موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار؟
مدرس آموزش
سرکارخانم شیوا شمشیردار
مدرس و مشاور برندینگ
سرفصلهای نوشتار
مسئولیت اجتماعی
حرف اول در این آموزش
زمانیکه از یک برند و برندینگ صحبت میکنیم، میخواهیم برای یک کالا یا یک خدمتی که از طریق یک سازمان ارائه میشود هویت سازی کنیم.
مسئولیت اجتماعی
در حال حاضر رویکردهای جدید در فضای کسب و کار حاکی از این است که ارزشهای پایه برند استراتژیهای اصلی مارکتینگ را هم میچینند. برندینگ بعد از مارکتینگ قرار نمیگیرد، برند یا جوهره برند، جوهره کسب و کار شماست. شما بر مبنای یک خلق ارزش، استراتژی حضور در بازار، استراتژی خلق ارزش، استراتژی کیفیت و در عین حال ساختن و ایجاد کردن بازارهای جدید را میبینید. مارکتینگ را میبینید. همچنان که مجموعه های بزرگ دنیا مثل P&G بیش از دو سال است که دپارتمان مارکتینگ و برندینگ را در هم ادغام کرده اند، این دو فضا از هم دور نیستند.
تعریف حوزه مسئولیت اجتماعی اساساً بایستی روی بخش خلق ارزش و استراتژی های کلان مجمع قرار بگیرد. ما دوره win-win یعنی برنده شده بین دو طرف معاهده یا معامله را رد کردیم و الان در این بازار تنگ منطقی احتیاج به ارزش و مزیت سومی داریم و آن هم ارائه یک انرژی مثبت، یک ارزش جدید به جامعه است. بنابراین مسئولیت اجتماعی حوزه ای جدی برای برندها محسوب میشود. باید بدانیم که در چه دوره صنعتی و در چه نسلی از حوزه کسب و کار قرار گرفته ایم، بنابراین یکی از فاکتورهای مهم تعیین کننده در خلق ارزش برند این است که رشد جامعه در کجا قرار گرفته است. در جامعه ای که ما هنوز در حوزه عرضه و تقاضا، در حوزه تعریف کیفیت و کیفیت فیزیکی مشکل داریم، خلق ارزش در حوزه اخلاقی خیلی جای ظهور ندارد.
باید بدانیم کسب و کارمان را کی شروع کرده ایم و آیا الان میخواهیم به آن مزیت رقابتی دیگری از نوع ارزش برندمان اضافه کنیم یا اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم. پس نگاه رشد جامعه نگاه به فضای بازار و سطح شعور و درک مخاطب در تولید کیفیت، در تولید ارزش و... بسیار مهم است ولی در کل مسئولیت اجتماعی میتواند و بایستی جزو یکی از ارزشهای اصلی و والای برند قرار بگیرد. حتی در همان حد که ما بفهمیم محصولی که تولید میکنیم آیا ظرفش به چرخه طبیعت برمیگردد یا نه؟ این هم نگاه به مسئولیتاجتماعی است.
در حال حاضر ما در بحث سازمان ملل و نهادهایی که به نام یونیسف یا دیگران در حال کار هستند، نشانهایی داریم که برندها تلاش میکنند تا آنها را بگیرند. نشانهایی هستند که نشان میدهند آنها در حوزه مسئولیت اجتماعی فعال هستند پس معلوم است که در جهان اول، در جهانی که مسئله بازار رقابتی مشکلات را حل کرده اند این نکته دیده میشود.
حرف آخر در این آموزش
حوزه مسئولیت اجتماعی فقط یک فضای فانتزی در کنار برندسازی نیست بلکه فضایی بسیار جدی است. کافیست که تعریف ذهنی خودمان را از مسئولیت اجتماعی گسترده کنیم.
موضوعات مرتبط با موضوع آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار در سایت حرفه پلاس
آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار؟
چگونه نوآوری داده محور منجر به توسعه کسب و کارهای الکترونیکی می شود؟
آیا در مورد مدیاهای جدید چیزی می دانید
چگونگی ایجاد ساختار رسانه ای و داشتن یک تریبون مطبوعاتی برای سازمان
آیا برای برندمان هویت بصری تعریف کرده ایم
کاربرد اصول روانشناسی در طراحی خدمات
تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم
ارزش ویژه برند ( از دیدگاه مشتریان )
هویت بصری برند
اختلاط برند و محصول و تفکیک آن
بررسی نقش روانی برند
چرا باید هر چیزی را و هر کجا تبلیغ نکنیم؟
استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند
طراحی شخصیت برند در بازار های مد و لاکچری
ارتباط بین آژانس برندسازی و مشتری
طراحی هویت برند و مدل های مرتبط
معماری برند
شش محرک ضمیر ناخودآگاه در تبلیغات
ریبرندینگ، ضرورت ها، بایدها و نبایدها
نقد بصری تبلیغات
نقش کهن الگوها در تبلیغات برند