موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بینالملل
مدرس آموزش
جناب آقای حمیدرضا ایل بیگی
سر فصل های نوشتار
رسیدگی به دعاوی
دلایل اثبات دعاوی
ارکان سند
قرارداد
تکنیک Smart
مفاد قرارداد
حرف اول در این آموزش
در بحثهای مرتبط به دعاوی بازرگانی و دعاوی دیگر اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، قانون است.
رسیدگی به دعاوی
مبنای رسیدگی به اقدامات شرکتها، افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی:
• قانون مدنظر دادگاهها و دادسراها قرار میگیرد
• اگر که قانونی وجود نداشته باشد عرف و عادت و اصطلاحا رویهای که حالا در بیزنس حاکم است قضات بر مبنای آن رای صادر میکنند
• اگر که عرف و عادت هم وجود نداشته باشد قضات به سراغ رویهی قضایی میروند که ببینند که قبلا چه رایهایی برای اصطلاحات پروندههای مشابه صادر شده است و آن پرونده را براساس آن رای برایش صادر میکنند.
• بحث رویهی قضایی هم وجود نداشته باشد مراجعه میشود که نظریه علمای حقوق و اصطلاحاً حقوقدانان و کسانی که صاحبنظر هستند و مورد قبول هستند.
دلایل اثبات دعاوی
1. موردی که در حقیقت بالاترین استناد را در شیوههای قضایی دارد اقرار (Confession) است. اگر فردی خودش اعتراف کند که جرمی را یا خلافی را مرتکب شده است آن اقرار دیگر مستند است و قضات یا قاضی با توجه به آن رای صادر میکنند
2. چندین نفر شهادت دهند.
3. سند (Documentation) که قرارداد را اصطلاحاً یک سند میگویند. سند نوشتهای است که در حقیقت در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.
4. سوگند خوردن است.
5. امارات که مثل اینکه دوربین مدار بسته ضبط کرده باشد.
ارکان سند
رکن اول: سند باید نوشته شده باشد اصطلاحاً مکتوب باشد. پس چیزی که نوشته شده نیستش سند محسوب نمیشود.
رکن دوم: سند در مقام دعوی یا دفاع قابلیت استناد و اصطلاحا دلیلیت داشته باشد. اگر سندی بیربط باشد یعنی رکن دوم را نداشته باشد ولی رکن اول را داشته باشد باز در مورد آن دعوی سند محسوب نمیشود.
قرارداد
قرارداد روابط بین خریدار و فروشنده را در بحث قراردادهای بازرگانی ایجاد میکنند. ریسک و مسئولیت ها را میان طرفین تقسیم میکنند. اگر اختلافی ایجاد شد و سازشی حاصل نشد در مورد موضوع مورد اختلاف بتوانیم به دادگاه یا مراجع ذیصلاح دادخواهی کنیم.
تکنیک Smart
Specifice (مشخص یا معین بودن): یعنی قرارداد باید در چهار مورد کاملا مشخص باشد.
• رویهها و روندهای اجرای قرارداد
• تامین مالی و شرایط مالی
• ویژگیها یا خصوصیات فنی قرارداد
• کلیت قرارداد
Measurable (قابل اندازهگیری بودن): قابل اندازهگیری بودن را میتوان در سه بعد بررسی کرد.
• زمانبندی قرارداد
• مبلغ قرارداد
• مقدار کالای قرارداد
Achievable (قابلیت دسترسی): آیتمهای شدنی باشد.
Real (واقعی بودن): در رویا و توهم نیاییم بنشینیم و قرارداد امضا کنیم و قابلیت اجرا نداشته باشد بسیار از قراردادها هستند که امضا میشوند اما در عمل اجرا به موانع سختی برخورد میکند و عملا قابلیت اجرا پیدا نمیکند.
Time band (دارای زمانبندی): اگر زمانبندی نداشته باشد قرارداد باز است انتهای قرارداد باز است.
مفاد قرارداد
1- قید مشخصات طرفین قرارداد: نکتهای که باید توجه کرد این است که آیا کسی که قرارداد را امضا می کند صاحب امضا هست؟ متاسفانه پروندههایی وجود دارد که در این پروندهها آن کسی که مغموم شده و خسارت دیده قرارداد را با کسی در شرکت مقابل امضا کرده که صاحب امضا نبوده و برای پیگیری با فرد طرف است و شخص حقیقی شرکت در این زمینه پاسخگویی ندارد.
