر شوند که در هنگام بارگیری صفحه نمایش نشان داده خواهند شد.
- بازاریابی از طریق بارکد (کدهای QR): این بارکدها با استفاده از دوربین تلفن اسکن میشوند و مشتریان به سایت پیوند داده شده هدایت میشوند و میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد برند خاص را مشاهده کنند و به مرور زمان جواب موبایل مارکتینگ چیست را بگیرند.
- بازاریابی از طریق بلوتوث: با استفاده از این روش، کاربر تبلیغات خاص موقعیت مکانی خود را از طریق بلوتوث در دستگاه خود فعال میکند.
- بازاریابی صوتی یا تلفنی: این روش زمانی است که مشاغل از مکالمات تولید شده و خودکار رایانهای برای تبلیغ کالاها یا خدمات خود استفاده میکنند. تصمیمگیری در مورد قطع یا گوش دادن به تماس تلفنی به عهده مشتری است.
- بازاریابی پیامکی از انواع موبایل مارکتینگ: این روش بازاریابی از طریق تلفن همراه، تا حد زیادی رایجترین است. بازاریاب ها از این رسانه استفاده میکنند تا با پیشنهادها و سایر اطلاعات مربوطه از طریق ابزارهای تلفن همراه خود با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
- بازاریابی از طریق وای فای: برندهای زیادی از وای فای برای تبلیغات خود استفاده کرده و نتیجه موثری گرفتهاند.
نحوه انجام بازاریابی موبایلی
- درباره مشتریان هدف خود تحقیق کنید: یک بازاریاب باید تحقیقات کاملی در مورد مشخصات کاربر مصرف کننده خود انجام دهد تا اطلاعات مفیدی مانند آنچه را که دوست دارند، سایتهایی که بازدید میکنند، برنامههایی که استفاده میکنند و... جمع آوری کند. این اطلاعات بازاریاب را قادر میسازد تا تبلیغات موثری ایجاد کند.
- استفاده از فرصتها در شبکههای اجتماعی از مزایای موبایل مارکتینگ: برای تحت فشار قرار دادن موثر یک نام تجاری، بازاریابان باید تبلیغات عالی ایجاد کنند که مورد توجه تعداد زیادی از کاربران شبکههای اجتماعی باشد.
- اهدافی برای خود تعیین کنید: اندازهگیری نتایج و پیشرفت یک استراتژی خاص بازاریابی موبایل تنها در صورتی امکان پذیر است که اهداف کمپین از قبل تعیین شده باشد و به سوال موبایل مارکتینگ چیست کاملا پاسخ داده شود.
- کمپینهای دوستانه تلفن همراه ایجاد کنید: از آنجا که هدف این است که یک برند تجاری از طریق دستگاه های تلفن همراه موثر قرار گیرد، ایجاد محتوا، برنامه یا وب سایتهای مناسب برای استفاده در تلفن همراه منطقی است.
- بازاریابی مبتنی بر مکان (جی پی اس) انجام دهید: یکی از موثرترین روشهای به حداقل رساندن نرخ گزافگویی و هزینه بر ارائه تبلیغاتی است که مربوط به مخاطبان هدف باشد. از ابزارهایی مانند Google Trends، GPS و برنامههایی مانند Google Local inventory برای ارسال کمپینهایی استفاده کنید که متناسب با جمعیت شناختی مورد نظر باشد.
- تخفیفاتی ارائه و جوایزی در نظر بگیرید: ارائه برخی از جوایز یا پیشنهادهای مشتریان احتمالی را به اقدام خرید محصول از شما تشویق میکند.
استراتژی های موبایل مارکتینگ
خواه هدف شما افزایش دید تجاری یا افزایش تعامل مشتری باشد، یک کمپین بازاریابی تجاری باید شامل دانش بازاریابی موبایلی باشد. در طول سالها، چندین برند و شرکت، سرمایه گذاریهای زیادی در ایجاد استراتژیهای موثر بازاریابی تلفن همراه انجام دادهاند که به مخاطبان خود میرسد. اغلب برای یافتن پاسخ موبایل مارکتینگ چیست و استراتژیهای بازاریابی موبایلی از کانالهای زیر استفاده میکنند:
- اساماس یا اماماس: یک پیام کوتاه مستقیم به تلفن همراه مشتری در مورد وضعیت سفارش یا تحویل، پیشنهادهای برتر، فروش اطلاع میدهد.
- اعلانهای فشاری (push notification ): حتی اگر کاربری در لحظه ارسال تبلیغات آفلاین باشد، این امکان مهیاست تا تبلیغات به عنوان پیام پاپ آپ در برنامهها یا وب سایتها ظاهر شود. آنها برای اطلاع از مقالات اخیر وبلاگ، پیشنهادهای داغ و به روزرسانیهای مهم ارسال میشوند.
- ایمیل: امروزه میتوان تبلیغات را با ایمیل ارسال کرد زیرا اکثر افراد اکانتی را در تلفن همراه خود دارند و ایمیل هایشان را در تلفنهای هوشمند خود باز میکنند، بنابراین اهمیت بهینهسازی ایمیل ها برای تلفن همراه در حال افزایش است.
اینگونه پاسخ سوال موبایل مارکتینگ چیست را هم نیز درک خواهید کرد.
در بلاگ حرفه پلاس درباره گیمیفیگیشن بیشتر بخوانید
بازاریابی موبایلی چگونه به رشد کسب و کار کمک میکند؟
همانطور که با مفهوم موبایل مارکتینگ چیست، آشنا شدید دانستید که بیش از 55 درصد فعالیتهای آنلاین در حال حاضر از طریق دستگاههای تلفن همراه از جمله جستجوی آنلاین، بازدید از وب سایت، فعالیتهای ایمیل و خرید آنلاین در سیستم عامل های تجارت الکترونیکی تلفن همراه انجام میشود زیرا استفاده از آنها راحتتر است و مصرف کنندگان انتظار دارند که بهترینها را از طریق سیستم عامل آنلاین داشته باشند.
سیستم عاملهای بازاریابی موبایلی و کمپینهای بازاریابی شخصی، فوری و سفارشی، تجارت شما را قادر میسازد تا به شبکه گستردهای از مشتریان هدفمند و واقعی دسترسی پیدا کنید، خواه مصرف کنندگان نهایی کسب و کار B2C یا سایر مشاغل تجارت B2B را با خدمات ارزان قیمت بازاریابی تلفن همراه حتی برای بودجه محدود هدف قرار دهید.
با این تفاسیر میتوان گفت از آنجا که زمان استفاده از گوشیهای هوشمند و تبلتها روز به روز در حال افزایش است، انواع موبایل مارکتینگ یک امر ضروری برای انواع کسب و کار به خصوص کسب وکار محلی محسوب میشود و میتواند تعداد مشتریان را روز به روز افزایش دهد.