در دست گرفتن بازار هدف برای فروش محصولات یا ارائه خدمات به مشتریان و ایجاد اطمینان عمیق در ذهن مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی تمام چیزی است که میتوان آن را مدیریت راهبردی برند نامید. مهمترین هدف در مدیریت برند جذب مشتریانی واقعا وفادار و ارائه تکنیکها یا استراتژیهایی قوی برای حفظ یا ارتقا ارزش برند است.
اگر مالک یک شرکت بزرگ تولید پوشاک هستید و یا فروش محصولی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است را مدیریت میکنید و در عین وجود کیفیت و شفافیت بالا، از میزان فروش رضایت ندارید، به این معنی است که شما تا به امروز در کسب جایگاهی ویژه برای برند خود موفق نبودهاید. در حقیقت تفاوتی میان مدیر برند یا نحوه ارائه استراتژیهای مدیریت راهبردی برند در کسب وکارهای مختلف وجود ندارد!
مدیریت برند چیست؟
مدیریت برند اصطلاحی گسترده است که برای توصیف استراتژیهای بازاریابی برای حفظ، بهبود و آگاهی بخشی به ارزش و اعتبار یک برند و محصولات آن در طول زمان استفاده میشود.
برندها تاثیرگذارترین عامل در تعامل مشتریان با یک محصول، انتخاب محصول برای خرید و همینطور ایجاد رقابت در فروش آن محصول به شمار میروند. ارزش یک برند در حقیقت وابسته به ارزشی است که توسط مشتریان یا خریداران برای آن برند تعیین میشود.
مدیریت برند مؤلفهای است که میتواند به حفظ ارزش، بهبود نحوه ارائه خدمات و کیفیت محصولات، جذب مشتریان وفادار و ارائه بهترین تکنیکها برای آگاهی معنادار از برند منجر شود. برای دستیابی به موفقیتهای شاخص در حوزه برندسازی و رهبری برند باید پس از خلق یک نام تجاری پویا، مسیری طولانی اما روشن را طی کنید.
حقیقت این است که بدون وجود مؤلفه ای به نام «مدیریت برند» حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ در جهان نیز، باید پذیرای شکست در تبلیغات و البته رقابتهای تنگاتنگ باشند. مدیریت حرفهای و مؤثر یک برند گاهی منجر به تغییر تصویر یک برند در ذهن مشتریان و خلق تصویری جدید که کاملا دوست داشتنی است، میشود.
مدیر برند کیست؟
مدیریت برند کیست؟ آیا می دانید که مدیر برند دقیقا چه کاری انجام میدهد؟ مدیر برند مسئول تصویر سازی از یک محصول یا یک نوع از تجارت است، مدیر برند در واقع نویسندهای قوی است که برای انتقال یک پیام مشخص به مشتریان هدف یا مشتریانی که احتمالا در آینده به سمت یک مجموعه جذب میشوند، نهایت خلاقیت خود را در کوتاهترین فرم یک نوشتار یا یک پیام متنی به نمایش میگذارد.
برای درک بهتر این موضوع که مدیر برند کیست و با چه استراتژیهایی میتوان در این زمینه به موفقیت دست یافت، باید یک نکته بسیار مهم را مورد توجه قرار داد. در اختیار داشتن یک برنامه بلند مدت که شامل انجام تحقیقات موثق درباره گذشته، حال و آینده یک محصول است، میتواند به عنوان یک استراتژی واقعاً مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.
دوره مدیریت تبلیغات و برند حرفه پلاس
اهمیت مدیریت برند
برند همان چیزی است که یک شرکت، یک محصول و یا نوعی از خدمات را از سایر نمونههای مشابه که شاید کیفیت بهتر و حتی هزینه پایینتری داشته باشند، متمایز میکند. اهمیت مدیریت برند نه فقط در افزایش وفاداری مشتریان به برند، بلکه در بخشهای دیگر از جمله محافظت از اعتبار یک برند خلاصه میشود.
متمایز شدن از سایر رقبا و هم مسیر کردن مشتریان با یک برند، اتفاقی است که تنها یک مدیرِ باتجربه و موفق در حوزه برندسازی توانایی انجام فرآیندهای منتهی به این امر را دارد. وقتی به برندهای محبوب و مشهور در دنیا فکر میکنید، اولین گزینهای که به ذهنتان خطور میکند، چیست؟ کوکاکولا؟ مک دونالد؟ اپل؟ نایک؟ یا شاید صدها و میلیونها برند مطرح دیگر که مدیریت حرفهای برند باعث محبوبیت آنها در سراسر دنیا شده است.
5 دلیل برای درک اهمیت مدیریت برند
برای درک هر چه بهتر اهمیت مدیریت یک برند باید دلایل مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم، اما در ادامه با بررسی 5 دلیل برای درک اهمیت مدیریت برند میتوان در کوتاهترین زمان ممکن به یک جمع بندی واقعاً مؤثر در رابطه با این موضوع دست یافت.
- مشتریان برای خرید محصولات، فقط برندها را میشناسند.
- سازگاری یک برند با مشتریان، به موفقیت برند در انتقال احساسات وابسته است.
- برای رقابت در بازارهای رقابتی، مدیریت یک برند حیاتی است.
- حفظ و رشد ارزش یک برند، وابسته به نوع مدیریت آن برند خواهد بود.
- مدیریت مؤثر یک برند، به وفاداری مشتریان منتهی میشود.
مدیریت یک برند اصطلاح بسیار گستردهای است که شامل بسیاری از ابزارها، تاکتیکها و استراتژیهای مختلف مربوط به بازاریابی و ایجاد اقتدار برای معرفی هر چه بهتر یک برند است. در اصل، این یک نقشه راه برای مدیریت، سازماندهی و درک نام تجاری شما به عنوان یک نهاد کاملا مستقل خواهد بود و نه فقط یک آرم یا یک نشان جذاب. این امر مستلزم استفاده از تکنیکها و ابزارهای مناسب برند سازی است تا مطمئن شوید که برند طراحی شده بیشترین و بهترین تاثیرگذاری های لازم را در ذهن مخاطب به جای می گذارد.
مزایای مدیریت برند
منحصر به فرد بودن یک برند، کیفیت برندسازی، انتقال صریحِ احساسات، داشتن یک فلسفه عمیق، بازاریابی هدفمند و البته موفقیت در آگاهی بخشیدن به مخاطبین از مهمترین فاکتورهای ساخت یک برند قوی محسوب میشود. اما مزایای مدیریت برند به ویژه برندهای قوی میتواند بسیار مهمتر از این فاکتورها باشد. در حقیقت مهمترین مزیت مدیریت یک برند ارائه یک ترکیب شگفت انگیز از تمامی فاکتورهای یاد شده برای شناسایی برند به مشتریان است.
- مدیریت برند باعث وفاداری مشتریان میشود.
- مدیریت یک برند میتواند به حفظ ثبات بازاریابی حرفهای کمک کند.
- با رهبری برند، قدرت شناخت مشتریان افزایش پیدا میکند.
- ارزش یک برند با مدیریت هدفمند به حداکثر میرسد.
- اعتماد سازی با رهبری برند تجاری به سادگی امکانپذیر است.
بررسی وظایف مدیریت برند
مدیران برند اصلیترین مسئول در ذهنیت سازی یک برند یا برداشت مشتریان از یک برند هستند. آنها با در نظر داشتن نیازهای مشتریان، نوع محصولات و یا نحوه ارائه خدمات را طراحی میکنند و در این مسیر از استراتژیهای مهم بازاریابی، کمپینهای تجاری و تبلیغاتی کمک میگیرند. البته که استفاده از رسانههای اجتماعی یا انواع رسانههای تصویری را نیز میتوانند در اولویت قرار دهند.
وظایف مدیریت برند در کسب و کارهای مختلف با کمی اختلاف، تابع قوانین و قواعد مشترکی است. مدیران برند با ارائه مشاورههای حرفهای به مدیران کسب و کارهای مختلف، فرآیند طراحی کمپینهای بازاریابی برای دستیابی به بازارهای هدف یا ایجاد آگاهی و درک عمیق در مصرف کننده را مدیریت میکنند. تجزیه و تحلیل دادهها، آمارهای رقابتی، برنامههای اجرا شده در حوزه فروش و بازاریابی و همینطور اجرای سیاستهای تبلیغاتی راهبردی همه و همه تنها بخشی از وظایفی است که میتوان برای درک بهتر رهبری برند به آن اشاره کرد.