2- مقدمهی قرارداد: اهلیت چه خریدار و چه فروشنده را در قرارداد قید می نماید. دارای سه آیتم است:
(Ready) طرفین حاضر هستند.
(Wellingless) طرفین تمایل دارند.
(Ability ) طرفین توانمند هستند.
3- Product specifications (مشخصات محصول): در کتاب اصول بازاریابی پروفسور کاتلر و آرمسترانگ در سال 1994 سه لایه مختلف را برای محصول در نظر گرفتند:
الف) لایه اول core product است.
ب) لایه دوم شامل چندین بخش می باشد:
قابل لمس بودن کالا است.
طرحی کالا است.
کیفیت کالا است.
نام و نشان تجاری که به برند تعبیر میشود.
بستهبندی کالا است.
پ) لایه سوم شامل موارد زیر است:
ضمانت
نصب
خدمات پس از فروش
تحویل و خدمات اعتباری
4- Origin (کشور مبدا): در بازاریابی برای فروش محصول تصویر کشور مبدأ خیلی تاثیر میگذارد.
5- Product Delivery (زمان تحویل کالا): در حقیقت بیشتر منظور ما زمان تحویل کالا است.
6- Total Quantity : باید مقدار کل کالا در قرارداد آورده شود.
7- Inspection (بازرسی): بازرسی را هم در مورد کیفیت و هم مقدار بگذاریم.
8- Packing: نوع بستهبندی را مشخص میکند.
9- قیمت: قیمت باید واضح و دقیق باشد.
10- Payment Term : شرایط پرداخت است.
11- اعتبارات اسنادی: با توجه به تحریمها باید اسناد حمل را هم مدنظر قرار بدهیم که در قرارداد بگنجانیم.
12- بیمه کالا: با توجه به شرایط اینکوترمز تقبل بیمه با خریدار یا فروشنده تعیین می شود.
13- شرایطفورسماژور: (ICC) اتاق بینالمللی بازرگانی قوانین متحد الشکلی دارد که بهتر است ماده فورسماژور این قرارداد را مستند بکنیم در شرایط فورسماژوری که در این قانون تعریف شده است.
14- حکمیت: برای اختلافاتی که برای طرفین در قراردادهای خارجی حاکم میشود که معمولاً مقر داوری را در اتاق بینالمللی بازرگانی در پاریس قرار میدهند.
15- مدت قرارداد: تاریخ موثر شدن قرارداد است.
16- قانون حاکم بر قرارداد: در تجارت بینالملل دو قانون داریم:
قانونی که توسط ایالات متحده آمریکا در داخل خود ایالتهای آمریکا برای اینکه متحدالشکل باشد اجرا میشود.
قانون دیگری که اکثر کشورهای دیگر پذیرفتهاند ولی کشور آمریکا نپذیرفته تحت عنوان CSIG
17- زبان قرارداد: طبیعتاً زبان بینالمللی دنیا انگلیسی است.
18- واگذاری قرارداد به غیر: معمولا تا زمانی که نوشته نشده است ندارند ولی میتوانیم این بند را بیاوریم منوط به رضایت کتبی طرف مقابل که قرارداد را بتواند به دیگری واگذار کند. یکی از چیزهایی که وجود دارد در بندهای قراردادهای خارجی و میشود آن را گنجاند بحث NCND یعنی طرفین حق دور زدن همدیگر را ندارند.
حرف آخر در این آموزش
در دنیای تجارت،تنها کسانی موفق خواهند شد که از اصول و قوانین آگاه باشند و به خوبی آنها را اجرا کنند.
موضوعات مرتبط با موضوع آموزش بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بینالملل در سایت حرفه پلاس
مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل
چگونه می توان وضعیت محصول را در کوتاه ترین زمان ارزیابی کرد؟
فرصت ها برای صادرات موفق در کسب و کارهای ایرانی
خرید خارجی
زنجیره تامین
لجستیک و حمل و نقل بین الملل
بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بین الملل
10 تجربه در مذاکرات بین المللی
فرصت ها برای صادرات موفق
راهکارهای موفقیت در تجارت بین الملل چیست؟
کاربرد تحلیل پوششی داده ها در انتخاب تامین کنندگان
نقش لجستیک در تجارت بین الملل
مراحل خرید خارجی بصورت حواله بانکی
صادرات گام به گام