تعریف بازار و طراحی دامنه مشتریان

تعریف بازار و طراحی دامنه مشتریان
  • تعریف بازار و طراحی دامنه مشتریان

 سرفصل‌های نوشتار

طراحی مدل مشتریان

حرف اول در این آموزش

در ابتدا برای شروع یک فعالیت باید قلمرو فعالیت و رنجی را که قرار است در آن خودنمایی نماییم را مشخص کنیم. بسیاری از مشکلاتی که برای شرکت ها به وجود می آید ناشی از این است که ما هنوز درک درستی از محیطی که در آن فعالیت می کنیم، نداریم. یعنی اساساً صنعت خودمان را نمی شناسیم، نمی دانیم رقبای ما چه کسانی هستند، مشتریان ما چه کسانی هستند، دامنه کسب و کار ما چه محیطی را در برمی گیرد، قلمرو ما کجاست و مواردی ازاین قبیل. بنابراین باید درک درستی از قابلیت ها و عوامل کلیدی موفقیت خود را پیدا کنیم تا ببینیم در چه صنعتی می توانیم خودی نشان داده و ورود پیدا کنیم.

ویژگی های یک استراتژی موفق

2. درک عمیق از محیط کسب و کار بیرونی
3. نگاه عمیق به درون (ارزیابی قابلیت ها و توانمندی و منابع خود و بدانیم که در چه زمینه هایی میتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم)
4. پیاده سازی اثر بخش
بحث اصلی این موضوع ناظر بر درک محیط بیرونی است.

ورود به صنعت و اهداف موفقیت در یک صنعت

اساسا وقتی می خواهیم کسب و کاری را شروع نماییم، باید وارد صنعتی شویم که جذابیت لازم را با توجه به قابلیت هایی که ما داریم، را داشته باشد. در این زمینه یکی از ابزارهایی که همیشه مورد استفاده قرار گرفته بحث تحلیل پنج نیروی پرتر (قدرت چانه زنی خریدار، قدرت چانه زنی تامین کننده گان، تحدید تازه وارد ها، تحدید کالاهای جانشین و از همه مهمتر شدت رقابت درون صنعت) است.

اهداف موفقیت در یک صنعت

1 . چیزی را عرضه کند که مشتریان طالب آن هستند. (طرف تقاضا را به خوبی تحلیل کرده و نسبت به آن شناخت داشته باشیم).
2. دانستن عواملی که کمک میکنند در رقابت باقی ماند. (رقابت پذیری بالایی داشته باشیم و بقای خود را پایدار کنیم).

 

استراتژی موفق


خرید دوره مدیریت بازاریابی حرفه پلاس

ساختارهای بازار

1. بازار انحصار کامل ( مثل آب، برق و گاز انحصار عرضه کامل در اختیار یک نهاد مشخص است)
2. بازار انحصار چند جانبه ( مثل بازار خودرو یا اپک که شما قیمت را تعیین می کنید و قیمت گذاری می کنید)
3. بازار رقابت کامل ( مثل بازارهای تره و بار که خریدار و فروشنده زیاد است، لذا ورود و خروج به این بازار بر روی قیمت ها اثر گذار نیست و کالاها قابل تمایز نیستند)
4. بازار رقابت انحصاری (این بازار براساس تعامل با مشتری به پنج دسته قسیم می شود):
Potential Market ( افرادی که علاقه مند به خریداری محصول ما هستند) 
Available Market ( افرادی در این بازار شامل می شود که توانایی مالی لازم در این بازار را دارند) 
Qualified Market ( افرادی که مجوز لازم را برای استفاده از محصول را دارند) 
Target Market (هدف گیری به عنوان یک بنگاه کسب و کار برای خدمت رسانی و رساندن ارزش پیشنهادی)  
Penetrated Market (افرادی که محصول ما را خریداری کرده و از آن آگاه و آشنا هستند. از آن به عنوان بازار تسخیر شده نام می برند)  
اندازه بازارها، اندازه ثابتی نیستند و می توانند بر اساس روندهای اجتماعی، نوسانات قیمتی حجم بازار کوچک و بزرگ شوند

دیجیتال مارکتینگ

در بحث دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای دیجیتال، هدف گیری دقت بسیار بالایی پیدا می کند.
ابزارهای دیجیتال و شبکه های اجتماعی، به ما کمک می کند با دقت بالاتری بتوانیم Target Market را رصد کرده و به آن دسترسی پیدا کنیم و سرویس دهیم. از این رو دیجیتال مارکتینگ کمک شایانی را به بازاریابی شرکت ها کرده است.
معمولاً برای شناسایی بازار و فضای که برای فعالیت از آن استفاده می شود را دهه هشتاد درگ ابل معرفی کرد و شامل 3 محور نیازهای مشتریان ( مثلا شامل انواع نیاز های کارکرد گرایانه، نیاز های لذت جویانه و... در نظر بگیرید. منتها برای شناسایی نیازها فقط نباید به نیازهای عینی گرایانه توجه کرد بلکه نیازهایی که اساسا ذهنی هستند و اشخاص قبول نمی کنند را با استفاده از تکنولوژی و ابزارهایی که در اختیار داریم آنها را برآورده کنیم)، فناوری به کار برده شده و گروه های مشتری می باشد. می توان کسب و کار خود را بر اساس قرارگیری روی هر کدام از این نقاط محورها تعیین کرد.


خرید دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ


 

بخش بندی بازار

بخش بندی بازار

1. شناسایی معیار و ملاک

2. ارزشیابی بخش های مبتنی بر معیارها

3. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت

عوامل مختلف بخش بندی بازار

1. معیارهای جغرافیایی (شامل: منطقه جغرافیایی، اندازه جمعیت، بافت شهری، تراکم جمعیتی)
2. معیارهای جمعیت شناختی (شامل: سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد)
3. معیارهای روان شناختی (شامل: باورها، ارزش ها، عقاید افراد)
4. متغیرهای رفتاری (شامل: سبک خرید مصرف کننده، عادات، سرگرمی ها)

دلایل بخش بندی بازار

1 . بتوان به شیوه اثربخش تری نیازهای مختلف مشتریان را پاسخگو بود.
2. شناسایی فضای خالی و بی رقیب بازار و کمک به شناسایی حفره های بازار

هدف گیری

هدف گیری یکسان (تمایزی بین گروه های مختلف مشتریان وجود ندارد و یک آمیخته بازاریابی به طیف های مختلفی از افراد عرضه می شود)
هدف گیری انتخابی (انتخاب چند بخش از بخش بندی بازار و تحویل و انتقال آن با آمیخته های مختلف بازاریابی)
هدف گیری متمرکز (تمرکز روی یک محصول، آمیخته محصول را به یک بخش مشخص از بازار عرضه می کنیم)


بیشتر بخوانید: طراحی سیستم های ارتباط با مشتری

مشتری

حرف آخر در این آموزش

در فضای بازار امروز باید کل زنجیره ارزش را مورد بازاندیشی مجدد قرار دهیم و معنای متفاوتی را از آن استخراج کنیم تا محصولاتمان را بهتر در ذهن مشتری جا بیندازیم. برای مواجهه با محیط پیچیده و نامطمئن امروز، تحلیل روانکاوانه و روان تحلیلی ذهن مصرف کنندگان ، معنابخشی مجدد به کالاها و خدمات در ارزش های ارائه شده می تواند بسیار مسمرثمر باشد.


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط