1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مدیر بازاریابی
  4. بازاریابی برگشتی چیست؟ معرفی مهمترین تکنیک های ریتنشن مارکتینگ

بازاریابی برگشتی چیست؟ معرفی مهمترین تکنیک های ریتنشن مارکتینگ

بازاریابی برگشتی چیست؟ ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی برگشتی به نگهداری مشتری‌های فعلی مربوط می‌شود. در دنیای بازاریابی و فروش همیشه نگه داشتن مشتری‌های فعلی اهمیت بیشتری از جذب مشتری‌های جدید دارد، چون وقتی مشتری‌های قدیمی از محصولات و کار شما راضی باشند، به عنوان سفیر و نماینده شما عمل کرده و شما را به دوستان و آشنایان‌شان معرفی می‌کنند. بحث ریتنشن مارکتینگ به همین موضوع می‌پردازد. برای درک سوال بازاریابی برگشتی چیست، قصد داریم این مقوله را توضیح دهیم و اطلاعات جامعی در مورد تکنیک‌ها و استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ ارائه دهیم.


دوره دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس


 

بازاریابی برگشتی چیست؟

به بازاریابی برگشتی، بازاریابی چرخه حیات یا بازاریابی وفاداری هم می‌گویند. یعنی هدف از ریتنشن مارکتینگ جلب رضایت مشتری‌های فعلی است. تکنیک‌های بازاریابی برگشتی به شما کمک می‌کند که مشتری‌ها از محصول و خدمات شما رضایت داشته باشند و خرید کنند.

ریتنشن مارکتینگ نه تنها سعی می‌کند مشتری‌ها را وارد قیف فروش کند، بلکه آنها را به مشتری‌های فعال تبدیل می‌کند. بنابراین هدف از بازاریابی برگشتی فقط افزایش تعداد مشتری‌ها نیست. بازاریابی برگشتی ریزش مشتری را کم می‌کند و مشتری‌ها را در حلقه خرید نگه می‌دارد.

ضرورت بازاریابی برگشتی برای هر کسب‌وکار

برای اینکه بدانید بازاریابی برگشتی چیست باید اهمیت آن را درک کنید. گاهی اوقات صاحبان کسب‌وکارهای جدید و در حال رشد تصور می‌کنند که بهتر است روی برنامه‌های بازاریابی جذب مشتری تمرکز کنند. اما زمانی که برند جایگاه مشخصی پیدا می‌کند، باید استراتژی‌اش را تغییر بدهد و روی ریتنشن مارکتینگ بیشتر تمرکز کند.

بدون استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ، تمام استراتژی‌های بازاریابی در مرحله جذب مشتری بی‌فایده هستند. یک کسب‌وکار ممکن است برای جذب مشتری تلاش زیادی کند، اما به دلیل استفاده نکردن از تکنیک‌های بازاریابی برگشتی، مشتری‌هایش را از دست بدهد. اجرای برنامه بازاریابی برگشتی نه تنها درآمد شما را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه کمتری هم دارد.

خیلی از کسب‌وکارها تصور می‌کنند که اگر محصول یا خدمات فوق‌العاده و با کیفیتی داشته باشند، مشتری باز هم به آنها مراجعه می‌کند و دیگر لازم نیست برنامه‌ خاصی برای ریتنشن مارکتینگ درنظر بگیرند. در حالی که این طرز تفکر یک استراتژی کوتاه مدت است. مشتری یا مخاطب شما بعد از مدتی کسب‌وکار شما را فراموش می‌کند، چون شما به او هیچ اهمیتی نمی‌دهید.

برای جلوگیری از این اتفاق باید به‌طور مداوم روی وفاداری یا تکنیک‌های بازاریابی برگشتی کار کنید. در واقع، بازاریابی برگشتی فقط اجرای یک کمپین کوتاه مدت یا ارسال ایمیل نیست، بلکه یک برنامه بلندمدت است. با اجرای استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ می‌توانید شناخت بیشتری از مشتری‌های فعلی خود کسب کرده و آنها را به منبع اصلی درآمدتان تبدیل کنید. 

ریتنشن مارکتینگ

معرفی مهم‌ترین استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ

برای پاسخ به سوال بازاریابی برگشتی چیست باید مهم‌ترین استراتژی‌های آن را معرفی کنیم.