روند مدیریت استراتژیک برند
درک وظایف رهبر برند موضوع بسیار مهمی است که در نهایت به برنامه ریزی حرفهای در روند مدیریت استراتژیک برند ختم میشود. در حقیقت موضوعات و جزئیات بسیار زیادی وجود دارد که آشنایی با آنها میتواند برای طی شدن مراحل مدیریت یک برند به بهترین شکل ممکن مؤثر باشد. عناصر اصلی و مهمی که در این رابطه قطعاً تاثیرگذار خواهند بود، عبارتاند از:
- درک بازار هدف برای یافتن بهترین جایگاه برند
- تعیین موقعیت تجاری و دارا بودن تفکر استراتژیک درباره عملکرد و تاثیرگذاریِ احساسیِ برند
- انجام درست مراحل تجزیه و تحلیل رقبا برای دستیابی به مزیتهای استراتژیک بازار
- همکاری حرفهای با تیمهای فروش و بازاریابی قدرتمند در شاخههای مشابه
- اجرای خلاقانه کمپینهای تبلیغاتی با الهام بخشیدن به عناصر ویژه
- مدیریت بودجههای تعریف شده مطابق با دستورالعملهای تجاری
- نظارت بر بازخوردهای آنلاین در رسانههای اجتماعی برند
مهم ترین اصول در مدیریت راهبردی یک برند
اگر در مورد مدیریت قوی برای یک برند و تمامی نکات مهم برای موفقیت در این حوزه، اطلاعات کافی را در اختیار نداشته باشید، به طور حتم با نتایج مثبت و موثری رو به رو نخواهید شد. به این نکته بسیار مهم توجه کنید که عدم اطلاع از اصول مدیریت حرفهای برند باعث تضعیف عملکرد شما در این زمینه میشود، در نهایت نه تنها شاهد یک برندسازی حرفهای و افزایش ارزش برند در نگاه مشتریان نخواهید بود، بلکه باید شاهد اتلاف هزینه، سرمایه، زمان و انرژی از دست رفته نیز باشید!
5 نکته مهم برای معرفی اصول مدیریت برند حرفه ای
با نگاهی به مجموعهها، شرکتها و یا برندهای مطرح در سراسر جهان میتوان نمونههای کاملاً آشکار از اهمیت نحوه مدیریت صحیح یک برند را مشاهده کرد. شاید برای نمونه بهتر است به مجلهی کازموپولیتَن (Cosmopolitan) اشاره کنیم. هر چند یک مجله را نمیتوان به عنوان یک برند تجاری معرفی کرد، اما بررسی عملکرد مدیریت نحوه خلق و انتشار محتوا در مجلهی کازموپولیتَن از سالهای 1950 تا 1960 یعنی فقط در طول 10 سال، سندِ آشکاری در نمایش میزان موفقیت و نحوه مدیریت است.
- دارا بودن رویکرد فرضیه محور برای بهره برداری از تمام اطلاعات
- رعایت اصل ثبات برند در طراحی محصولات جدید و نوآورانه
- آشنایی کامل با نیازهای مشتریان و مدیریت نشان تجاری بر اساس نیازها
- دارا بودن توان مدیریت مالی و بودجه بندی برند
- برخوردار بودن از انگیزه قوی برای مدیریت تمامی کارکنان
مدیریت برند اصول خودش را دارد. یک مدیر حرفهای باید توانمندیهای لازم برای بازگشت سرمایه خرج شده را در کوتاهترین زمان ممکن داشته باشد. تصمیم گیری عاقلانه و البته هوشمندانه در رابطه با شیوه اجرا طرحهای بازاریابی و همینطور گزینش بهترین استراتژیهای بازاریابی، موضوعی است که به واسطه آن میتوان با اصول مدیریت حرفهای آشنا شد.