گیمیفیکیشن یا بازی گونگی تکنیکی است که در آن طراحان عناصر گیم پلییا بازی را به یک محیط غیر گیمینگ وارد میکنند و به این ترتیب فرایند درگیر کردن مخاطبان را با محصول یا سرویس خود افزایش میدهند. با قرار دادن ویژگیهای جذاب و سرگرم کننده در داخل یک سیستم؛ مانند تابلوهای امتیازات و یا مدالهای مختلف، طراحان احساسات غریزی کاربران را تحریک کرده و در نتیجه باعث میشوند که کاربر از تعامل با محیط لذت ببرد.
گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن یک ابزار قدرتمند برای درگیر کردن مخاطب با یک محصول یا یک سرویس به دلایل مختلف است. نباید این موضوع را به عنوان انتقال رابط کاربری به یک بازی تشبیه کرد. در عوض شما میتوانید از این مقوله برای وارد ساختن عناصر سرگرم کننده به اپلیکیشنها و سیستمهایی که با کمبود توجه کاربران مواجه شدهاند استفاده کنید.
وقتی این کار را به درستی انجام دهید، به کاربران این انگیزه را خواهید داد تا به یکسری اهداف مشخص در پلتفرم شما برسند و به آنها کمک میکنید تا بر ارتباطات منفی که ممکن است با سیستم داشته باشند غلبه کنند. طراحان پویا میتوانند گیمیفیکیشن های موفقی را پیاده کنند و در برانگیختن احساسات به صورت موثر، عملکرد رضایتبخشی برای شما ایجاد شود.
این یعنی کاربران با سیستم شما ارتباط برقرار میکنند، چون تمایل به برقراری ارتباط خواهند داشت. برای مثال شرکت Foursquare به کاربرانی که تعداد زیادی بازدید انجام داده باشند لقب شهردار داده و با این کار آنها را قادر میسازد تا ضمن خریدی که انجام میدهند برای رسیدن به رتبه اول نیز تلاش کنند.
اهمیت گیمیفیکیشن
این ابزار کمک میکند تا هم محیط کاری برای کارمندان دلچسب و رضایتبخش باشد و هم مخاطبان بتوانند با شرکت، محصول و خدماتی که ارائه میشود ارتباط برقرار کنند. دانشجویان و دانشآموزان نیز قادر به افزایش تمرکز روی درس خواهند بود. گیمیفیکیشن از آنجایی اهمیت دارد که میتواند ۴۰ درصد به نرخ پاسخگویی به مشتریان بیافزاید. به این ترتیب میتوان گفت که این ابزار کمک میکند تا نرخ بهرهوری در شرکتها برای کارمندان افزایش پیدا کند. همچنین میتواند تا ۸۰ درصد نرخ داوطلبی برای انجام کاری را از سوی کارمندان افزایش بدهد.
این ابزار همچنین به کارمندان و یا بازدیدکنندگانی که در حال انجام یک بازی خاص هستند کمک میکند که ۳۰ درصد به دانش خود در هر زمینهای اضافه کنند. علاوه بر این، افزایش در فروش و رشد نیز که اولویت هر کسبوکاری است میتواند تا ۱۲ درصد با افزودن این ابزار به بهبود پیدا کند. البته که نمیتوان نرخ دقیقی از میزان تاثیرگذاری مثبت گیمیفیکیشن روی فروش به دست آورد. از دیگر موارد اهمیت استفاده از این ابزار در یک کسبوکار میتوان به «تشویق به رقابت» اشاره کرد. برنامههایی که برای افزایش وفاداری مشتریان و کارمندان شرکت از طریق فرایند بازی گونه سازی پیاده میشوند، میتوانند سبب افزایش نرخ رقابت شوند و در این میان عملکرد شرکت به طور ملموسی بهبود خواهد یافت.