در بلاگ حرفه پلاس درباره تبلیغات کلیکی بیشتر بخوانید

برگزاری برنامه‌های طرفداری

مشتری‌ها باید نسبت به برند و محصولات شما احساس نزدیکی کنند. اما این مسئله چگونه اتفاق می‌افتد؟ باید علاقه‌مندی‌ها و دغدغه‌های مشتریان را کشف کنید. اگر مشتری‌ها و مخاطبان شما به آلودگی هوا، محیط زیست یا مسائل اجتماعی اهمیت می‌دهند. شما هم این دغدغه را در برنامه‌ها و کمپین‌های بازاریابی‌تان منعکس کنید.

با این کار مخاطبان به برند شما احساس نزدیکی بیشتری می‌کنند. مثلا فیلم‌های ویدئویی برند نایک در روز جهانی زن بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر و ستایش می‌شود. نایک از یک دغدغه جهانی استفاده کرده است و توجه مردم جهان را به خودش جلب کرده است. بعضی از شرکت‌ها و برندهای ایرانی هم از این استراتژی استفاده کردند. مثلا برند مای لیدی در روز زن، زنان قهرمان ایرانی را معرفی کرد. کار مای لیدی و نایک کشف دغدغه‌های مخاطبان و پرداختن به آنها است. 

استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ

کد تخفیف‌های روزانه

تخفیف‌های روزانه مشتری‌ها را به سایت شما می‌آورد و بازدید سایت را افزایش می‌دهد. این استراتژی به مشتری‌ها انگیزه می‌دهد که باز هم از شما خرید کنند، چون می‌دانند که همیشه می‌توانند با قیمت ارزان‌تر محصولات موردنیاز را از شما تهیه کنند.

تخفیف‌های روزانه حس ضرورت را در مخاطب ایجاد می‌کند. یعنی مشتری شما می‌داند که اگر از تخفیف امروز استفاده نکند، فردا باید با قیمت بیشتری خرید کند. همچنین این کار حس رضایت و خوشحالی در مشتری‌ها ایجاد می‌کند.

محققین بازاریابی عصبی به این نتیجه رسیدند که تخفیف گرفتن سطح اکسی توسین مشتری‌ها را تا 38 درصد افزایش می‌دهد. بنابراین از تخفیف‌های روزانه غافل نشوید و از طریق شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل به مشتری‌ها اطلاع رسانی کنید.

برگزاری برنامه‌ها یا کمپین‌های اختصاصی

مردم عاشق این هستند که احساس خاص بودن بکنند. شما می‌توانید از همین خصوصیت به عنوان یک استراتژی بازاریابی برگشتی استفاده کنید. یک باشگاه یا عضویت اختصاصی درنظر بگیرید. با این کار مخاطبان شما احساس می‌کنند به مطالب و محصولات خاصی دسترسی دارند.

اگر صاحب یک فروشگاه کوچک هستید یا پیج فروشگاهی دارید، یک برنامه فروش حضوری برای مشتری‌های فعلی برگزار کنید. ارسال کد تخفیف به مناسبت‌های خاص و تشکیل باشگاه مشتریان از نمونه استراتژی‌های بازاریابی برگشتی است.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یک ابزار بسیار مهم برای ارتباط با مشتری است، گرچه هرروز ایمیل‌های زیادی ارسال می‌شود و خیلی از ایمیل‌ها هم در پوشه اسپم قرار می‌گیرد، اما مردم دوست دارند اطلاعات برندهای موردعلاقه‌شان را از طریق ایمیل دریافت کنند.

در ایمیل می‌توانید محتواهای اختصاصی بفرستید، کد تخفیف مخصوص تعریف کنید، جدیدترین محصولات را معرفی کنید و به مشتری‌ها از اخبار و محصول‌های آینده اطلاعات بدهید. تحقیقات بازاریابی نشان می‌دهند که تخفیف‌های ارائه شده در ایمیل تاثیر بیشتری از رپورتاژ‌‌ها و تبلیغات کلیکی دارد.

ارائه خدمات و محصولات رایگان

خیلی از کسب‌وکارها محصولات‌شان را به صورت رایگان می‌فرستند. همین مسئله باعث می‌شود که مشتری‌ها باز هم برای خرید به آن کسب‌وکار مراجعه کنند. ارسال محصولات هدیه رایگان و ارائه بخشی از خدمات به‌صورت رایگان یکی از استراتژی‌های بازاریابی برگشتی است که تاثیر زیادی بر حفظ مشتری دارد. این استراتژی شما را در ذهن مشتری ثبت می‌کند و باعث می‌شود که در خریدهای بعدی به جای مراجعه به رقبا از شما خرید کند.

شخصی‌سازی خدمات و محتوا

اگر برای مشتری‌ها و مخاطبان فعلی خودتان یک ایمیل یا پیامک با نام خودشان بفرستید، تاثیر بیشتری از یک ایمیل عمومی دارد. ارائه تخفیف به مناسبت تولد مشتری یا شخصی سازی برخی از پیام‌ها حس خوبی در مشتری ایجاد می‌کند.

کدهای تخفیفی که اسنپ در زمان‌های مختلف برای مشترکین می‌فرستد، نمونه‌ای از این شخصی‌سازی است. هر کدام از کدهای تخفیف اسنپ برای شخص خاصی ارسال شده است. مثلا اگر در هفته دو بار از اسنپ فود غذا سفارش می‌دهید، هفته دوم یا سوم ممکن است کد تخفیف شخصی دریافت کنید. همین استراتژی را می‌توانید در کسب‌وکار خودتان هم اجرا کنید. مثلا ارسال کد تخفیف شخصی بعد از دو خرید به یک مشتری می‌تواند نمونه‌ای از شخصی‌سازی خدمات باشد. 

 

ابزارها و تکنیک‌های موثر در بازاریا بی برگشتی

استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ به شما در اجرای یک برنامه بازاریابی بازگشتی کمک می‌کنند. ولی این ابزارها هستند که در عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند و تکنیک‌ها هم شما را در بین رقبا منحصربه‌فرد می‌کنند.

بازاریابی محتوایی

اولین ابزار ریتنشن مارکتینگ محتوا است. به کمک تولید محتوا می‌توانید خیلی از استراتژی‌های بازاریابی برگشتی را اجرا کنید. ایمیل یا پیامی که برای مخاطب می‌فرستید، یک نوع محتوا است و باید از نظر بازاریابی محتوا و جذاب‌ بودن بررسی شود.

شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر ابزارهای موثر بازاریابی برگشتی شبکه‌های اجتماعی هستند. به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توانید هر لحظه با مخاطب در ارتباط باشید، دغدغه‌ها و نگرانی‌های او را کشف کنید، تخفیف‌های روزانه و هفتگی را اعلام کرده و به نظرات و بازخوردهای مشتریان توجه کنید.

تقویم ارتباط با مشتری

تقویم ارتباط با مشتری هم در دسته ابزارهای بازاریابی برگشتی قرار می‌گیرد. حتی اگر مشتری‌های شما بازخوردی نمی‌دهند، تیم شما باید به طور فعالانه با آنها در ارتباط باشد. اگر مشتری‌ها مدتی با برندتان ارتباط ندارند، شما و تیم‌تان باید در حفظ این ارتباط تلاش کنید.

بنابراین برای مدیریت ارتباط با مشتری و خلق فرصت‌های بیش فروشی و فروش جانبی به تقویم ارتباط با مشتری احتیاج دارید. تقویم ارتباط با مشتری نموداری است که ارتباط با مشتریان را ثبت و پیگیری می‌کند. به کمک این تقویم متوجه می‌شوید که مشتری آخرین بار کی با شما تماس برقرار کرده است. اگر مشتری برای مدتی با برند شما تعاملی نداشته باشد، تقویم به شما یادآوری می‌کند.

خبرنامه

خبرنامه‌ها روشی مقرون‌به‌صرفه و ساده برای تعامل با مشتری و اطلاع‌رسانی هستند. می‌توانید از ایمیل‌های خودکار برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید. خبرنامه‌ها می‌توانند حاوی مطالب جدید سایت، محصول‌ها و تخفیف‌های جدید باشند. 


در بلاگ حرفه پلاس بیشتر بخوانید: آشنایی با تبلیغات در اینستاگرام و روشهای آن


 

در آخر اینکه 

 بازاریابی برگشتی

بیشتر کسب‌وکارها بخش زیادی از بودجه‌شان را صرف جذب مشتری‌های جدید می‌کنند، در حالی که با هزینه‌ای کم نه تنها می‌توان مشتری‌‌های فعلی را حفظ کرد، بلکه آنها را به سفیرها و نماینده‌های کسب‌وکار تبدیل کرد.

ما در این مقاله سعی کردیم به سوال بازاریابی برگشتی چیست پاسخ دهیم و اهمیت بازاریابی برگشتی، ابزارها و روش‌های این فرایند را توضیح دهیم. با استفاده از این تکنیک‌ها و استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ می‌توانید رضایت مشتری‌های فعلی را جلب کنید. برای دریافت مشاوره در خصوص خدمات ریتنشن مارکتینگ می‌توانید با حرفه پلاس تماس بگیرید.

 

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha

مطالب مرتبط