سر فصلهای نوشتار
حرف اول در این آموزش
دیجیتال مارکتینگ از تاثیرگذارترین شیوه های بازاریابی در دنیای امروز است که با گذشت زمان رشد چشمگیری داشته است. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد هستند و کسب و کارهایی که به شناخت درست و استفاده مناسب از ابزارها بپردازند موفق خواهند شد. فضای کار دیجیتال مارکتینگ تبدیل Mindset قدیم به Mindset جدید، موضوع مهم مورد توجه در کمپینهای دیجیتال است. با توجه به تغییرات ایجاد شده در نوشتن Mindset کمپینهای دیجیتال، اگر متوجه تغییرات پیش آمده نباشیم باعث به وجود آمدن اتفاقات ناگوار میگردد. یعنی از ابزارهای دیجیتالی در کمپینها استفاده میکنیم اما به دلیل تغییر تفکر و عدم آشنایی با اکوسیستم دیجیتال منتج به استفاده نادرست از این ابزارها شده و این تصور ایجاد میشود که آنها بدون فایده و اثربخشی هستند.
اگر دیجیتال مارکتینگ را به انسانی تشبیه نماییم که از دو بخش سر و بدن تشکیل شده است، قسمت سر، بخشی را برعهده دارد که برنامه ریزیها و تنظیم استراتژیها در آن صورت میگیرد و قسمت بدن، ابزارهای دیجیتال (SEO Marketing ،Content Marketing ،Social Media) را شامل میشود. معمولاً در کیسهای شکست خورده بخش سر وجود ندارد، در نتیجه هیچ برنامه مشخصی در حوزه تبلیغات، بازاریابی و ... وجود نداشته و صرف استفاده از ابزارها باعث مواجه با شکست میشود. پس این ابزارها در خدمت برنامه ها قرار میگیرند و باعث میشود که ما از آنها نفع ببریم.
موضوع تغییر تفکر در هر دو قسمت دیجیتال مارکتینگ بطور دائم در جریان است. لذا میبایست همگام با این مسیر حرکت کرد و از آن ها عقب نماند.
1. تغییر مفهوم زمان: در کمپینهای تبلیغاتی با ابزارهای سنتی یا در کمپینهای کلاسیک، زمان دارای مفهومی خطی بود. بطور مثال در کمپینهای کلاسیک برای هدف گذاری از مدلی به نام مدل آیدا استفاده میشد که چهار مرحله را برای مشتری تعریف میکرد (Attention, Interest, Desire, Action) و از لحظه آشنایی مشتری با برند تا خرید این مراحل طی میشد. اما در کمپینهای دیجیتال مارکتینگ زمان دایره ای شکل است و نشان دهنده مسیر سفر مشتری میباشد. از آگاهی شروع شده و بعد از شناخت و آشنایی مشتری با برند ارزیابی انجام میدهد و اگر همه چیز مطلوب بود وارد حلقه وفاداری میشود و چنانچه قصد خرید مجدد داشت لازم به تکرار مراحل قبل نیست.
2. تغییر در دسته بندی مشتریان: در دسته بندی کمپینهای کلاسیک، مشتریان را از نظر جغرافیایی، جمعیت شناختی، رفتارشناسی و روان شناختی دسته بندی میشوند در حالی که در Mindset جدید این دسته بندی با توجه به رفتارها و اثری که در دنیای دیجیتال دارند دسته بندی میشوند. در این حلقه زنان به عنوان مدیران خرید در نظر گرفته میشوند که تصمیمات خرید آنها میتواند بر تصمیمات خرید خانواده اثرگذار باشد. جوانان نقش معرفی محصولات جدید را دارند و Netizen ها کسانی در این حلقه هستند که بیشترین زمان را در شبکه های اینترنتی میگذرانند و به وایرال شدن پیامها کمک میکنند.
خرید دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
3. تغییرات پیامها: پیام در کمپین کلاسیک، به مفهوم کپی بود و شامل متنی میشد که می بایست نوشته شده و اثر کوتاه مدت قوی بر روی مخاطب داشته باشد. اما در فضای دیجیتال مارکتینگ با توجه به دایره ای بودن زمان، موضوع تداوم پر رنگتر بوده و مفهوم Content با اهمیت دو چندان مطرح میگردد.
4. تغییرات رسانه: در کمپین کلاسیک، رسانه ها به دو دسته ATL و BTL تقسیم بندی میشدند. رسانه های بالای خط رسانه هایی بودند که میزان دسترسی به آنها بالا بود و از طریق هر بار پخش دسترسی زیادی را ایجاد میکردند. (مثل تلویزیون) رسانه های زیر خط، معمولاً اثر ارتباط تک به تک بالایی داشتند اما به تعداد کمی از مشتریان دسترسی پیدا میکردند. (مثل Sample کردن) اما در Mindset دیجیتال مارکتینگ، یک خط جدید به این رسانه ها تحت عنوان TTL (رسانه های برخط) اضافه شده است. که ترکیبی از دو رسانه را دارند.
5. تبدیل Audience به Community: یعنی مخاطب تک نفره تبدیل به یک اجتماع شده است و میتوانیم با افراد بیشتری در شبکه های اجتماعی ارتباط داشته باشیم. به کمک Influencer ها (خود دارای شبکه یا اجتماع هستند) میتوان پیامها را به مجموعه ای از مخاطبین فرستاد. خصوصیات این مجموعه مخاطبین براساس برند و هدفی که در کمپین داریم تعیین میشود و از انواع Influencer استفاده میکنیم.
1. میزان متمایز بودن
2. میزان نفوذ
منظور این است که بازار رسانه ها با ورود رسانه های دیجیتال دچار تغییرات عظیمی شده است. این تغییرات تاثیرات زیادی را بر روی کسب و کارها، تکنولوژی و حتی سیاست داشته است. برخی سازمانها متوجه این تغییرات از بیرون هستند و از ترس عقب ماندن از این تغییرات، سعی در انجام فعالیتهایی داشته اند.
نکته مهم برای انتخاب اکوسیستم مناسب، شناخت و شناسایی مخاطبین میباشد. به این شکل که یک Persona طراحی میکنیم و با بررسی نمونه رفتار Persona گویا به بررسی تمامی مخاطبین خود پرداخته ایم و بعد از استخراج Persona ، به بررسی رفتارهای آن پرداخته و فوایدی را که این مخاطب در شبکه های اجتماعی و در فضای دیجیتال به دنبال آن هست، چه چیزهایی میباشد.
حرف آخر در این آموزش
دیجیتال مارکتینگ استفاده از ابزارها و روشهای بازاریابی به صورت دیجیتال میباشد و از تمام رسانه های دیجیتال برای دادن اطلاعات به مشتریان استفاده میکند.
بیشتر بخوانید: کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیا پلنینگ