یک گیم جالب و جذاب میتواند کاربران و مشتریان را تشویق کند که دوستان خود را نیز وارد میدان کنند و به این ترتیب با یک سیاست درست میتوان دایره مشتریان یک شرکت را افزایش داد. از دیگر کاربردها می توان به تبلیغات به شیوههای خلاق و نوآورانه اشاره کرد. با تزریق عناصر گیم به یک سایت می توان تبلیغاتی را به شیوهای جذاب و متنوع برای کاربر به نمایش گذاشت تا هم تجربه کاربری دچار آسیب نشود و هم نرخ بازدهی تبلیغ افزایش پیدا کند.
دلایل محبوبیت گیمیفیکیشن
این ابزار با وجود اینکه ارتباط نزدیکی با تکنولوژی دارند اما در اصل روی سلامت روان انسانها تاثیر میگذارند. بازی گونه سازی از آنجایی که مطابق با میل، نیاز و غریزه انسانهاست میتواند عملکرد مثبتی داشته باشد. از بزرگترین دلایل آن این است که همه ما انسانها علاقه شدیدی به دریافت جایزه داریم. علاقه به گرفتن جایزه از بچگی در ما نهادینه شده و با شنیدن نام آن برای یک بررسی حداقلی دست به کار خواهیم شد.
مورد بعدی پیشرفت است چرا که انسانها دوست دارند پیشرفت کنند و زمانی که مشتریان در یک روند گیمینگ قرار میگیرند علاقه بسیار برای دیدن انتهای آن دارند. شما در این مسیر میتوانید مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی و کارمندان ابتدایی را به کارمندان وفادار کنید.
رقابت دیگر دلیل برای استفاده از گیمیفیکیشن است چرا که انسانها علاقه بسیاری به برنده شدن دارند و با تطبیق عناصر این ابزار به یک کسبوکار میتوان علاوه بر افزایش سطح رقابت میان مشتریان، آنها را وادار به انجام کارهایی مطابق با خواسته شرکت برای رسیدن به مرحله نهایی رقابت کرد
انواع کاربردهای گیمیفیکیشن
همان طور که تا به اینجای مقاله خواندید این ابزار نمیتواند تاثیر بسزایی روی برنامههای تجاری و افزایش درآمد داشته باشد. اما داستان به اینجا خلاصه نمیشود چرا که از این ابزار میتوان در صنایع دیگر نیز استفاده کرد که به صورت اجمالی نگاهی به آن خواهیم انداخت.
-
تحصیلات
استفاده از گیمیفیکیشن در تحصیلات از زمانهای بسیار قدیم به کار میرفته و حتی نوجوانان دهه ۹۰ میلادی نیز از بازیهای کامپیوتری برای افزایش سطح دانش خود استفاده میکردند. برای مثال اگر شما میخواهید که زبان ایتالیایی را باید بگیرید، میتوانید یک اپلیکیشن مبتنی بر گیم برای آموزش زبان ایتالیایی خود دانلود کرده و علاوه بر این که ساعات سرگرم کنندهای را میگذرانید در یک رقابت تنگاتنگ دانش زبانی خود را نیز افزایش می دهید.
-
پروژه و کارمندان تازه وارد
استخدام کارمندان جدید و آموزش آنها نگرانکننده است اما شرکتهای دیده میشوند که از گیمیفیکیشن برای آسان کردن آموزش و انتقال دانش و تجربه به کارمندان جدید استفاده میکنند.
-
طراحی
طراحی از جمله صنایع است که میتواند چه به صورت آنلاین و چه در دنیای واقعی با گیمیفیکیشن تلفیق شود. بسیاری از شبکههای مجازی مانند لینکدین نیاز به تعامل کاربران دارند تا بتوانند در دنیای حقیقی باقی بمانند. با استفاده از ابزار شرکت لینکدین تلاش کرده تا تعامل و درگیری مخاطبان را با خود حفظ کند. آنها برای این کار از نوار ابزاری جهت نمایش میزان تکمیل پروفایل کاربری استفاده کردند (ساده، اما با تاثیرات شگرف).
-
سلامت
یکی از پرکاربردترین زمینهها برای استفاده از این ابزار اپلیکیشنهای حوزه سلامت هستند، چرا که بسیاری از افراد تنبل هستند و برای این که بتوان آنها را ترغیب به فعالیت کرد نیاز به طراحی بازیهای ساده در عین حال پرتحرک است.
مراحل گیمیفیکیشن
عموما برای اینکه بتوان گیمیفیکیشن را در یک شرکت ادغام کرد باید چند گام کلیدی را پیش از آن برداشت که به عنوان مراحل اصلی باشند.
-
- شناسایی محصول یا خدمات در از کسبوکار شما که بیشترین تطابق را با هدفتان دارد
- پس از شناسایی محصول نیاز به انجام سفارشیسازیهای مختلفی برای انجام یک تست است
- سپس با یک بازی واقعی باید یک تمرین زنده انجام شود- نوع بازی که باید طراحی شود بسته به خلاقیت کارفرما و دادههای آنها از خلق و خوی کاربران است که از مبحث این متن خارج است.
- ثبت، پیگیری روند پیشرفت و چالشهای موجود در بازی
- افزایش مقیاس بازی و اجرای آن در سطح بزرگتر
- و نهایتا دریافت بازخورد برای اعمال موارد کلیدی تجاری در مرحله نهایی
بررسی مزایا و معایب گیمیفیکیشن
یکی از بزرگترین مشکلاتی که در فرایند بازی گونه سازی میتوان یاد کرد تمرکز اشتباه است. برای مثال یک روند گیمی در فرایند یادگیری و تحصیل در نظر بگیرید که تمام تمرکز دانشآموزان یا دانشجویان را به امتیازات، برچسبها و برد مراحل بازی میبرد و آنها را از هدف اصلی که یادگیری یک درس است دور میکند.
استفاده درست از گیمیفیکیشن نیز کمی دشوار خواهد بود چرا که باید هم به تعادل فاکتورهای سرگرمی و موضوعات توجه شود و هم اخلاق افرادی که مراجعه میکنند را در نظر گرفت. علاوه بر این باید گیم پلی و جوایز را به طور دقیق بین کاربران توزیع کنید.
کنار معایب، مزایای بیشتری را برای گیمیفیکیشن میتوان عنوان کرد. از جمله این مزایا میتوان به مقیاس پذیری، انعطاف پذیری، افزایش سطح بهرهوری، سطح عملکرد جذب مخاطب و افزایش کارکرد بهینه کارمندان و نهایتا دریافت بازخورد و پیگیری دادهها اشاره کرد.
مثال برای گیمیفیکیشن
یکی از بارزترین نمونهها برای این ابزار میتوان به ارتش آمریکا اشاره کرد که بازیهای مختلفی را طراحی کرده و به صورت آنلاین آنها را در کشور خود منتشر ساخته است تا افراد را برای پیوستن به ارتش تشویق کنید.
همچنین شرکت نیسان که در خودروهای برقی خود از فرایندی گیمی استفاده کرده و بر اساس آن، نوع رانندگی و دقت رانندگان را با یکدیگر مقایسه میکند و برچسبهای نقرهای، برنزی و طلایی میدهد.
سخن پایانی - گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن ابزاری برای افزایش خلاقیت در کسبوکار، محیط کاری و صنایع مختلف است که میتواند عناصر یک گیم ساده و یا حتی پیچیده را در محیطی غیر گیمینگ وارد کند.
با داشتن این ابزار میتوان میزان درگیری کاربران و کارمندان را با سایت، محصول و یا سرویس افزایش داد. کارمندان یک شرکت میتوانند با این ابزار بهرهوری بهتری را تجربه کنند و عملکرد بهینهتری را از خود به نمایش بگذارند. با داشتن یک محیط خلاقانه، علاوه بر اینکه میتوان دایره مشتریان را گسترش داد، به راحتی میتوان مشتریان بالقوه را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل کرد.
صنایع مختلفی از گیمیفیکیشن استفاده میکنند از جمله موسسات آموزشی و بخش سلامت که با این ابزار میتوانند محصول خروجی به مراتب بهتری داشته باشند.