فروش چیست؟

فروش چیست

تعریف فروش

تعریف های زیادی در مورد کلمه فروش وجود دارد. خیلی ها از خود می پرسند که معنی فروش چیست؟ حتی فروشندگانی هم که در امر فروش بسیار حرفه ای هستند، شاید تعریف دقیقی از فروش و فروختن ندارند. فروش (Sales) به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که یک نفر - فروشنده - انجام می دهد تا به خریدار در انتخاب کالای موردنظر خود کمک کند. این کالا، یا محصولی فیزیکی است یا نوعی خدمت است که خریدار از طریق فروشنده آن را انتخاب کرده و از آن استفاده می کند. یکی دیگر از جواب ها در سوال فروش چیست را می توان شروع یک رابطه با مصرف کننده نامید. فروش را می توان نقطه عطف بازاریابی (Marketing) دانست.

اما معنی فروش همین تعاریفی که ارائه شد نیست، بلکه فرآیندی را در دل خود دارد که می توان به سه مرحله تقسیم کرد.

1- فعالیت ها و فرآیندهای قبل از فروش

2- عملیات فروش یا فروختن

3- فعالیت ها و فرآیند های پس از فروش

 

 مدیر فروش حرفه پلاس

این دوره ها توسط اساتید به نام مدرسه کسب و کار ماهان در فضای استودیویی با فیلم برداری و تدوین حرفه ای تولید شده است. با مشاهده این دوره و گذراندن تمرین ها و آزمون ها و بویژه شرکت در فضای تعاملی پاتوق شما قادر خواهید بود که کسب و کارتان را بهبود ببخشید و خودتان هم از نظر حرفه ای توسعه و پیشرفت خواهید کرد. پس با ما همراه شوید تا اهداف خودتان و سازمانتان را محقق سازید.

خرید دوره مدیر فروش 

فلسفه فروش چیست؟

فلسفه فروش دیدگاه یک کسب و کار در مورد فرآیندهای فروش، ارزیابی نیازهای مشتریان و ایجاد فرصت­ ها برای افزایش فروش را بررسی می ­کند. یافتن یک چارچوب فروش برای رشد قابل پیش‌بینی‌ براساس ساختار کسب و کارها متفاوت است به عبارت دیگر کسب و کارهای بزرگ با چرخه‌های طولانی‌تر و یا بازارهای آسیب‌پذیر نیازمند ارائه ساختار متفاوتی هستند. یافتن فلسفه فروش می­ تواند پاسخ به پرسش ­های زیر باشد:

  • هدف اصلی کسب و کار چیست و این هدف چگونه محقق می ­شود؟
  • در بازار کسب و کار چه می گذرد؟
  • رقبا چه کسانی هستند و چه ساختاری دارند؟
  • چگونه می­ توان تحقیق نمود و چه اطلاعاتی را می ­توان از طریق تحقیق به دست آورد؟
  • استراتژی نهائی کسب و کار بر چه اساس بررسی می­ شود؟ 

فرآیندهای قبل از فروش چیست؟

 وقتی از خود درباره معنی فروش پرسش می کنیم و می گوئیم فروش چیست؟، شاید فقط یک تعریف به ذهنمان خطور کند اما فروش زمانی اتفاق می افتد که قبل از آن روندی طی شده باشد که بخشی از آن را بازاریابی یا مارکتینگ در بر می گیرد. در این قسمت بخش فروش و بازاریابی باید همکاری تنگاتنگی با هم داشته باشند و تعامل فروش با مارکتینگ بخش مهمی از این فرآیند است. بخشی دیگر را می توان به پیش بینی فروش و تکنیک های آن ربط داد. در پیش بینی فروش شما با اطلاعات گذشته و مدل های استاندارد درک صحیحی از بازار و مشتریان خواهید داشت. پس از این فعالیت ها فروش در مرحله مهمی قرار می گیرد. شما مشتری را پیدا کرده اید و مطمئنید که فرد درست را برای فروش انتخاب کرده اید.

ارائه محصول در جلسه ای که با مشتری دارید. در اینجا شما باید مهارت های ارائه در فروش را به خوبی بلد باشید تا مشتری را به خرید ترغیب کنید. در همان جلسه فروش یا جلسات بعدی گوش شنوایی داشته باشید و دغدغه های مشتری را بشناسید. در این مرحله مهارتی به نام نحوه برخورد با مشکلات و دغدغه های مشتری به شما کمک می کند تا به فروش نزدیک شوید. در بخش نهایی قبل از عملیات فروش، مذاکره با مشتری صورت می گیرد و در این قسمت فروشنده باید مهارت های مذاکره در فروش را بلد باشد. همزمان با این مهارت فروشنده می بایست از اصولی برای متقاعدسازی پیروی کند که اصطلاحا به آن اصول جهانی متقاعدسازی در فروش گفته می شود و با یادگیری این مهارت ها امر فروش سریع تر رخ می دهد. در کنار این مهارت ها تکنیک های فروش به طور مجزا وجود دارد تا فروش با موفقیت صورت پذیرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ 

عملیات فروش چیست؟

 فروش در این مرحله انجام می شود و مشتری قانع شده است که محصول، مناسب او و مجموعه اوست. در این بخش نحوه عقد قرارداد با مشتری، تعیین قیمت محصول، ارائه تخفیف به مشتری در زمان فروش، مباحث مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عقد قرارداد با مشتری: در برخی از کسب و کارها در زمان خرید و فروش، لازم است که قراردادی میان خریدار و فروشنده منقعد شود و بر اساس قرارداد می بایست کالا یا خدمت به مشتری از طرف فروشنده ارائه گردد. در این مرحله فروشنده باید با مباحث حقوقی به خوبی آشنا باشد و یا از یک مشاور حقوقی مشاوره بگیرد.

تعیین قیمت محصول و ارائه تخفیف: در این بخش لازم است که تولید کننده یا عرضه کننده خدمات برای محصول خود قیمتی را با توجه به فاکتورهای مختلف در کسب و کار تعیین کند. میزان تخفیف و نحوه ارائه تخفیف و قیمت تاثیر بسزایی در رخدادن فروش دارد. نحوه بازپرداخت و دریافت وجه و نحوه تعیین آن نیز در جلسات فروش بسیار حائز اهمیت است و تکنیک ها و سیاست های خاص خود را دارد. و فروشنده موفق باید به این مسائل آشنا باشد.

فرآیندهای پس از فروش چیست؟

در صورتی که قصد ارائه محصول به صورت بلندمدت را دارید و کسب رضایت مشتری پس از خرید برای شما مهم است، باید فرآیندها و روش هایی را برای ارتقای رضایت مشتری طی کنید تا مشتری از چرخه فروش شما خارج نشود و همیشه یک خریدار ماندگار برای شما باقی بماند. در این بخش شما باید اقدام به طراحی سیستم های ارتباط با مشتری نمائید تا به وسیله آن از میزان رضایت مشتری در هر زمان آگاه باشید.  همچنین با استفاده از شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش فروش می توان به درک درستی از فرایند فروش رسید و مشتریان را حفظ کرد. 

فروش در چه فضاهایی اتفاق می افتد؟

پس از آنکه معنی فروش را فهمیدیم و به پرسش فروش چیست پاسخ دادیم، نوبت آن است که بگوییم فروش در فضاهای مختلف روش های خاص خود را دارد. ما در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها می توانیم فرآیند فروش را شروع کنیم و برای مثال فروش در اینستاگرام با فروش در تلگرام از راه های متفاوتی استفاده می شود. فروش و فرآیندهای فروش در فضای آفلاین با فروش و فرآیندهای فروش در فضای آنلاین تفاوت دارد. فروش مویرگی با فروش به شرکت ها روش های خاص خود را دارند و برنامه ریزی عملیات فروش هر کدام تفاوت هایی دارند. نحوه ارائه در فروش محصول فیزیکی با نحوه ارائه در فروش خدمات هر کدام حاوی نکته های دقیقی است که با مطالعه آن ها شما می توانید درک صحیحی از آن را داشته باشید.

در ادامه، زمانی که فرد به صورت حرفه ای به فروشندگی می پردازد، راهکاری های فروش در زمان رکود را به خوبی می داند و زمانی که به مدیریت یک تیم فروش می پردازد، می تواند با مدیریت استعداد ها تیم خود را به خوبی رهبری کند و راه صحیح فروش و معنی فروش را در تیم القا کند. 

 

 فروشنده حرفه ای حرفه پلاس

دوره آموزش پرورش فروشنده شامل ساعت ها آموزش در موضوعات تکنیک ها و اصول متقاعدسازی در فروش، نحوه ارائه یک فروشنده در جلسه فروش، استفاده از زبان بدن در پیشبرد اهداف فروش، ابزارهای کمکی که برای فروش استفاده می شود، مهارت های شنیدن موثر و پرسشگری هشمندانه یک فروشنده در زمان فروختن محصول یا خدمات، تکنیک هایی در رابطه با فروش تلفنی و اطلاعات مفید در رابطه با قیف فروش و تاثیر آن بر بهبود و افزایش فروش یک فروشنده، نحوه ارتباط گیری فروشندگان در جلسات، از راه دور، زمان ایجاد ارتباط و همچنین مهارت های اجتماعی است. 

خرید دوره فروشنده 

اعضای یک تیم فروش

در تیم های فروش می توان این عناوین شغلی را تعریف کرد:

تیم فروش

1- مدیر فروش

فردی که مدیریت تیم فروش را برعهده دارد. یک مدیر فروش موفق فردی است که توانایی رهبری تیم فروش را داشته باشد و توانایی ارائه راهکار در زمان کاهش فروش را دارا باشد و به عملکرد تیم فروش نظارت داشته باشد و تیم فروش را به سمت هدف نهایی یک تیم فروش، یعنی افزایش فروش برساند.

2- مهندس فروش

فردی که پشتیبانی فنی محصول و معرفی محصول به صورت فنی را بر عهده دارد. مهندس فروش باید به اطلاعات فنی محصول اشراف کامل داشته باشد و در زمان ارائه محصول به مشتری بتواند به صورت کامل و با زبانی ساده محصول را برای خریدار توضیح دهد . یک مهندس فروش باید فن بیان قوی و مناسبی داشته باشد.

3- کارشناس فروش

فردی است که با خریدار در تعامل است و معرفی محصول را به عهده دارد. کارشناس فروش موظف است که همیشه به مدیر فروش گزارش دهد و به مدیر فروش در رسیدن به هدف افزایش فروش کمک می کند. توانایی ایجاد ارتباط با مشتریان یکی از مهمترین وظایف یک کارشناس فروش است.

4- کارشناس بازاریابی

فردی است که مسئول جذب مشتری است و بازاریابی را بر عهده دارد. وظیفه بسیاری مهمی در بخش بندی مشتری دارد و باید مشتریانی را انتخاب کند که احتمال بیشتری وجود دارد که محصول یا خدمت ارائه شده را خریداری کند. حتی یک کارشناس بازاریابی حرفه ای می تواند با توجه به درک نیاز مشتری تغییراتی را در محصول به تیم تولید ارائه دهد تا فروش محصول تسهیل گردد.

5- کارشناس خدمات پس از فروش

فردی است که وظیفه پشتیبانی مشتری و پیگیری شکایات مشتری را پس از فروش بر عهده دارد. این فرد می تواند خود یک فروشنده باشد و حتی در برخی از انواع فروش ، فردی که فروش را برعهده دارد خدمات پس از فروش را هم انجام دهد. یک خریدار بیشترین حس نزدیکی را با فرد فروشنده دارد.

6- ویزیتور

فردی است که به صورت حضوری محصول مورد نظر را معرفی و به دنبال مشتری است. ویزیتور بیشتر یک بازاریاب محسوب می شود تا فروشنده. اما در نوک پیکان یک تیم فروش قرار گرفته است و در زمان معرفی محصول باید اطلاعات کاملی درباره محصول داشته باشد. و همچنین فرد ویزیتور باید هماهنگ با هویت برند عمل کند تا فروش به خوبی انجام شده و محصول در ذهن مشتری به درستی نقش ببندد.

7- مشاور فروش

فردی است که به صورت حرفه ای و با استفاده از علوم و فنون فروش به تیم فروش برای بهبود فروش مشاوره می دهد. یک مشاور باید معنی فروش را به خوبی درک کند . در جواب فروش چیست حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. در مدیریت تیم فروش بتواند مدیر فروش را به خوبی هدایت کند و همچنین سابقه خوب و قابل قبولی در فروش ، چه از نوع فروش خدمات و چه از نوع فروش محصولات داشته باشد . مشاور همیشه باید به روز باشد و به دنبال جدیدترین تکنیک های افزایش فروش باشد.

8- استراتژیست فروش

فردی است که استراتژی و اهداف تیم فروش را تعیین می کند و بر اساس برنامه های مدون برنامه فروش را مدیریت می کند. و ...

مدل‌های فروش


بیشتر بخوانید: فروش مویرگی چیست؟ (راهنمای جامع بازاریابی مویرگی و پخش مویرگی)


 

مدل های فروش چیست؟

فروش در سه مدل رخ می دهد:

1- فروش مستقیم چیست؟

معنی فروش به صورت مستقیم یعنی خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند و واسطه ای میان خریدار و فروشنده نیست.

2- فروش واسطه ای یا غیر مستقیم چیست؟

فروش غیر مستقیم و واسطه ای به این معنی است که تولید کننده محصول یا خدمت دهنده با خریدار در ارتباط مستقیم نیست و از طریق یک واسطه محصول یا خدمت موردنظر به فروش می رسد.

3- سیستم همکاری در فروش چیست؟

در سیستم همکاری در فروش، فرد یا شرکت هایی خریدار را به فروشنده معرفی می کنند یا به فروشنده برای پیدا کردن مشتری کمک می کنند.

با خواندن این مقاله انتظار می رود که شما با معنی فروش آشنا شده و در جواب فروش چیست؟ بتوانید اطلاعاتی را در اختیار افراد بگذارید و با مطالعه بیشتر به یک فروشنده حرفه ای تبدیل شده باشید. نظر شما در رابطه با معنی فروش و عوامل موثر بر موفقیت فروش چیست؟


دوره های آموزشی فشرده در حرفه پلاس

تکنیک های اثرگذار در فروش ( 2 ساعت آموزش فشرده و کاربردی )

اهمیت زبان بدن در فروش ( 1 ساعت آموزش کاربردی )

کوچینگ چیست ؟ ( 1 ساعت آموزش کامل ویدیویی ) 


نظرات شما
  1. userpic _

    بسیار عالی

  2. userpic _

    سلام و خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون فقط یه موضوعی این لایو هاتون هم خیلی عالیه البته قبلا اطلاع رسانی ضعیف بود الان خیلی بهتر شده اگر هم بشه و بتونید روی کیفیت لایو ها کمی کار بشه تا بتونم بیشتر استفاده کنیم ممنون میشم

    پاسخ :

    خیلی ممنون از پیامتون 🌸🌸

    حتما کیفیت بهتر خواهد شد.

    به کمک همراهی و پشتیبانی شما هر روز رو به بهبود و پیشرفت هستیم

  3. userpic _

    بسیار خوب توضیح دادین!

  4. userpic _

    محتوای بسیار خوب و کاربردی بود

  5. userpic _

    محتوای بسیار خوب و کاربردی بود

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha